بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
عبدالله ناصری

تدبیر24» امروز انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم برگزار می‌شود. در چند روز اخیر پیش‌بینی‌ها و اظهارات مختلفی از سوی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس صورت گرفته و این سوای جلسات و رایزنی‌های بین فراکسیون‌ها برای ائتلاف احتمالی و تصمیم بر مشارکت مستقل در این انتخابات بوده است. خروجی فعل ‌و انفعالات فراکسیون‌ها و تجلی استقلال یا ائتلاف آنها، در ترکیب نهایی هیات رئیسه‌ای متبلور خواهد شد که قرار است در یک سال باقی مانده به پایان مجلس دهم سکان بهارستان را در دست بگیرند. در این رابطه «آرمان» با عبدا... ناصری فعال سیاسی گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به مواضع فراکسیون‌ها به‌ویژه فراکسیون امید ارزیابی شما از تحقق تصمیمات نمایندگان در انتخابات هیات رئیسه چه خواهد بود؟

فراکسیون امید تصمیم گرفته است که در سال پایانی مجلس دهم از ریاست آقای عارف حمایت کند و با لابی‌هایی که در حال انجام دادن است و رایزنی‌ها‌یی که صورت می‌دهد، سعی در قطعی کردن ریاست آقای عارف دارد. این مساله‌ای است که در ابتدای مجلس دهم با توجه به رأی معنادار مردم و انتظاراتی که از نمایندگان داشتند، انتظار می‌رفت رخ دهد و ریاست مجلس پس از دو دوره هشتم و نهم تغییر کند. اما بالاخره در چارچوب یک رقابت کاملا مدنی درون پارلمان، آقای لاریجانی برای ریاست در مجلس رأی لازم را کسب کرد و آقای عارف هم در انتخابات اصلی نامزد نشد ولی در این دور انتخابات قصد کاندیدا شدن دارد و فراکسیون امید هم تمام توان خود را روی این مساله گذاشته که در وهله اول آقای عارف را به‌عنوان رئیس مجلس تعیین کنند و در وهله دوم مطهری و پزشکیان را به‌عنوان نایب‌رئیس در سمت کنونی ابقا کنند. در خصوص ترکیب سایر اعضای هیات رئیسه به‌ویژه نواب اول و دوم به‌نظر می‌رسد فراکسیون امید به جمع‌بندی لازم برای عدم تغییر رسیده باشد. حال با توجه به موقعیت قرارگیری فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلین نسبت به هم و احتمال تعاملات بین هر کدام از این سه فراکسیون و چند‌ضلعی که بین این سه فراکسیون تشکیل شده، به‌نظر می‌رسد امروز یک رقابت حساس بین این سه فراکسیون شکل خواهد گرفت.

با احتساب احتمال استقلال نظرات هر فراکسیون یا ائتلاف و اجماع احتمالی بین فراکسیون‌ها چقدر احتمال ابقای نایبان فعلی رئیس در سمت خود وجود دارد؟

به اعتقاد من در این خصوص تصمیم تشکیلاتی و فراکسیونی گرفته خواهد شد. واقعیت این است که آقایان پزشکیان و مطهری به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس تا حدودی مرجعیت سیاسی در کشور پیدا کرده‌اند و با توجه به آزادگی این اشخاص و مواضع صادقانه و شجاعانه‌ای که در خصوص مسائل حساس گرفته‌اند، مورد توجه و اتکا هستند و بنابراین بنده ضمن احترام به تصمیم فراکسیون‌ها بشخصه معتقدم اگر حتی رئیس و هیات‌رئیسه مجلس تغییر کنند، این دو نفر در حوزه جانشینی رئیس مجلس لیاقت تصدی بر کرسی نواب را دارند.

آیا با اینکه فراکسیون‌ها افراد محبوب خود را برای تصدی ریاست هیات معرفی کرده‌اند، احتمال ریاست پزشکیان و حتی مطهری در انتخابات امروز وجود دارد؟

بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. من فکر می‌کنم یک تن از همان سه شخصی که هر کدام از فراکسیون‌ها به‌عنوان نماینده خود برای تصدی ریاست هیات رئیسه مجلس معرفی کرده‌اند، برگزیده ریاست مجلس در این انتخابات خواهد شد. اما هر کدام از این سه نفر رئیس شدند. به ‌صلاح است که فراکسیون‌ها آقایان مطهری و پزشکیان را به‌عنوان دو نایب‌رئیس مجلس معرفی کنند.

ارزیابی شما در خصوص اظهارنظر برخی نمایندگان فراکسیون ولایی که مایل به تغییرات اساسی در ترکیب هیات رئیسه مجلس هستند مبنی بر اینکه آقای لاریجانی از تغییر ریاست استقبال کرده‌اند، چیست؟

هنگام شروع به کار مجلس و انتخابات هیات‌رئیسه، پیش‌بینی می‌شد آقای عارف رئیس مجلس باشند اما اتفاق دیگری افتاد و آقای لاریجانی رئیس مجلس شدند. بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد و قبل از انتخابات مشخص کرد ترکیب هیات‌رئیسه چگونه خواهد بود. بسیاری از نمایندگان در لحظات آخر تصمیم می‌گیرند. به هر روی آقای لاریجانی کسی هستند که اگر نتیجه انتخابات هیات رئیسه منتهی به ریاست شخصی غیراز ایشان باشد بدون تردید تمکین خواهند کرد و به این انتخاب احترام خواهند گذاشت.

آیا با توجه به اینکه سال پایانی است نتیجه انتخابات هیات رئیسه نقش قابل توجهی در سیاستگذاری‌ها و... ایفا خواهد کرد؟

نتیجه رقابت بین فراکسیون‌ها و آنچه امروز خروجی انتخابات هیات رئیسه مجلس خواهد بود اگرچه ترکیب هیات رئیسه مجلس را در یک سال باقی مانده مشخص خواهد کرد ولی از آنجایی که مجلس در سال پایانی خود به سر می‌برد این انتخابات در روند آینده نظام قانونگذاری کشور و رویکرد مجلس و قانونگذاری آن خیلی تاثیر ندارد و در واقع اتفاقی جدی در حوزه قانونگذاری و تصمیم‌گیری‌های اساسی رخ نخواهد داد. با توجه به شرایط حساسی که کشور در آن قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس شرایط داخلی و خارجی و روند مساله برجام است. لذا خیلی پیش‌بینی نمی‌شود که جابه‌جایی هیات رئیسه اتفاق خاصی به‌همراه داشته باشد. روند مجلس تقریبا طبق روال قبلی پیش خواهد رفت و تقریبا تغییر رویکرد قابل توجهی در این سال پایانی نخواهیم دید.

برخی مجلس دهم را مجلسی مهم و تاثیرگذار بر روند رویدادهای کشور می‌دانند. چه ویژگی‌هایی این مجلس را برجسته کرده است؟

با روی کار آمدن مجلس دهم پس از دوازده سال عقلانیت به مجلس بازگشت. مجلس دهم با اینکه اکثریت اصلاح‌طلب را ندارد ولی بدون‌ تردید اکثریت عقلای کشور در این مجلس حضور دارند و به جز یک اقلیت محدود که آنها هم در روند امور تاثیری ندارند، بقیه نمایندگان از عقلانیت قابل توجهی برخوردار هستند. مجلس دهم نقطه عطفی در تاریخ پارلمان جمهوری اسلامی است. همراهی چنین مجلسی با دولت یک امتیاز بسیار مهم برای دولت محسوب می‌شود. در سال پایانی مجلس باید به دو نکته توجه کرد. یکی شرایط خطیر کشور در عرصه بین‌المللی و شرایط حساس دیپلماسی ایران و دیگری ایران پسابرجام که این دو مورد شرایط ویژه‌ای برای کشور رقم می‌زنند و این اقتضا می‌کند منبع قانونگذاری کشور در یک وحدت و همدلی به سر برد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها