بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
یک فعال حوزه کار می‌گوید بالا بودن اجاره زمین کشاورزی و نبود آب موجب شده تا اشتغال در بخش کشاورزی پایین بیاید. به اعتقاد وی باید مشوق‌هایی برای حمایت از فارغ‌التحصیلان درنظر گرفته شود تا رغبت بیش‌تری برای ورود به این بخش پیدا کنند.
تدبیر24»هادی ابوی در ارزیابی کاهش آمار اشتغال در بخش کشاورزی گفت: یکی از علل مهم پایین بودن سطح اشتغال در بخش کشاورزی این است که زمین متعلق به مالک و دانش فنی آن متعلق به فردی دیگر است.

وی افزود: متاسفانه در دوران‌های مختلف به کشاورزی به چشم یک بخش تجاری نگاه شده است، در صورتی که اگر دانش و مالک در کنار هم قرار گیرند، نتیجه خوبی به دست می‌آید.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: وقتی تولید برخی محصولات مثل هندوانه پرهزینه است و آب زیادی می‌خواهد و ما در داخل با کمبود شدید آب مواجهیم، طبیعی است که برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست که تولید کنند و این امر به تدریج تمایل به کار در بخش کشاورزی را کاهش می‌دهد.

ابوی با بیان اینکه بخش کشاورزی ریسک بالایی دارد، ‌ اظهار کرد: در حال حاضر اجاره یک زمین کشاورزی بسیار زیاد است و بهره‌برداری از زمین گران تمام می‌شود و این مساله یکی دیگر از علل کاهش سطح اشتغال در بخش کشاورزی است.

به گفته وی اگر همانطور که حقوق مالکانه اراضی را در نظر می‌گیریم برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و کسانی که دانش خود را در زمین به کار می‌گیرند، حمایت‌هایی در نظر بگیریم، افراد با انگیزه و رغبت بیشتری به این بخش وارد می‌شوند.

دبیر اتاق تعاون استان خراسان رضوی کشاورزی را پایه اقتصاد کشور دانست و گفت: در حال حاضر برای حمایت از دانش فنی و فارغ‌التحصیلان کشاورزی قانون بسیار کم داریم لذا باید زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم و مشوق‌هایی برای ورود افراد به بخش کشاورزی پیش‌بینی کنیم.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیش از نیاز بازار اعلام شده است. کارشناسان دلیل بیکاری این دسته از فارغ‌التحصیلان را عدم آشنایی با فعالیت‌های کشاورزی، نبود زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های لازم و نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار عنوان می‌کنند. بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی، افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارد و بر همین اساس در برنامه ششم توسعه، رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها