بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
چرا در مورد عملکرد خود در مورد پاداش بازنشستگان در بودجه 97 پاسخ گو نیستید و آدرس های اشتباه می دهید ؟؛

تدبیر24»معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای مورخ چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶ خطاب به خبرنگاران گفت که برای نخستین پاداش بازنشستگان از ” صندوق توسعه ملی " پرداخت خواهد شد .

الهیار ترکمن در این نشست تاکید کرد :

اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه از چند ویژگی برخوردار شده است و چهار تبصره مرتبط داریم که بسیار کمک کننده است. منابع اولیه بودجه ثابت و مشخص‌اند و تبصره‌ها عمدتا منابع ثانویه هستند که می‌توانند راهگشا باشند. یک مورد بند "و” تبصره ۴ است که به استناد آن یک میلیارد دلار (معادل ۳۵۲۰ میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان فرهنگی برداشت می‌شود و یکی از دغدغه‌های اصلی ما در زمینه تامین منابع پاداش پایان خدمت از این طریق برطرف می‌شود…. "

در این نشست که در ” هوای آلوده " پایتخت برگزار می شد صدای معلم این پرسش را مطرح کرد :

” مسئولان آموزش و پرورش وعده صرفه جویی و افزایش بهره وری می دهند ؛  اما در سیستمی که بین ۹۵ تا ۱۱۰ درصد بودجه مصوب صرف هزینه های پرسنلی می شود به نظر می رسد صرفه جویی و افزایش بهره وری یک شعار است !

در سال ۹۵ بودجه آموزش و پرورش ۲۸ هزار میلیارد تومان و کسری بودجه در این سال ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده .بنابراین بودجه امسال نسبت به عملکرد بودجه ۹۵ دو تا سه هزار میلیارد تومان عقب تر است.

پیش بینی شما در مورد کسر بودجه سال ۹۶ چه رقمی است؟

چرا افزایش بودجه بر اساس "عملکرد بودجه” صورت نمی گیرد تا کسری بودجه اتفاق نیفتد؟ "

پاسخ های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه را می توانید این جا مطالعه کنید . ( این جا )

ایشان در بخشی به صدای معلم چنین پاسخ داد :

” … بیایند و بنشینند و با کارشناسان بودجه با زبان بودجه صحبت کنند و اگر عدد و رقمی تحلیل می شود  آمار واقعی به فرهنگیان داده شود .

من خیلی متاسفم که خیلی از جاها ما به خاطر عدم آشنایی مان با ظرفیت های بودجه تحلیل هایی می کنیم که اذهان محترم فرهنگیان را دچار تشویش می کنیم .

ما ۳۶ هزار میلیارد تومان اگر بدهند بدون اجرای احکام برنامه ششم – خیلی شفاف عرض می کنم – بدون اجرای احکام برنامه ششم بودجه سال ۹۷ به سرانجام خواهد رسید و با کسری  مواجه نخواهد شد … "

این در حالی است زمانی که سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود ؛ در مورد پرداخت پاداش بازنشستگان گفت برای اولین بار دولت در لایحه بودجه ۹۵، اعتباری را در ردیف مستقلی جهت پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی قرار داد. ( این جا )

حال این پرسش اساسی مطرح است که چرا بطحایی در زمانی که معاون مالی وزارتخانه بود ردیف مستقلی برای پاداش بازنشستگان در بودجه ۹۵ دیده بود اما زمانی که به وزارت رسید و سکان معاونت مالی به دست الهیار ترکمن افتاد به صندوق توسعه ملی نقل مکان کرد ؟

آیا الهیار ترکمن که خود را در نشست ها همواره کارشناس متخصص در بودجه معرفی می کند حتی به احتمال کم پیش بینی نمی کرد که پرداخت بدهی پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش از صندوق توسعه ملی حذف شود ؟ ( این جا )

احمد صافی، رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در اسفند ماه ۹۵ با انتقاد از لایحه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۶ می گوید : ( این جا )

” البته خوشبختانه هفته گذشته با مسوولان مختلف صحبت کردم و آنها اعلام کردند که با سازمان برنامه و بودجه در حال گفت‌وگو هستند که اعتباری بگیرند تا پاداش کسانی که در ۹۵ بازنشسته می‌شوند، داده شود. در حال حاضر در مجلس قانون بودجه در حال تصویب شدن است و وقتش است که نمایندگان و مسولان سازمان برنامه و بودجه پاداش پایان خدمت ۹۶ را پیش بینی کنند؛ چرا که ردیف مشخصی برای پاداش افراد در این سال در نظر گرفته نشده است.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش با بیان این مطلب که همه ساله ۴۰ هزار از شاغلان آموزش و پرورش بعد از ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند، گفت: به این افراد بعد از ۳۰ سال رنج و زحمت و تلاش همه‌جانبه چه بگوییم؟ این افراد بعد از این همه سال، مستحق گرفتن پاداش هستند و هرچه سریع تر این پاداش باید به آنها داده شود.”

به دنبال منتفی شدن پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان از محل صندوق توسعه ملی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی از این اقدام انتقاد کرده و می نویسد : ( این جا )

” به استحضار می رساند در سال ۱۳۹۶، ۴۳۰۰۰ نفر از فرهنگیان کشور به افتخار بازنشستگی نائل شده اند که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنان ، ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال می باشد. برای تامین این مبلغ، دولت در بند (و) تبصره (۴) لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور معادل ریالی یک میلیارد و شش میلیون دلار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده بود که این امر طی فرآیند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، مورد تصویب قرار نگرفت

همان گونه که استحضار دارید یکی از مشکلاتی که همواره برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان کشور وجود داشته، تاخیرهای قابل توجه در پرداخت بوده که این امر همواره مورد اعتراض آنان قرار داشته است و احساس تبعیض و تفاوت در نحوه و زمان دریافت پاداش پایان خدمت همواره خاطر جامعه شریف معلمان کشور را مکدر می سازد .

 حذف مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه به دلیل اینکه از محل منابع عمومی بودجه و در حین اجرای آن قابل پیش بینی نیست، قطعاً این روند را در سال آتی با مشکل بیشتری مواجه می سازد. از سوی دیگر اضافه  شدن بازنشستگان سال ۱۳۹۷ نیاز به منابع بیشتری به وجود خواهد آورد که در صورت عدم تدبیر به موقع، مشکلاتی برای دولت و این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد… )

الهیار ترکمن هم در پایان اریبهشت ماه ۹۷  ترکمن در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی سال ۹۶، می گوید :

” تأمین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۳۹۶ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این معاونت است و با تلاش‌های انجام‌ شده در زمان تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، پیشنهاد تأمین آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به دولت ارائه و در تبصره ۴ لایحه بودجه آورده شد، متأسفانه در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و محل تأمین اعتبار پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۶ از محل اعتبار بند (ز) تبصره (۱۶) قانون بودجه یعنی اعتبار حاصل از یک درصد اعتبارات بانک‌های دولتی، شرکت‌های دولتی سود ده و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت تعیین شد.”

پیش تر و در نشست ” اصل کفایت و چالش تامین و مدیریت منابع مالی در آموزش و پرورش ” که در ۲۸ آذرماه ۱۳۹۶ در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد نوشتم . ( این جا )

” …مدیر کل پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سال  ۹۵  گفت :

” با یک رشد نسبتا مناسب برای سال ۹۶، ۴۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم و در این صورت بسیاری از مشکلات این وزارتخانه رفع می‌شد … "

این در حالی است  که نهایتا  فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش تصویب شد .

آقای الهیار ترکمن شما به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیانی وزارت آموزش و پرورس و مقام مسئول اعلام نکردید که سال ۹۷ بودجه واقعی آموزش و پرورش برای رفع نیازهای اصلی آن چقدر است ؟

چرا این رقم را دقیقا اعلام نکردید ؟ "

و اما پاسخ های آخرین «  علی اللهیار ترکمن » معاون وزیر به این پرسش ها جالب بود .

ایشان در پایان چنین گفت :

” این جا جایش نیست !

شما دارید  ” صنفی ” برخورد می کنید .

یک کم باید از خوراک های سایت ها دور شوید و کمک کنید به مجموعه مسئولان .

شما دارید تفرقه می اندازید بین مسئولان و این ها .

شما اطلاعات بودجه ای ندارید . خیلی از مرحله پرت بود با عرض معذرت .

بخشنامه ای که بودجه  رئیس جمهور و شورای اقتصاد ابلاغ می کند یک حدودی دارد .

من الان می گویم حقوقم کم است و حداقل باید به من ۳۵ میلیون در ماه پول بدهید .

این ها از همین نوع هاست .

این ها را باید بشکنیم .

این نگاه ها ، نگاه های خیلی سطحی است . "

البته درست در فردای آن روز یعنی سه شنبه در نشست رسانه ای که آقای اللهیار ترکمن با اصحاب رسانه ها برگزار کرد در پاسخ به پرسش های صدای معلم باز هم همان مواضع قبلی خویش را تکرار کرده و چنین گفت :

” من خیلی متاسفم که خیلی از جاها ما به خاطر عدم آشنایی مان با ظرفیت های بودجه تحلیل هایی می کنیم که اذهان محترم فرهنگیان را دچار تشویش می کنیم ! شما اگر بودجه را می شناختید این جوری نمی گفتید ! "

علی لاریجانی در نشست علنی نوبت بعد از ظهر یکشنبه ۸ بهمن ماه ۹۶ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر داوود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز درباره پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش می گوید :

  امروز در برخی اظهارات عنوان شد که ردیف اعتباری پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش حذف شده است که این طور نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معلمان عزیز باید مطلع باشند که پیش از این دولت در تبصره چهارم لایحه بودجه این ردیف اعتباری را پیش بینی کرده بود که از اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم آن برداشته شود؛ با توجه به اینکه صندوق برای اهداف دیگری ایجاد شده و این تصمیم مخالف سیاست‌های کلی نظام بود در تغییرات ایجاد شده در جداول لایحه بودجه این موضوع در ردیف ۵۳-۴۰۴۶ دیده شد و رقم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در نظر گرفته شد.

واقعا آقای الهیار ترکمن که به قول خودش ۲۴ سال در سازمان برنامه و بودجه ودر بخش آموزش و پرورش کار کرده است نمی دانسته که اهداف صندوق توسعه ملی چیست و این بند مخالف سیاست های کلی نظام است ؟

معلمان بازنشسته پس از ۹ ماه صبر و انتظارو شنیدن قول ها و وعده ها سرانجام  سه شنبه ۸ خرداد ماه در برابر وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند .

گزارش صدای معلم در این مورد در ساعت ۲۵ / ۱۲ همان روز در خروجی قرار گرفت .( این جا )

در این گزارش آمده بود :

” در این تجمع مسئولان وزارت آموزش و پرورش و از جمله « علی الهیار ترکمن ” معاون توسعه مدیریت و پشتببانی وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا نکردند .. "

در ابتدای گزارش اشاره شده بود که نخست تجمع کنندگان به یکی از سالن های وزارتخانه هدایت شدند .

فردی که در تریبون صحبت می کرد مشخص نبود که چه مقامی دارد و از سوی چه کسی صحبت می کند اما سخنان او با اعتراض شدید ( هو کردن ) حاضران رو به رو شد .

در این سالن الهیار ترکمن حضور پیدا نکرد اما پس از انتشار گزارش صدای معلم در مورد عدم حضورش در میان معلمان پس از حدود ۵ ساعت انتظار معلمان بازنشسته و حوالی ساعت ۳ بعد ظهر به میان معلمان آمد و حرف هایی را زد .

در پایان این تجمع که البته آغازش معلوم و اما پایانش به نظر می رسد تعیین نشده بود تعدادی از معلمان بازنشسته با « علی الهیار ترکمن « نشست برگزار کردند .

بدون آن که وارد قضاوت در مورد محتوای این نشست شوم از شما دعوت می کنم که این کلیپ را حتما  و با دقت گوش کنید .

نحوه پاسخ دادن معاون وزیر به یکی از معلمان معترض دیدنی است آن جا که می پرسد شما تفاوت یک میلیون دلار و یک میلیارد دلار را تشخیص نمی دهید …

پاسخ های الهیار را به این معلم منتقد و سایر معلمان ببینید .

الهیار دائما توپ را به زمین دیگران می اندازد اما هیج گونه اشاره ای به بودجه سال قبل از آن و تعیین ردیف مستقل برای پرداخت بازنشستگان نمی کند .

الهیار در آخر هیچ پاسخ روشن و درستی در مورد زمان انجام این پروسه اداری به حاضران نمی دهد اما تاکید می کند که این تجمعات چاره کار نبوده است و روال عادی برای پرداخت بازنشستگان طی می شده است !

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عذرخواهی نمی داند و برای انجام وظایف خود و مجموعه خویش از دیگران طلبکار است .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها