بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۱۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد زمانی که ویتامین D توسط مادران باردار مصرف ‌شود، در مقایسه با مصرف مستقیم آن توسط نوزادان، تاثیر بیشتری در رشد خواهد داشت.
تدبیر24»بر اساس یافته‌های دو مقاله، زمانی که ویتامین D به جای مصرف توسط نوزادان به مادرانشان در دوره بارداری آن‌ها داده می‌شود، بیشتر به رشد کودک کمک می‌کند.

مقاله اول از یک آزمایش بالینی در فنلاند استخراج گردیده که روی حدود هزار کودک انجام گرفته است. این آزمایش به این صورت بوده است که به نیمی از شرکت‌کنندگان، مکمل استاندارد روزانه ویتامین D و به نیم دیگر، دوز سه برابر بالاتری آن داده شد، اما رشد استخوان در هر دو گروه یکسان بود.

از سویی دیگر، مقاله دوم آزمایش‌هایی را روی زنان باردار مرور می‌کند و نتیجه می‌گیرد که مکمل‌های ویتامین D با کاهش خطر کوچک بودن جثه نوزدان نسبت به سن آن‌ها در طول بارداری و بهبود رشد آن‌ها در دوران نوزادی، ارتباط مستقیم دارند.

ویتامین D برای رشد استخوان ضروری است، اما هنوز بحث و آزمایش درباره اثبات ضرورت مصرف مکمل آن برای بدن ادامه دارد.

تاثیر مصرف مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری، نوزادی و کودکی، نقطه تمرکز این دو مطالعه بوده است. مطالعاتی که یکی به روش شهودی و در ارتباط با بیماران و دیگری به روش توصیفی و با بررسی نمونه های موجود و تحلیل آن‌ها انجام شده است.

اما اگر بخواهیم علت اهمیت این پژوهش‌ها را موشکافی کنیم به این جواب خواهیم رسید که ویتامین D برای ساخت و حفاظت از استخوان‌های سالم ضروری است. البته این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ویتامین D می‌تواند فواید بالقوه دیگری نیز داشته باشد.

پژوهشگران مقاله نخست، در یک آزمایش بالینی به روش تصادفی، تأثیر مصرف مکمل‌های ویتامین D3 در دوز بالا را در مقایسه با دوز استاندارد آن، بر روی قدرت استخوان‌ها و عفونت در نوزادان سالم، بررسی کرده‌اند.

استور آندرسن، دکترای داروسازی از دانشگاه هلسینکی فنلاند و چند تن از همکارانش، یک آزمایش بالینی تصادفی را روی 975 نوزاد در فنلاند انجام دادند. در این آزمایش آنها دریافتند که هنگام استفاده از دوز روزانه بالاتر مکمل ویتامین D یعنی  1200 IU در مقایسه با دوز استاندارد آن یعنی 400 IU، هیچ تفاوتی در قدرت استخوان یا ابتلا به عفونت در سن 24 ماهگی کودک وجود ندارد.

در همین زمان، نویسندگان مقاله دوم ارتباط میان مصرف مکمل‌ ویتامین D در حین بارداری و میزان رشد نوزادان، ابتلا به بیماری‌ها و نرخ مرگ‌ومیر در آن‌ها را به روشی سیتماتیک و فراتحلیلی بررسی کردند. آنها در این پژوهش 24 تست بالینی تصادفی را مرور نمودند، که با مصرف ویتامین D در حین بارداری و وجود برخی عوارض و پیامد ها در نوزادان همراه بود. از جمله این پیامدها می توان به نرخ مرگ جنین یا نوزاد و ناهنجاری‌های شناختی در آن‌ها اشاره کرد.

یافته های این دو پژوهش، می تواند دیدگاه های جدیدی را در خصوص مصرف مکمل های درمانی به وجود آورده و رهنمودهای مناسبی را در این خصوص به پزشکان ارائه کند.

برچسب ها: تدبیر24 ، نوزادان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها