بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
نقش زنان ملی و بین­ المللی در تسهیل شرایط تحریم، با سه زن ایرانی؛ یک کارآفرین؛ یک فعال حقوق زنان و یک نفر عضو شورای شهر تهران
تدبیر24»آساره کیانی: می‌شود در یکی از روزهای بهاری تحریم­شده، زنی بازنشسته را در مترو ببینید با دستانی پُر، می‌توانید به او کمک کنید و در حال بالارفتن از پله های مترو بفهمید که این زن بازنشسته است، همسرش هم همین­طور؛ حقوقشان یکی است اما مرد به آخر ماه نرسیده، پولش تمام می شود و زن با این­که هزینه یومیه را هم پرداخت می­کند، چیزی برای پس‌انداز، اضافه می‌آورد؛ سنگینی دست­هایش هم مایحتاج روزانه­ایست که از جایی دورتر از محل سکونتشان خریده به این دلیل که هم کیفیتش خوب است و هم از نظر قیمت، به­صرفه‌تر.
از قدیم  گفته‌اند زن اگر «زندگی جمع‌کن»، باشد، در بحرانی‌ترین شرایط هم می‌تواند اداره امور را دست بگیرد و مرد خانه هم در نتیجه این «مدیریت اقتصادی زنانه»، عاقبت بخیر شود. نمونه‌های عینی‌ این توانایی را می­توان در همین کوچه و بازاری مشاهده کرد که این روزها در تب تحریم‌های اقتصادی می‌سوزد؛ تبی کهنه که برای مردم ایران غریبه نیست و هرازچندگاهی اوج می‌گیرد؛ این‌بار اما با خروج رئیس‌‌جمهور آمریکا از برجام.
ترامپ از برجام(توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته ای ایران که میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین صورت گرفت)، خارج شد و گفت تحریم های علیه ایران را دوباره به جریان خواهد انداخت و به­دنبال آن، همین مردمی که پس‌اندازکردن برایشان یک توانمندی محسوب می­­شود، نگرانی­شان بابت بالارفتن قیمت­ها، تامین معیشت و سرریزشدنشان به زیرخط فقر، تاحد ملموسی بیشتر شد.
چندسالی می­شود که خبرها  از «زنانه­ شدن فقر» هم حکایت می­ کنند؛ به این معنا که دیگر فقر را هم می توان جزو مشخصات زنان ایرانی برشمرد. در عین حال گفته می شود که زنان فقیر دوبرابر مردان فقیر آسیب می­بینند، همان زنانی که قرار است با مدیریت مالی خود در عین همه محرومیت­ها زندگی­شان را اداره کنند.
باید دید این تحریم­ ها تا چه حد می­ تواند در زندگی زنان موثر باشد؟ اگر بخواهیم بر این تاثیرگذاری دقیق­ شویم، ممکن است که این زن­ها بیش از سایرین در ذهنمان پررنگ شود؛ زنان سرپرست خانوار؛ زنان کارگر؛ زنانی که تولید می­کنند؛ زنان خانه دار(از طریق تاثیر روی اقتصاد خانواده) و...
سوال اینجاست؛ زنانی که سالیانیست توانایی مدیریت اقتصادیشان زبانزد خاص و عام شده، چه نقش قابل توجهی درکاهش فشارهای ناشی از تحریم­ها می­توانند ایفا کنند؟
سوالی که شاید زنانی از جنس فعالین حقوق همجنسان خود بواسطه آشنایی به­روزتر با آسیب­ های تهدیدکننده زنان بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند یا یک زن کارآفرین به واسطه دغدغه و ایجاد اشتغال و لمس بیشتر تاثیر تحریم­ ها بر فعالیت­های اقتصادی­اش، راهکار بهتری را ارائه دهد و سرانجام یک فعال سیاسی در جایگاهی نظیر عضویت در شورای شهر، چنین نقش مهم زنان ه­ای را در سطح ملی و حاکمیتی مورد بررسی قرار دهد.

فشار بر زنان را کم کنید نتیجه اش را خواهید دید

نگاهی جامعه­ شناسانه به مساله زنان، مبین این مطلب است که این نیمه از جامعه ایرانی هیچگاه به طور جدی در ساختار قدرت حضور نداشته و طبیعتا تعیین­ کننده نبوده­اند و به گفته فعالین
حقوق زنان،«در بازی­ های مردانه­ به قربانی­هایی تبدیل می­شوند.» اما همین قربانیان، نقش­های کوچک تاثیرگذاری دارند و به نظر می­رسد که در زمینه تحریم­ها ارائه هرگونه راهکاری از سوی آنان بیش از هرچیز، مستلزم  وفاقی است که باید میان زنان و تصمیم­گیرنده­های آن­ها وجود داشته باشد.
مینو مرتاضی، فعال حقوق زنان است و در تهران زندگی می­کند؛ ترسیم او از فضای همدلی میان مسئولان و زنان، فضایی است که فشارهای وارده بر زنان را کم کند.
او می­ گوید:«اگر همین­طور فشار باشد و یکی توسری بزند و دیگری توهین کند و برخی تحقیر؛ زن­ها چگونه می­توانند بدون وفاق و همدلی و امیدواری از پس شرایط بحرانی اقتصاد بربیایند و پای چنین کار سترگی بمانند؟»
خانم مرتاضی معتقد است که «تحریم یک جنگ پنهان است؛ جنگی دشوارتر از جنگ آشکارو اتفاقا به دلیل همین پنهان بودنش، زن­ها نقش مهم­تری در آن دارند؛ نقشی در امید­دادن، جمع و جورکردن و ساماندهی شرایط و...»
اما در اقتصاد سیاسی بحث وابستگی مطرح می­شود؛ هرجا تحریم می­شود، تولید داخلی و رهایی از وابستگی هم می­تواند مطرح شود؛ این فعال حقوق زنان توضیح می­دهد که «همه چیز وابسته به مادر است؛ در تحریم انگار بند ناف را می­بُرند و در این میان زنان می –توانند نقش مهمی را ایفا کنند به این دلیل که بازار مصرف دست آن­ هاست.»
مرتاضی به آمار بیکاری زنان و فقر زنانه اشاره می­کند و توضیح می­دهد که بر پایه این آمار، با تحریم، وضع اشتغال زنان بهتر نمی­شود و وقتی مسائل  اجتماعی دیگری هم به آن اضافه شود، شرایط، بد  و بدتر شده و شکاف­ها هم عمیق­تر می­شود.
او معتقد است که زنان  را نباید ناامید کرد:«ما زنانی داریم که می­توانند در مصرف بهینه و فعالیت­های ­زیست­محیطی و... فعالیت کنند؛ آن­ها می­توانند کمپین­هایی برای درست مصرف­کردن و استفاده از دورریختنی­ها بسازند و کاری کنند که تحریم بر زندگی­ هایشان کارساز نباشد.»

زنان می­ توانند؛ به شرطی که با آنان مشورت شود

با درنظرگرفتن شرایط پیش آمده، نقش زنان از دو جنبه، مهم و قابل مداقه شده است؛ نخست در کنش های سیاسی و نقش مهمی که زنان تصمیم­گیرنده در عرصه بین­المللی دارند؛ خانم­ها فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ترزا می؛ نخست وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان.
در زمینه بین­ المللی، به نظر می­رسد که زنان قادرند دست به اقدامات مهمی بزنند که شاید مردان نتوانسته اند تاکنون انجام بدهند. مباحث مربوط به حوزه مطالعات زنان از روابط لطیف­تر زنان برای حل مساله سخن می­گوید و موارد دیگری که همگی بر ویژگی­هایی زنانه استوار هستند.
زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران است؛ او که از آغاز فعالیت­هایش در شورای پنجم، نشان داده مساله زنان بخش اعظمی از دغدغه­هایش را شامل می شود، می­ گوید: «زنان خود به رغم تمامی مدیریت­های اقتصادی در خانواده، خود جزو فقیرترین­ها محسوب می­شوند.
او می­ گوید: «نکته مهم اتصال این جریان به جریان حاکمیتی است که چطور بتواند از این دو کلونی فعال در عرصه ملی و بین المللی بهره ببرد؟ حاکمیت باید باور کند که زنان می­توانند اقتصاد مقاومتی را شکل بدهند به شرطی که با آن­ ها مشورت شود و مورد اعتماد واقع شوند؛ آن­ها هستند که می­توانند اقتصاد مقاومتی را با صرفه­جویی و مدیریت منابع به منصه ظهور بگذارند. آن­ها می­توانند حاشیه­های ناامنی ایجاد شده را مدیریت کنند.»
به اعتقاد این عضو هیات رئیسه شورای شهر، «حاکمیت باید در دو عرصه فعالیت کند؛ بین­المللی و داخلی؛ هر دو طرف گروه مخاطبش زنان هستند و باید مورد دقت قرار بگیرند.»
او می­ گوید: «حاکمیت باید حواسش باشد که از ظرفیت زنان در هرجایی استفاده کند چراکه دغدغه زنانی که تلاش می­کنند قرارداد بین­المللی را در راستای صلح جهانی حفظ کنند و آنهایی که به جهت تقید و آرمان­های ملی­شان تلاش می­کنند که کشورشان را در شرایط صلح جهانی قرار بدهند اتفاق مبارکی است.»
نژادبهرام، می­ گوید: «اگر در گذشته، موضوع هر کشوری مربوط به خودش بود و فضاها در چارچوب حاکمیتی خودشان تعریف می­شد، امروزه در هزاره سوم، شاهد رویکردهای تازه­ای نسبت به شهروند و جامعه جهانی هستیم.»

ما هرکدام توانمندی­های خود را داریم؛ به تفکیک جنسیتی معتقد نیستم؛ نباید به یک موضوع وابسته شویم
شکوه­السادات هاشمی، یک زن کارآفرین است و شاید داستان تولید حشر­کش های امحاء او را که از تولیدات خانگی شروع شد، کمتر کسی نشنیده باشد. زمانی­که از او سوال می­شود  از نگاه یک زن کارآفرین تا چه حد به نقش زنان در برخورد با تحریم­ها یا تسهیل آن معتقد است، می­گوید:

« در جمع خانم­ها بحث تفکیکی جنسیتی مطرح است که من تا حدود 95 درصد به آن معتقد نیستم؛ در بحث تحریم­ها همین استرس­ها و همین  شور و هیجان­ها در ایرانی­ها افتاده بود که حالا چه کار کنیم؟ من می­گویم که اصلا چرا باید به این قضیه فکر کنیم؟ باید کار

و حرفه روزمره­مان را پیش ببریم بدون این­که اصلا ذوق کنیم یا غصه بخوریم که از چیزی عقب ماندیم.»
خانم هاشمی معتقد است که«ما هرکدام توانمندی­های خودمان را داریم و چرا اصلا باید به یک موضوع تا این حد وابسته باشیم و یک موضوع بتواند ما را تا این حد ناتوان کند؟»
او می­گوید که «این حرف­های هیجانی از نظر او کاملا مطرود است و باید زندگی خودمان را بکنیم و مگر نه این است که وقتی گاندی می­خواست از استعمار و استثمار انگلیس بیرون بیاید گفت درهای کشورمان را ببندیم و با هرچه خودمان داریم زندگی کنیم، اتفاق خاصی رخ نداد.»
زمانی­که این زن کارآفرین به تفکیک جنسیتی باور ندارد طبیعی است که نخواهد به نقش زنان به صورت جداگانه اشاره کند؛ او این گفته را تصدیق می­کند و می­گوید: «بله من می­گویم همه آحاد ملت. زن نقش خودش را دارد و مرد هم همین­طور و من معتقدم که مجموعه پس اندازها می­تواند حرکت خاصی را شکل دهد.»
او درخصوص موانع اقتصادی که سر راه زنان است، می­گوید: «به هر حال هر کشوری قوانین خاص خود را دارد؛ پیش از انقلاب هم در ایران مردها دو سهم و زنان یک سهم می­بردند ما در کشوری اسلامی زندگی می­کنیم؛ زن ها خودشان را توانمند کنند و آن یک سهمشان را هم نخواهند.»

در آلمان چشم دیدن انگلا مرکل را دارند

هاشمی به مساله زنانه دیگری هم اشاره می­کند که می­تواند به یکی از چالش­های پیش پای زنان بدل شو؛ او می­گوید: «اگر تک تک ما کار و زندگی روزمره­مان در تمام مباحث اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و... درست باشد، دیگر به خودمان مربوط است که چطور زندگی کنیم. متاسفانه زنان خودشان با خودشان همدلی ندارند در حالی­که تک تک مردم آلمان چشم دیدن آنگلا مرکل را دارند.»
از او می­پرسید که به عنوان یک تولیدکننده، تاثیر تحریم­ها بر تولیداتش را چطور تخمین می­زند و این توضیح را می­ شنوید:«موادی را که از خارج می­ آید ممکن است مجبور شوم گران بخرم خب راه حلش را هم پیدا می­ کنم؛ این­طور نباید باشد که هم مواد من گران شود هم در بازار پیدا نشود و هم من غصه بخورم؟ اینطوری که نمی­توان راه را بجایی برد؟»

تاثیر زنان در اقتصاد
دقت در تمامی مباحث مطرح شده در خصوص اهمیت نقش زنان در بحران های اقتصادی جامعه ضمن درنظر گرفتن نقش های تاریخی آن ها در گذر زمان، موکد این نکته است که   وفاق با زنان در همه زمینه ها  از مسائل اجتماعی گرفته تا حوزه های حقوقی، سیاسی و... تاثیر گسترده ای در جلب مشارکت و همدلی اقتصادی آن ها دارد.
وقتی شما حوصله ندارید پایتان به دیوار می خورد و بعد به دیوار لگد می زنید؛ پایتان هم زخم می شود؛ آن وقت هر چیز کوچکی برایتان بزرگ می شود که ممکن است اولویت های اصلی تان نباشد؛ مبحث نادیده گرفتن زنان همین همین طور است؛ زمانی که حقوق آن ها به عنوان نیم تاثیرگذاری از جامعه نسبت به مردان، مورد محدودیت و محرومیت قرار می گیرد، نمی توان از پتانسیل و ظرفیت های عظیم آن ها در شرایطی بحرانی نظیر تحریم های اقتصادی بهره جست.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها