بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
يك جريان سياسي خاص با توجه به شرايط فعلي كشور، راهبرد جديدي را براي جلوگيري از اتمام دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني طراحي كرده است.
تدبیر24»طرح مباحثي همچون جهت استعفا يا فشار سياسي بر رييس‌جمهور در همين راستا طراحي و نقل محافل سياسي و رسانه‌اي شده است. فضاسازي رواني تندروها البته با توجه به شواهد و قرائن براي عملياتي كردن مقابله با رييس‌جمهور يا افزايش فشارها براي استعفاي ايشان به نتيجه نخواهد رسيد. شرايط اجتماعي، سياسي و بين‌المللي چنين ظرفيتي را براي طراحان و طالبان اين ايده فراهم نمي‌كند تا رييس‌جمهوري را با... و فرمان ماشين دولت را در دستان فرد ديگري پيش از اتمام دوره رييس‌جمهوري مستقر واگذار كنند. ايده ديگري كه برخي جريان‌ها به دنبال آن هستند تغيير نظام رياست‌جمهوري به نظام پارلماني و احياي پست نخست‌وزيري است. اتاق فكر اين جريان گمان مي‌كند براي دور زدن راي مردم و بي‌خاصيت كردن انتخابات رياست‌جمهوري بايد كل سازمان و سازوكار سياسي كشور را متحول كند و در اين بين بتواند با اما و اگرها به همه آنچه به دنبال آن است دست پيدا كند. البته شايد جغرافياي سياسي كشور و برخي نارضايتي‌ها باعث شده تا اين جريان، چنين سناريوهايي را براي رييس‌جمهور طراحي كند. هرچند تحليل و تدبير سياسي آنان براي ناكام گذاشتن دولت به نتيجه نخواهد رسيد و به نظر نمي‌رسد كه روياي اين جريان محقق شود و حسن روحاني رييس‌جمهوري ٨ ساله خواهد بود و تا انتهاي دوران رياست‌جمهوري در پاستور حضور خواهد داشت، چراكه تركيب و بافت سياسي مجلس دهم تفاوتي اساسي با جغرافياي سياسي مجلس هشتم و نهم دارد. عملكرد و رويكرد مجلس دهم حاكي از آن است كه سناريوهاي ناكام كردن روحاني هرگز باهمراهي و اقبال مجلس دهم همراه نخواهد شد.

از سوي ديگر تغييرات اساسي در ساختار سياسي كشور نيازمند بسترها و پيش‌شرط‌هاي اساسي‌اي است كه اجراي آن نيازمند بررسي‌هاي كارشناسي، حقوقي و تعامل - اجماع همه نيروهاي سياسي و صاحب قدرت در كشور است كه عملياتي كردن آن در صورت موافقت همه نيروهاي موثر سياسي و نهادهاي قدرت در كشور بسيار زمان بر خواهد بود. بر همين اساس مفروض به طراحي چنين ايده‌اي اين پروژه در دوران رياست‌جمهوري روحاني اجرا نخواهد شد. آنچه اهميت دارد اين است كه مساله‌اي كه آقاي روحاني را تهديد مي‌كند كارنامه ايشان است نه پروژه‌هاي ضد ايشان. اگر رييس‌جمهور به سرعت اقدامات عاجل و ضروري را براي حل و فصل مشكلات كشور اجرا نكند و ضريب نارضايتي‌هاي عمومي را كاهش ندهد، دست مخالفان خود را براي توليد چنين ايده‌هايي بازخواهد گذاشت. از همين رو موفقيت روحاني وابسته به اصلاح راهبردهاي دولت و بالا رفتن ضريب كارايي دولتمردان است.



عبدالله ناصری، فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها