بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
هادی العامری در دیدار با هیئت حزب مسعود بارزانی خواستار تشکیل بزرگترین فراکسیون ملی شد و گفت: هیچ وتویی علیه هیچ گروهی در تشکیل دولت آینده وجود ندارد. همچنین نوری مالکی با هیئت مذکور به بررسی مرحله بعد از انتخابات و تحولات سیاسی و امنیتی عراق پرداخت.
تدبیر24»هادی العامری در گفت‌وگو با رسانه‌ها بعد از دیدار با هیئت حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی گفت: به منظور خدمت رسانی سریع‌تر به شهروندان عراقی من خواهان تشکیل دولت در اسرع وقت هستم. باید بزرگترین فراکسیون ملی هر چه سریع‌تر تشکیل و همه در آن حضور داشته باشند.

العامری افزود: هیچ وتویی علیه هیچ یک از گروه‌ها چه شیعی، چه سنی و چه کرد وجود ندارد و تدوین برنامه دولت آینده باید به گونه‌ای باشد که موجب شکوفایی در عراق شود.

العامری تصریح کرد: همّ ما تشکیل دولتی است که خواسته‌ها و نیازهای ملت عراق را در این برهه حساس پاسخگو باشد و هیئت کرد به رایزنی‌هایش با گروه‌های سیاسی دیگر ادامه می‌دهد. امیدواریم به نتایج مطلوب و رضایت‌بخش برای کل ملت عراق دست یابیم.

العامری ۲۱ مه صحبت درباره تشکیل فراکسیونی صرفا شیعی را عاری از صحت دانسته بود.

همچنین دفتر نوری مالکی، رئیس ائتلاف "دولة قانون" و معاون رئیس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، نوری مالکی در دفتر خود با هیئت حزب کردستان عراق به ریاست فاضل میرانی دیدار کرد و در این دیدار تحولات سیاسی و امنیتی عراق و مرحله بعد از انتخابات عراق مورد بررسی قرار گرفت.

این دفتر افزود: دو طرف بر تلاش مشترک بین تمام گروه‌های ملی با هدف تحقق اهداف مورد نظر تاکید کردند و گفتند به منظور ایجاد مرحله جدید و دولتی که برنامه‌ای ملی در زمینه تضمین حقوق تمام شهروندان داشته باشد تلاش خواهند کرد.

این در حالی است که هیئت حزب دموکرات کردستان عراق سلسله دیدارها و نشست‌های دیگری را با رهبران سنی و شیعی در بغداد خواهد داشت. هدف این هیئت پیوستن به بزرگترین فراکسیون پارلمانی است که زمینه ساز تشکیل دولت آینده در سایه اختلافات شدید کردها در کردستان است.

یک منبع عالی‌رتبه در این حزب گفت، دیدارهای هیئت متمرکز بر تضمین حقوق ملت کردستان عراق و میزان تعهد طرف‌های سیاسی در بغداد در زمینه اجرای قانون اساسی است.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به حزب بارزانی، هیئت مذکور با حیدر العبادی نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف "النصر" و ایاد علاوی رئیس ائتلاف "الوطنیه" و معاون رئیس‌جمهوری عراق و دیگر شخصیت‌های سیاسی نیز دیدار می‌کند.

به رغم اینکه اظهارات اخیر رهبران حزب اشاره به نزدیک شدن گسترده دیدگاه‌های حزب دموکرات و ائتلاف دولة قانون دارد اما الحاق حزب به هر ائتلاف جدیدی در گرو میزان دستاوردهایی است که برای کردها محقق می‌شود.

هیئت کرد درباره امور اصلی کردها یعنی میزان جدیت در اجرای قانون اساسی، اهمیت اداره کشور طبق اصل توافق و مشارکت نه اکثریت مذاکره می‌کند.

یک نماینده کرد عراق اظهار داشت: ما در سه دولت قبلی شرکت کردیم و نقش زیادی در تشکیل آنها داشتیم اما نتیجه آن محرومیت کردها از بودجه‌ها و حقوق‌ها بود و اجرای ماده ۱۴۰ مربوط به اداره مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل حتی به وضعیت درگیری رسید.

به رغم اینکه این دیدارها تعیین کننده نیست اما آن در قالب تلاش‌ها برای تشکیل دولت آینده بوده که در جهت منافع احزاب چه کرد وچه عرب تلاش خواهد کرد.

در عین حال دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد، هیئتی عالی رتبه امروز چهارشنبه برای انجام مذاکرات درباره تشکیل دولت عراق به بغداد می‌رود.

کاروان یار ویس، مسؤول اطلاع‌رسانی دفتر سیاسی این حزب گفت:‌ ریاست این حزب را ملا بختیار برعهده دارد و زرکار علی و خالد شوانی و فریاد رواندوزی و سعدون فیلی هم او را همراهی می‌کنند.

یار ویس افزود: این هیئت با لیست‌های پیروز در انتخابات مذاکره خواهد کرد و سفرشان دو روز طول می‌کشد.

پیشتر عبدالباری زیباری این خبر که توافقاتی برای نامزدی هوشیار زیباری جهت تصدی پست ریاست‌جمهوری وجود دارد را رد کرد و در عین حال تاکید کرد این پست، سهم اتحادیه میهنی کردستان است و آن باید اسم نامزد خود را در جریان نشست دفتر سیاسی‌اش اعلام کند.

در این راستا رایزنی‌های روز گذشته مقتدی صدر و به موازات آن دیدارهای برت مک‌گورک،‌ فرستاده دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش در سفرش به سلیمانیه با احزاب کرد بر روشن کردن تکلیف پست ریاست‌جمهوری عراق به عنوان ورودی اصلی برای انتخاب نخست وزیر طبق قانون اساسی عراق بود. 

صدر روز گذشته با فاضل میرانی در راس هیئت حزب دموکرات کردستان عراق دیدار کرد. بعد از آن نیز با هیئتی از جریان کرد "الجیل الجدید" به ریاست شاهسوار عبدالواحد به منظور بررسی موضع کردها در قبال ائتلاف‌های سیاسی از یک سو و نیز روشن شدن پرونده پست ریاست‌جمهوری ملاقات کرد.

به موازات آن برت مک‌گورک نیز با لاهور شیخ جنگی و تعدادی از رهبران اتحادیه میهنی و برهم صالح رهبر حزب العدالة و رهبران جریان اپوزیسیون تغییر ملاقات کرد.

میرانی گفت: به نظر می‌رسد به عنوان این اولین گام دو حزب اصلی موضع خود را روشن کرده و خواهان پست ریاست‌جمهوری هستند. اما دو حزب بر این مساله که چه طرفی برای این پست نامزد معرفی کند، توافق نکرده‌اند در حالیکه در دوره‌های قبلی این پست سهم اتحادیه میهنی وابسته به خانواده طالبانی بوده است در حالیکه حزب بارزانی هم براساس کرسی‌های بیشتری که به دست آورده خواهان سهم است.

پارلمان عراق در جلسه اول خود که قرار است طی ۱۵ از زمان تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال برگزار شود رئیس‌ پارلمان و بعد از طی ۳۰ روز بعد از جلسه اول پارلمان رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کند سپس رئیس‌جمهوری نخست وزیر را از فراکسیون اکثریت نامزد خواهد کرد و در صورت شکست نامزد در جلب تایید پارلمانی رئیس‌جمهوری یک نامزد دیگر را معرفی می‌کند.

میرانی بعد از دیدار با صدر تاکید کرد، پست رئیس‌جمهوری برای کردها مهمتر از رئیس پارلمان است و این پست برای ابد برای حزب اتحادیه میهنی کردستان نخواهد بود و احتمالا برخی رهبران حزب دموکرات از جمله هوشیار زیباری، روز نوری شاویس و دیگران را نامزد کند.

اما به نظر نمی‌رسد معادلات داخلی کردها به حزب طالبانی آزادی عمل بدهد چراکه بیش از نیمی از کرسی‌های کردها بین گروه‌هایی تقسیم شده که بیشترشان در سلیمانیه مستقر هستند این گروه‌ها اختلافاتی با هم و در عین حال با بارزانی دارند و احتمالا در تشکیل جبهه‌ای که رئیس‌جمهوری را تعیین می‌کند، موفق می‌شود با علم به اینکه نام برهم صالح و فواد معصوم همچنان مطرح است.

فراتر از آن راهکارهای داخلی کردها به نظر نمی‌رسد با روندهای ائتلاف‌ها در دولت آینده همخوانی داشته باشد زیرا که دشوار است بارزانی با نوری مالکی و لیست هادی العامری ائتلاف کند به رغم اشاره‌هایی که مطرح بوده مبنی بر اینکه امکان ایجاد چنین ائتلافی به عنوان نوعی مجازات برای حیدر العبادی به دلیل محاصره اقلیم و گرفتن کنترل امنیتی کرکوک از کردها وجود دارد.

روندهای ائتلاف‌ها در بغداد همچنان در مراحل اولیه است اما دیدگاه‌های صدر و العبادی و عمار حکیم به هم نزدیک‌تر هستند. در مقابل به نظر می‌رسد ائتلاف مالکی و هادی العامری هم به یکدیگر نزدیکترند. در حالی که هر دو جناح به دنبال کسب حمایت سنی‌ها و کردها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون هستند.

در این راستا صدر روز گذشته با اسامه النجیفی رهبر لیست القرار نیز دیدار کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها