بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
سائل برجام تنها بخشی از مسائل مربوط به اقتصاد کشور است و موضوعات دیگری نیز وجود دارد که باتوجه به شرایط و امکانات باید راهکارهای مناسب و مطلوب را برای مدیریت آنها ارائه کرد تا جایگاه اقتصادی کشور ارتقا پیدا کند.
موضوعاتی چون تولید، توزیع، مصرف، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت،‌ بیکاری، ضریب جینی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، رقابت در اقتصاد و شفاف‌سازی از جمله موضوعات مهمی هستند که مسئولان اقتصادی کشور باید برای آنها راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنند و بتوانند در یک فضای مطلوب از شرایط کشور به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند و سازوکار پیشرفت اقتصادی را فراهم سازند. حتی مواردی مثل بهره‌وری، کارآیی، ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری از جمله مواردی‌اند که باید مورد توجه قرار گیرند. ما نیازمند اتخاذ راهکارهای منطقی و راه‌حل های درست برای حل‌و‌فصل مسائل هستیم تا بتوانیم در یک مسیر درست گام برداریم و به پیشرفت و توسعه اقتصادی برسیم. قطعا با اقدامات مناسب می توانیم در بسیاری از بخش های خدماتی، صنعتی و کشاورزی پیشرفت کنیم و در این صورت نه‌تنها می توانیم نیازهای داخلی را برآورده سازیم، بلکه امکان ارزآوری و استفاده خارجیان را هم فراهم می کنیم. به‌نظر می رسد توقف در مسائل اقتصادی به این دلیل که مسائل برجام اجازه استفاده بهینه از امکانات کشور را نمی‌دهد، خیلی دلیل موجهی نیست و قابل قبول نخواهد بود. ما باید از همه امکانات و استعدادهای کشور بهره ببریم و باید اقتصادمان را در یک مسیر رو به پیشرفت به حرکت دربیاوریم. خیلی از کشورهای دنیا هستند که در شرایط سخت و محاصره اقتصادی توانسته‌اند اقتصاد کشورشان را توسعه بخشند، مثل تجربه کشور ژاپن. لازم است ما تجربه دیگر کشورها را مطالعه کنیم تا بتوانیم بهترین الگو را در کشورمان پیاده سازی کنیم. من یقین دارم که با استفاده از راهکارهای صحیح، با لحاظ کردن غیرت و شهامت ایرانیان و افزایش مشارکت آنها در امور مختلف و همچنین به‌کارگیری نیروهای صادق و دلسوز در انجام مسائل کشور، می توانیم بر بسیاری از مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی فائق آییم. مهم ترین مسأله ایجاد یک نوع انسجام و اتحاد داخلی در کشور است و همه باید به این احساس مشترک برسند که ایران نیاز به‌همراهی و همکاری قوی و مستحکم دارد. ما حتما باید با مفاسد اقتصادی برخوردهای جدی داشته باشیم تا اینگونه مسائل از کشور ما ریشه‌کن شود. در همین راستا اگر کسانی به فساد یا قاچاق روی بیاورند، به ناکارآمدی دامن بزنند و بیت‌المال را حیف و میل کنند، لازم است فعالیت آنها رصد شود و درنهایت برخورد جدی صورت بگیرد. افزون بر این، ما به یک سازوکار علمی و جامع در راستای پیشبرد امور مختلف در همه ارکان کشور نیاز داریم تا بتوانیم درآینده نه چندان دور از گردنه های پر فراز و نشیبی که دشمنانمان طراحی کرده‌اند به سلامت عبور کنیم. مطمئنا این امر تنها با تکیه بر توان داخلی و لحاظ منافع ملی در ارتباط با دیگر کشورها ممکن می شود.



علی قنبری، کارشناس اقتصادی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها