بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
در موارد متعددی مشاهده شده که برخی از نمایندگان مجلس بدون توجه به پیامد‌هایی که ممکن است انتشار برخی اخبار و مطالب برای کشور و ملت به همراه داشته باشند، تنها با این توجیه که مردم را باید از همه امور آگاه ساخت، اقدام به نشر و انتشار اخبار مربوط به جلسات غیرعلنی به طرق مختلف می‌کنند.
تدبیر24»براساس قوانین مرسوم در همه ممالک، انتشار اخباری که به صلاح و مصلحت کشور و ملت نباشد، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. انتشار اخباری که به نحوی از انحا محرمانه بودن یا منع انتشار آنان اعلام شده باشد ممنوع و مستوجب عقوبت است. در کشور ما نیز با توجه به تهدیداتی که از طرف دشمنان وجود دارد، انتشار برخی مطالب نه تنها باری از روی دوش ملت برنمی‌دارند بلکه برگ برنده‌ای در دست دشمنان این مرز و بوم محسوب می‌شود. بر اساس ماده 29 قانون مطبوعات مصوب 22 اسفند1364 که به تصویب مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و مذاکرات غیرعلنی محاکم دادگستری یا تحقیقات مراجع اطلاعاتی و قضائی که طبق قانون افشای آن مجاز نیست ممنوع است و در صورت تخلف طبق نظر حاکم شرع قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد. از آنجایی که افشای مطالب مطرح شده در جلسات غیرعلنی مجلس به مثابه انتشار مطالب محرمانه می‌باشد، عامل انتشار این مطالب مجرم شناخته می‌شود و اگر آن شخص از نمایندگان مجلس باشد بنا بر قانون نظارت بر اعمال نمایندگان باید با چنین فردی برخورد شود. همچنین بر اساس ماده 2 قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد محرمانه و سري دولتي مصوب 1353 هر يک از کارکنان سازمان‌هاي مذکور در ماده يک که حسب وظيفه مأمور حفظ اسناد سري و محرمانه دولتي بوده يا حسب وظيفه اسناد‌ مزبور در اختيار او بوده و آنها را انتشار داده يا افشاء نمايد يا خارج از حدود وظايف اداري در اختيار ديگران قرار دهد يا به هر نحو، ديگران را از مفاد آنها‌ مطلع سازد در مورد اسناد سري به حبس جنايي درجه 2 از دو تا ده سال و در مورد اسناد محرمانه به حبس جنحه‌اي از شش ماه تا سه سال محکوم ‌مي‌شود همين مجازات حسب مورد مقرر است درباره کساني که اين اسناد را با علم و اطلاع از سري يا محرمانه بودن آن چاپ يا منتشر کرده و يا‌ موجبات چاپ يا انتشار آن را فراهم نمايند. بر اساس قانون نظارت بر رفتار نمايندگان، چنانچه يك نماينده مجلس در راستاي نمايندگي خود مرتكب تخلفي شود نخست بايد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان كه متشكل ازخودنمايندگان مجلس است موضوع تخلف بررسي شده و اگر اقدام او جرم دانسته شد به دادسرا اعلام شود. از آنجایی که انتشار مطالب مطرح شده در جلسات غیرعلنی یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با مسائل امنیتی یا سیاست خارجی مشمول قانون نشر و انتشار اسناد و مطالب طبقه‌بندی می‌باشد، نمایندگانی که به طرق مختلف اعم از بیان مطالب در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و یا نشر در فضای مجازی اقدام به افشای آن نمایند تخلف آنان ابتدا توسط شورای نظارت بر عملکرد نمایندگان بررسی و در صورت احراز تخلف مراتب جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع شود. باید توجه داشت که ترکیب و تلفیق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات با قوانین و ضوابط پیش گفته امری کاملا تخصصی و درخور امعان نظر حقوقدانان یا مراجع قضائی است و در عین حال نباید ضوابط مربوط به منع انتشار مطالب محرمانه را مانع معارض برای حق نمایندگان مجلس در اظهار نظر به تمام امور کشور دانست. وا... اعلم.



بهمن کشاورز، حقوقدان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها