بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴
رئیس جمهوری سوریه معتقد است دمشق به‌رغم تداوم مداخلات آمریکا تقریبا این جنگ هفت ساله را برده و واشنگتن در حال باختن است و می‌توان آمریکا را پای میز مذاکره آورد.
تدبیر24»بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه راشا تودی گفت: با هر گام رو به جلوی ارتش سوریه و برای روند سیاسی و برای کل اوضاع، دشمنان ما و مخالفان ما که عمدتا غرب تحت رهبری ایالات متحده و عروسک‌های آنها در اروپا و در منطقه هستند، تلاش می‌کنند تا با حمایت بیشتر از تروریسم کار ما را سخت‌تر کنند و تروریست‌های بیشتری به سوریه بیاورند یا در روند سیاسی مانع‌تراشی کنند. بدون تامین مالی خارجی، مخالفان من در داخل کشور ظرف یک سال نابود می‌شوند.

وی گفت که حمله آمریکا به عراق بدون زمینه‌های قانونی انجام گرفت و آمریکایی‌ها باید از آن درس بگیرند و از سوریه خارج شوند. به گفته اسد عراق استثناء نیست و سوریه هم نظیر عراق است و ملت‌های منطقه دیگر دخالت‌های بیگانه را قبول نخواهند کرد.

رئیس جمهوری سوریه معتقد است: "واشنگتن در حال باختن است و می‌توان آن را به پای میز مذاکره آورد. چالش ما این است که چگونه می‌توانیم این شکاف را میان طرح‌های آنها و طرح‌های خودمان پر کنیم." رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: هر چه به پایان این درگیری مرگبار نزدیک می‌شود، تدابیر مخالفان تاسف‌بارتر و ناامیدکننده‌تر می‌شود.

او همچنین با اشاره به حمله ادعایی با تسلیحات شیمیایی در دوما گفت: آیا این به نفع ما بود؟ چرا و چرا الان؟ این آخرین حربه غرب برای تحریف افکار عمومی بین المللی است.

اسد همچنین با اشاره به حملات مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه در تاریخ ۱۴ آوریل که به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در حومه دمشق رخ داد، گفت: آنها داستان‌سرایی می‌کنند، آنها دروغ می‌گویند؛ افکار عمومی در سراسر جهان و حتی در غرب به داستان آنها گوش نمی‌دهند اما آنها کارشان را متوقف نمی‌کنند. بنابراین باید کاری انجام دهند حتی در حجم کوچک‌تر.

رئیس جمهوری سوریه گفت: مسکو در مقابله با نفوذ واشنگتن و مداخله‌اش در منطقه ایفای نقش کرد که در هر دو مورد به دعوت دمشق بود؛ اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۵ و همچنین در همین حادثه خاص.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: روسیه علنا اعلام کرد که آنها پایگاه‌هایی را که برای پرتاب موشک استفاده خواهند شد، نابود می‌کند و ما اطلاعات معتبری در دست داریم که نشان می‌دهد آنها یک حمله گسترده در سراسر سوریه را در برنامه داشتند و به همین دلیل است که این تهدید موجب شد تا غرب حمله‌ای در ابعاد کوچک‌تر انجام دهد.

اسد همچنین از روسیه بابت عدم تحریک رویارویی رو در رو با آمریکا که حوزه فعالیت آن هم در حریم هوایی و هم در حریم زمینی بسیار نزدیک است، قدردانی کرد. وی به راشا تودی گفت: ما نزدیک درگیری مستقیم میان نیروهای روسیه و نیروهای آمریکایی بودیم و خوشبختانه از این رویارویی خودداری شد اما نه با خرد رهبری آمریکا بلکه با خرد رهبری روسیه. ما به حمایت روسیه نیاز داریم اما همزمان نیاز داریم تا جلوی دیوانگی آمریکا را بگیریم و قادر شویم ثبات را در کشورمان برقرار کنیم.

اسد با وجود ستایش تلاش‌های دیپلماتیک در روند صلح آستانه و تاکید بر تلاش دولت برای جلب حمایت مردمی در مناطق آزاد شده و آغاز روند سازش، گفت: هنوز پیروزی‌هایی باقی مانده است که باید در میدان نبرد به دست آید. جناح‌هایی مانند القاعده، داعش، النصره و گروه‌های شبیه آنها برای هیچ گونه مذاکراتی آماده نیستند و هیچ گونه طرح سیاسی ندارند. آنها فقط یک ایدئولوژی تاریک دارند که شبیه هر منطقه تحت کنترل القاعده در این جهان است. بنابراین تنها راه مدیریت این جناح‌ها استفاده از زور است. هر چه درگیری بیشتری داشته باشیم، بیشتر مصمم می‌شویم تا این مشکل حل شود زیرا شما چاره دیگری ندارید؛ یا باید یک کشور داشته باشید یا کشور نداشته باشید.

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: دفاع هوایی ما به لطف حمایت روسیه قوی تر از سابق شده است و حملات اخیر اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها ثابت کرد که ما در شرایط بهتری قرار داریم. تنها گزینه، ارتقای دفاع هوایی ماست و این تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم و همان را انجام می‌دهیم.

اسد همچنین رژیم صهیونیستی را به تماس با شبه نظامیان سوری از همان ابتدای جنگ متهم کرد و گفت: ظاهرا این شبه نظامیان در راستای منافع اسرائیل حرکت می‌کنند و این مسئله خصوصا پس از آنکه آنها سیستم‌های دفاع هوایی ما را به عنوان هدف اولیه مورد حمله قرار داده‌اند، مشخص شد. اولین هدف مزدوران در سوریه پیش از آنکه حمله‌ای علیه سایر پایگاه‌های نظامی انجام دهند، حمله به دفاع هوایی بود و آنها دفاع هوایی سوریه را هدف قرار دادند. این مدرک دیگری است که ثابت می کند اسرائیل در تماس مستقیم با تروریست‌ها در سوریه است بنابراین آنها به این پایگاه‌ها حمله کردند و بخش بزرگی از دفاع هوایی ما را از بین بردند.

حملات آمریکا در سوریه

بشار اسد گفت، در شرایطی که ایالات متحده به نقض قوانین بین المللی ادامه می‌دهد، او یک حمله دیگر از سوی آمریکا را بعید نمی‌داند. اسد در پاسخ به اینکه آیا وقوع حمله دیگری محتمل است یا خیر گفت: البته امکان آن وجود دارد زیرا زمانی که ایالت متحده قوانین بین المللی را نقض می‌کند و این اقدام او گاها روزانه و به بهانه‌های متفاوت در مناطق مختلف انجام می شود، هر کشور دیگری در جهان هم می‌تواند این حمله را صورت دهد. تا زمانی که ایالات متحده تابع قوانین بین المللی نباشد، تضمینی برای عدم وقوع مجدد حمله وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه تاکید کرد: تهدید روسیه برای هدف گرفتن سایت‌های پرتاب آمریکا جلوی حمله بزرگتر ایالات متحده و متحدانش را در ماه آوریل گرفت.

مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه

رئیس جمهور سوریه در خصوص "نیروهای دموکراتیک سوریه" که عمدتا کرد و تحت حمایت آمریکا هستند گفت که در مقابل این گروه دو گزینه "مذاکره و مقابله" وجود دارد.

او خاطرنشان کرد که افراد نیروهای دموکراتیک سوریه هم سوری هستند و اگر نمی‌خواهند "عروسک خیمه شب بازی بیگانگان" باشند، باید مذاکره کنند. اسد تاکید کرد که در صورت شکست مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه از زور استفاده خواهد کرد.

نیروهای سازمان دموکراتیک سوریه، که عمده نیروی آن را کردها تشکیل می‌دهند، به همراه شبه‌نظامیان موسوم به "یگان‌های مدافع خلق" بخشی از خاک کشور سوریه را در شمال و شرق این کشور کنترل می‌کنند. ایالات متحده آمریکا از این نیروها حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، دولت او آماده مذاکرات صلح با نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف) است که تحت حمایت آمریکا قرار دارند اما گزینه نظامی همچنان روی میز است. به گفته اسد ایالت متحده تمام حمایتش را پشت نیروهای دموکراتیک سوریه گذاشته است.

او گفت: کارت الان آمریکا نیروهای دموکراتیک است زیرا وقتی ما در مناطق مختلف پیشرفت می‌کنیم تا تروریست‌ها را از بین ببریم، تنها مشکلی که در کشور سوریه باقی می‌ماند، همین نیروها هستند. ما قصد داریم با دو گزینه این مسئله را مدیریت کنیم. گزینه اول، ما راه‌های جدیدی برای گشودن باب مذاکرات ایجاد می‌کنیم چرا که اکثر آنها سوری هستند و راه دوم اینکه، به آزادسازی آن مناطق با توسل به زور اقدام می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: "مناطق تحت کنترل این نیروها  با یا بدون آمریکا باز پس گرفته می شود." او افزود: به هر حال آمریکایی‌ها باید بروند. آنها می‌روند.

نیروهای ایرانی در سوریه

بشار اسد همچنین گفت، به رغم ادعاهای اسرائیل، هیچ نیروی جنگی ایرانی در سوریه نیست، اما افسران ایرانی به عنوان مستشار نظامی در سوریه فعالیت دارند. اسد تاکید کرد: مهم‌ترین حقیقت در این مسئله این است که ما نیروی ایرانی نداریم. هرگز هم نداشته‌ایم و این را نمی‌توانید پنهان کنید و احساس شرمندگی هم نمی‌کنیم که اعلام کنیم که درست همانند دعوت از روس‌ها از ایرانی‌ها هم دعوت به عمل آوردیم. با این حال افسران ایرانی برای کمک در کنار ارتش سوریه حضور دارند. تلخ ترین حقیقت درباره دروغ اسرائیلی‌ها و مسئله ایرانی‌ها و درباره حمله اخیر آنها در چند هفته گذشته این است که آنها مدعی هستند که به پایگاه‌ها و کمپ‌های ایرانیان حمله کردند و به ادعای خودشان ایرانی‌ها را هدف قرار داده‌اند اما در واقع ما ده‌ها شهید سوری و سرباز مجروح سوری داشتیم که حتی یک ایرانی هم در میان آنها نبود. بنابراین آنها چطور می‌توانند ادعا کنند که ما نیروهای ایرانی داریم؟ بنابراین این یک دروغ است.

 درگیری سوریه "جنگ داخلی" نیست

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: درگیری سوریه یک "جنگ داخلی" نیست چرا که از همان ابتدا مقابله با تروریست‌ها و مزدوران غربی بود. اسد گفت: واژه "جنگ داخلی" از همان آغاز درگیری در سوریه استفاده شد و حتی دوستان و متحدان ما نیز به اشتباه همین را می‌گفتند بدون اینکه به معنای آن اشرافی داشته باشند. "جنگ داخلی سوریه" به معنای آن است که خطوط فرقه‌ای در قالب قومیت یا مذهب یا حتی عقاید سیاسی در کشوری وجود داشته باشد و این چیزی است که ما در سوریه نداریم. مردم قومیت‌های مختلف با عقاید دینی متفاوت در مناطق تحت کنترل دولت حضور دارند و تمامی آنها هم از دمشق حمایت می‌کنند.

اسد تاکید کرد: آنچه از همان ابتدا با آن روبرو بودیم، مسئله حضور مزدوران، سوری‌ها و خارجی‌هایی بود که غرب به آنها پول داده بود تا دولت سوریه را سرنگون کنند. اگر ما هفت سال "جنگ داخلی" می‌داشتیم، تا الان باید کشورمان تجزیه می‌شد. شما نمی‌توانستید یک کشور، یک کشور متحد، یک جامعه متحد داشته باشید و علت آن عروسک‌های خیمه‌شب بازی ایالات متحده و ترکیه است. اگر جنگ داخلی وجود داشت، بنابراین شما باید شاهد یک جامعه تقسیم شده می‌بودید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها