بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
خبر تجاوز معاون مدرسه ای در تهران به تعدادی دانش آموز چنان تکان دهنده و شوک آور است (همانند دیگر اخبار از این دست) که کم تر کسی به فکر تحلیل و ریشه یابی موضوع بیفتد و مساله را برای حل شدن در تخته سیاه جامعه به رشته تحریر در بیاورد..!؟

تدبیر24»مثل همیشه "تیتر”خبر، جامعیت دارد و "متن” به حاشیه میرود تا غلیان احساسات صورت مساله را نادیده بگیرد و "حل مساله” عقیم بماند..

در این نوشتار در پی آسیب شناسی مقوله "تجاوز” و رفتارهای پر خطر جنسی و آموزش خطرات جنسی به کودکان و نوجوانان نیستم، بلکه میخواهم بعنوان یک معلم و نیروی فرهنگی به بیان مساله ای مهم و اساسی که به احتمال فراوان در این ماجرا پنهان خواهد ماند بپردازم..!

واژه ‘تعلیم و تربیت”، مکانی بنام "مدرسه” و شخصیتی چون "معلم” از دیرباز از احترام و قداست خاصی برخوردار بودند و این نشات گرفته از جایگاه و پایگاه اجتماعی آنان، توجه دولتمردان، باور و اعتقاد مردم به جامعه فرهنگیان و گزینش و پذیرش افرادی بامعیارهای بالای اخلاقی و اجتماعی و اعتقادی برای منصب مقدس معلمی، بوده است.

البته در کنار این موارد، حقوق و درآمد یک معلم با بدنه اصلی جامعه (طبقه متوسط) سازگار بود و از نظر معیشتی، شرایط متعادلی را دارا بودند..

با گذشت زمان و تغییرات ساختاری و اجتماعی و افزایش مخارج اقتصادی و توسعه و تنوع مدارس دولتی و خاص و البته رشد قارچ گونه مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) در دو دهه اخیر ، شاهد معظلات عدیده ای در نظام آموزشی کشور بوده ایم.

عدم تناسب امکانات مدارس با خواسته ها، کمبود شدید نیروی انسانی، تغییرات مداوم و مکرر در نظام آموزشی، نگاه غیر جدی مسئولین (مخصوصا دولت ها)به آموزش و پرورش، انتخاب وزیران راکد و درجه چندم، افزایش اندک حقوق معلمان در برابر افزایش سرسام آور هزینه ها و عدم پرداخت بموقع مطالبات آنان، عدم توازن در رسیدگی به مشکلات و ارائه خدمات به فرهنگیان نسبت به دیگر کارمندان دولت، نظام تعلیم و ترببت را به انفعال کامل کشانید..!

در کنار مسائل و مشکلات مطرح شده، اتفاقی که در چند سال اخیر بیشترین لطمه را به نظام تعلیم و تربیت وارد نموده است (در آینده بیشتر نمود خواهد داشت) استخدام افراد غیر مرتبط و فله ای بعنوان نیروی حق التدریس آن هم در مهمترین دوره تحصیلی (ابتدایی) بدون هیچ گونه تجربه و آموزشی! و بکار گیری نیروهای آزاد در مدارس غیر انتفاعی (بدون کمترین نظارت) بوده است که سخت ترین ضربات را بر پیکر نحیف آموزش و پرورش کشور وارد آورده است (تجاوز اخیر نمونه ای آشکار است).

وقوع چنین اتفاق هولناکی باید متولیان امر و خاصتا وزارت آموزش و پرورش را از خواب غفلت بیدار نماید و ضمن پیگیری جدی موضوع و درمان آن (و نه تجویز مُسَکِن)، در بحث مدارس غیر انتفاعی و جذب نیروهای آزاد و حق التدریس، تصمیمات جدید و جدی و نظارت اصولی و حرفه ای اتخاذ گردد.

ضمن دفاع از قاطبه معلمان شریف و همکاران عزیز و نجیبم در آموزش و پرورش کشور، و برائت جستن از چنین افرادی (معاون متجاوز) که کوچکترین سنخیت و ارتباطی با جامعه اصلی و اصیل فرهنگیان ندارند؛ بعنوان یک معلم و به نیابت از جامعه فرهنگیان دلسوز و پایبند به آرمانهای انقلاب اسلامی و متعهد به آینده کشور؛ به مسئولین امر (مخصوصا دولت دوازدهم) یادآور میشوم که آینده و پیشرفت علمی و اخلاقی جامعه و حفظ ارزشهای نظام و انقلاب در گرو توجه ویژه و نگاه دلسوزانه و البته کارشناسانه و غیر اقتصادی به نظام تعلیم و تربیت است و گرنه هر روز شاهد تضعیف و منفعل شدن نظام آموزشی خواهیم بود..!

قطعا در قبال آیندگان این سرزمین همه ما (بویژه تصمیم گیران دولتی) مسئول خواهیم بود..!

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها