بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
حشمت‌ الله فلاحت‌پیشه

تدبیر24»پس از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام طیفی از دلواپسان علاوه بر ابراز خوشحالی، جوی مبنی بر استعفای تیم مذاکره‌کننده کشور به‌ویژه محمدجواد ظریف به راه‌ انداخته‌اند، جوی که منشأ آن مشخص نبود و به سرعت هم فروکش کرد. این درحالی است که وزیر امورخارجه در کمترین زمان ممکن در سفری برجامی با جدیت مشغول رایزنی با نماینده اروپا و سران کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای بود. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفت‌وگو با «آرمان» به بررسی اظهارات علیه مذاکرات‌کنندگان کشورمان پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تحلیل شما در خصوص خروج آمریکا از برجام و ادامه گفت‌وگو‌ها با طرف‌های اروپایی چیست؟

به‌شخصه معتقدم که برجام تصمیم نظام است و مجموعه نهاد‌های نظام به این تصمیم رسیدند و پس از زورآزمایی در عرصه‌های دیپلماسی حاصل شده است. به‌طور طبیعی وقتی توافقی حاصل زورآزمایی باشد نمی‌تواند توافقی یک‌جانبه باشد و قطعا مصالح دوطرف در آن گنجانده شده است. با شکل‌گیری پدیده ترامپیسم شاهد بودیم که آمریکایی‌ها از بسیاری توافقات بین‌المللی خارج شده و تعهدات خود در این زمینه‌ها را زیر پا گذاشتند. بسیاری از این توافق‌ها در زمان کلینتون، بوش پسر و اوباما امضا شد. با روی کار آمدن ترامپ کنار گذاشته شده و آمریکا دیگر خود را درقبال عمل به این تعهدات ملزم نمی‌دانست. امروز هم این افراط‌گرایی ترامپ متوجه ایران شده است.

دولت باید در قبال این افراط‌گرایی چه رویکردی از خود نشان دهد؟

به نظرم اعمال رویکردهای احساساتی در قبال خروج آمریکا از برجام دقیقا مصداق بازی در میدانی است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای ما سامان دادند. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که درحال حاضر در آمریکا افراطیون بر سر کار آمدند و تلاششان هم برای گرفتن رفتارهای تند و عجولانه از طرف مقابل است و عقل حکم می‌کند که در برابر چنین افرادی با آرامش و بر اساس سیاست رفتار کنیم. دولتمردان ما نباید با افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند وارد فضای چالشی بشوند. صدای افراطی در ایران طرفدار ندارد حتی اگر بلند باشد. از مسئولان و دولتمردان انتظار می‌رود که این صداهای افراطی را نشنیده گرفته و تمام تمرکز خود را بر روی مذاکره با کشور‌های اروپایی بگذارند تا بیشترین امتیازها را دریافت کنیم.

پس از خروج آمریکا از برجام بحث‌هایی مبنی بر استعفای برخی از مسئولان، در داخل کشور مطرح شد. به عقیده شما لازم است دولت و مسئولان ما درقبال چنین اظهار نظرهایی چه رویکردی اتخاذ کنند؟

چنین بحث‌هایی که در رابطه با آقای دکتر ظریف و سایرین عنوان می‌شود تنها به سیاست‌های خصمانه دشمنان ما کمک کرده و هیچ ‌سودی برایمان نخواهد داشت. معتقدم که آقای ظریف به‌عنوان یک دیپلمات وظیفه‌ای که به‌عهده‌اش نهاده شده بود را به خوبی انجام داد. او چه در مذاکرات هسته‌ای و چه در مذاکراتی که اخیرا در بروکسل انجام داد و منتهی به صدور بیانیه شد به خوبی عمل کرد. البته باید دید که طرف‌های اروپایی در عمل چطور به این بیانیه عمل می‌کنند اما به‌طور کلی وزیر خارجه کشورمان در این زمینه هم به درستی پیش رفت. در چنین شرایطی ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و باید توجه داشته باشیم که افرادی زیر سوال می‌روند که جزو مهم‌ترین مسئولان در کشور هستند و قطعانه چنین موضع‌گیری‌های افراطی کمکی به منافع ملی هم نخواهد کرد.

از نظر شما چه افرادی بحث استعفای وزیر امرو خارجه کشورمان را مطرح کردند و هدف آنها از طرح چنین مسائلی در شرایطی که کشور به حضور این افراد حتی بیش از گذشته نیاز دارد، چیست؟

جریان بسیار محدودی در ایران به‌دنبال پایان دادن به هر نوع سیاست مذاکره در جمهوری اسلامی ایران است. کشوری که در شمار 20 اقتصاد بزرگ جهان است و از قدرتمند‌ترین کشورهای غیرجهان اولی دنیاست و از لحاظ امنیت در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد. برخی از شرایط انزوا و تاریکی که برای کشورمان در عرصه بین‌الملل ایجاد کردند بیشترین سود و سهام را می‌برند. از یاد نبریم که برخی افراد در کشورمان جزو کاسبان تحریم بودند. افرادی مانند ضراب، زنجانی و... به تحریم‌ها دامن زدند تا سود بیشتری را به خود برسانند. من معتقدم که نباید اجازه بدهیم ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بازگردد زیرا ایران قبل از برجام تنها منافع عده‌ای را تامین می‌کرد. درحالی که برخی تلاش می‌کنند سیاست‌های جذب سرمایه بین‌المللی برای ایران را با شکست مواجه کنند. کشورهای عربی همسایه ما سالیانه بیست‌میلیارد دلار از منابع مشترک نفت و گاز ما برداشت می‌کنند. اگر ما نتوانیم و اجازه ندهیم که از منابع داخلی کشور هم به خوبی استفاده شود در پشت حرف‌های تند و افراطی و صدای بلندمان تنها منافع ملی را زیر سوال برده‌ایم و هیچ‌سودی را نصیب هموطنان نکرده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها