بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
حشمت‌ الله فلاحت‌پیشه

تدبیر24»پس از خروج آمریکا از برجام، طیفی از دلواپسان علاوه بر ابراز خوشحالی جوی مبنی بر استعفای اعضای تیم مذاکره‌کننده کشور به‌ویژه محمدجواد ظریف به راه ‌انداخته‌اند، جوی که منشأ آن مشخص نبود و به سرعت هم فروکش کرد. این درحالی است که همان زمان وزیر امورخارجه درحال رایزنی و گفت‌وگو برای دریافت تضمین‌های عملی اروپا بود. رفتار دلواپسان یادآور رفتاری است که با وزیر امورخارجه در دولت دهم صورت گرفت؛ وقتی در ماموریت کاری به سنگال رفته بود. به‌نظر می‌رسد دلواپسان توان درک برخی مسائل را ندارند. اکنون باید دید 3 کشور اروپایی در کنار روسیه و چین چگونه با برنامه‌های آمریکا مقابله می‌کنند. برای بررسی هجمه‌ها علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده ایران «آرمان» با حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

تحلیل شما در خصوص خروج آمریکا از برجام و ادامه گفت‌وگو‌ها با طرف‌های اروپایی چیست؟

به‌شخصه معتقدم که برجام تصمیم نظام بوده و مجموعه نهاد‌های نظام به این تصمیم رسیدند و پس از زورآزمایی در عرصه دیپلماسی حاصل شده است و به‌طور طبیعی وقتی توافقی حاصل زورآزمایی باشد نمی‌تواند توافقی یکجانبه باشد و قطعا مصالح دوطرف در آن گنجانده شده است. با شکل‌گیری پدیده ترامپیسم شاهد بودیم که آمریکایی‌ها از بسیاری توافقات بین‌المللی خارج شده و تعهدات خود در این زمینه‌ها را زیر پا گذاشتند. این توافق‌ها در زمان کلینتون، بوش پسر و اوباما امضا شدند اما با روی کار آمدن ترامپ کنار گذاشته شده و آمریکا دیگر خود را درقبال عمل به این تعهدات ملزم نمی‌دانست. امروز هم این افراط‌گرایی ترامپ متوجه ایران شده است.

به عقیده شما دولت باید در قبال این افراط‌گرایی چه رویکردی از خود نشان دهد؟

به‌نظرم اعمال رویکردهای احساساتی در قبال خروج آمریکا از برجام دقیقا مصداق بازی در میدانی است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای ما سامان دادند. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که درحال حاضر در آمریکا افراطیون برسر کار آمده و تلاش آنها در جهت گرفتن امتیاز از طرف مقابل است و عقل حکم می‌کند که در برابر چنین افرادی با آرامش و بر اساس سیاست رفتار کنیم. دولتمردان ما نباید با افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند وارد فضای چالشی بشوند. صدای افراطی در ایران طرفدار ندارد حتی اگر با صدای بلند باشد. از مسئولان و دولتمردان انتظار می‌رود که این صداهای افراطی را نشنیده گرفته و تمام تمرکز خود را بر روی مذاکره با کشور‌های اروپایی بگذارند تا بیشترین امتیازها را دریافت کنیم.

پس از خروج آمریکا از برجام بحث‌هایی مبنی بر استعفای برخی مسئولان، در داخل کشور مطرح شد. به عقیده شما لازم است، دولت و مسئولان ما درقبال چنین اظهار نظرهایی چه رویکردی اتخاذ کنند؟

چنین بحث‌هایی که در رابطه با آقای دکتر ظریف و سایرین عنوان می‌شود تنها به سیاست‌های خصمانه دشمنان ما کمک کرده و هیچ ‌سودی برایمان نخواهد داشت. من معتقدم که آقای ظریف به‌عنوان یک دیپلمات وظیفه‌ای را که برعهده داشت، به خوبی انجام داد. او چه در مذاکرات هسته‌ای و چه در مذاکراتی که اخیرا در بروکسل انجام داد و منتهی به صدور بیانیه شد به خوبی عمل کرد. البته باید دید که طرف‌های اروپایی در عمل چطور به این بیانیه عمل می‌کنند اما به‌طور کل وزیر خارجه کشورمان در این زمینه هم به درستی پیش رفت. در چنین شرایطی ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و باید توجه داشته باشیم افرادی زیر سوال می‌روند که جزو مهم‌ترین مسئولان در کشور هستند و قطعا چنین موضع‌گیری‌های افراطی به منافع ملی ضربه خواهد زد.

از نظر شما چه افرادی بحث استعفای وزیر امور خارجه کشورمان را مطرح کردند و هدف آنها از طرح چنین مسائلی در شرایطی که کشور به حضور این افراد حتی بیش از گذشته نیاز دارد، چیست؟

جریان بسیار محدودی در ایران به‌دنبال پایان دادن به هر نوع سیاست تنش‌زدایی هستند؛ در کشوری که در ردیف 20 اقتصاد بزرگ جهان بوده و از قدرتمند‌ترین کشورهای غیرجهان اولی دنیا محسوب می‌شود و از لحاظ امنیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. برخی از شرایط انزوا و تاریکی که برای کشورمان در عرصه بین‌الملل ایجاد کردند بیشترین سود را می‌برند. از یاد نبریم که برخی افراد در کشورمان جزو کاسبان تحریم بوده‌اند. افرادی به تحریم‌ها دامن زدند تا سود بیشتری را به خود برسانند. من معتقدم که نباید اجازه بدهیم ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بازگردد. در آن دوران منافع عده‌ای تامین می‌شد. درحالی که برخی تلاش می‌کنند سیاست‌های جذب سرمایه بین‌المللی برای ایران را با شکست مواجه کنند، کشورهای عربی همسایه ما سالانه بیست‌میلیارد دلار از منابع مشترک نفت و گاز ما برداشت می‌کنند. اگر ما نتوانیم و اجازه ندهیم که از منابع داخلی کشور هم به خوبی استفاده شود، در پشت حرف‌های تند و افراطی و صدای بلند تنها منافع ملی را زیر سوال برده‌ایم و هیچ ‌سودی را برای کشور نیاورده‌ایم.

نظر شما درمورد آتش زدن پرچم کشورمان در صحن مجلس چیست؟

موضوع آتش زدن پرچم آمریکا در ایران امری عادی است، اما اینکه چرا آتش زدن پرچم آمریکا بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام چنین بازتاب داشت و واکنش‌های بسیاری برانگیخت به این امر باز می‌گردد که غالب ملت آمریکا هم مخالف خروج آمریکا از برجام و سیاست‌های افراطی هستند. در چنین شرایطی ما نباید به ترامپ بهانه بدهیم و مهم‌ترین موضوع در این شرایط حفظ وحدت و دوری از تندروی و اظهارات افراطی نسبت به یکدیگر است. در چنین شرایطی امید می‌رود که گام‌های مستحکم‌تری درجهت حفظ منافع ملی برداریم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها