بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
عضو کمیسیون عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه حجم نقدینگی کشور به یک تریلیون پانصد هزار میلیارد تومان نزدیک شده و با سرعت در حال رشد است، گفت: این رشد علامت سیل تورمی همراه با رکود در کشور است.
تدبیر24» رضا انصاری در نشست علنی امروز(چهارشنبه 9خردادماه) در نطق میان دستور خود با تبریک به منتخبین سال سوم هیات رئیسه مجلس، گفت: از آقای دکتر عارف صمیمانه تشکر می‌کنم که با شرکت در رقابت ریاست این دوره مجلس، موجب شکل گرفتن فضای رقابتی واقعی و با نشاطی در انتخابات ایجاد شد، انتظار است آقای دکتر لاریجانی از ایده‌ها و پتاسیل‌های تمامی  فراکسیون‌ها در اداره مرکز پژوهش‌ها و سایر ارکان مجلس نهایت استفاده را داشته باشند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صادقانه باید اعتراف کنیم حال اقتصاد کشور، کشاورزان، فرهنگیان و سایر اقشار جامعه خوب نیست و این مهم نیاز به ادله و استدلال ندارد چراکه همگان واقف هستند اما لازم است به چند شاخص مهم در اقتصاد ملی اشاره کنم.

وی عنوان کرد: ایران در میان 25 کشور منطقه رتبه  18 را در زمینه چشم‌انداز محیط کسب و کار دارد، همچنین در میان 130 کشور در رابطه با ارتباط آموزش با مشارک اقتصادی و اشتغال آخرین رتبه آخر نصیب ایران شده است.

انصاری به دیگر شاخص‌های مهم در اقتصاد ملی اشاره کرد و افزود: همچنین براساس گزارش‌های معتبر جهانی باوجود آنکه ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارا است اما تنها حدود یک دهم درصد از ثروت دنیا را در اختیار دارد بنابراین براساس این شاخص ایران بر خلاف آنچه که مکرر در اذعان تداعی می‌شود اصلا ثروتمند نیست.

عضو کمیسیون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: ایران اگرچه دارای منابع انرژی نسبتا فراوانی است اما با این وجود نیز نتوانسته با مدیریت این منابع در کشور خلق ثروت کند و تنها این انرژی را استخراج فروخته و خورده‌ایم.

وی حجم نقدینگی را به یکی دیگر از شاخص‌های مهم در این خصوص عنوان کرد و افزود: حجم نقدینگی کشور به عدد یک تریلیون و پانصد هزار میلیارد تومان نزدیک شده و با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است و این رشد علامت سیل تورمی همراه با رکود در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط علائم مشاهده شده مبتنی بر سیاست کنترل قیمت در کشور است، ادامه داد: به دولتمردان متذکر می‌شوم این سیاست نه تنها شفابخش درد اقتصاد ایران نخواهد بود بلکه درمان دردهای آینده اقتصاد کشور را نیز سخت‌تر خواهد کرد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یاداور شد: به تعبیر یکی از اقتصادان‌های معروف دنیا اتخاذ این نوع سیاست برای مواجهه با قول نقدینگی اقتصاد را به انفجار نزدیک می‌کند لذا وضعیت اقتصاد کشور براساس مطالعات و مشاهدات کمی نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه راه حل ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری است، ادامه داد: با این وجود سوال این است که منابع این سرمایه‌گذاری از کجا باید تامین شود لذا باید اعتراف کرد با توجه به شرایط موجود سرمایه‌گذاری خارجی آنگونه که ما در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده قابل تحقق نیست.

انصاری با بیان اینکه در حوزه داخل کشور نیز شرایط برای سرمایه گذاری و کسب و کار برای بخش خصوصی داخلی فراهم نیست، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که راه حل این است که سرمایه در اختیار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی است نزدیک به عدد 1000 میلیارد تومان است که اگر با نرخ بازده 10درصد نیز حساب کنیم باید سالانه 100 میلیارد تومان درآمد برای کشور خلق کنیم.

وی به رئیس و هیات رئیسه جدید مجلس پیشنهاد داد که به مرکز پژوهش‌ها دستور دهند برای این مطالعات جدی انجام دهند.

انصاری همچنین با تذکر به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور، گفت: وضعیت دارو در کشور نگران‌‎کننده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تذکر به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جاده‌های استان فارس همچنان رتبه اول کشته‌های کشور را دارد با این وجود وزارتخانه کمترین سهم قیر را به استان فارس تعلق داده است، امیدواریم این مسائل مرتفع شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، فرهنگیان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها