بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
اخیرا نماینده خمینی‌شهر در مجلس به جای پیگیری مساله تجاوز به یک دختر بچه در شهر متبوع وی، از رئیس اورژانس اجتماعی کشور برای اعلام خبر این تجاوز انتقاد کرده و خواستار برکناری وی شده است.
اقدام ناموجهی که از یک نماینده مجلس انتظار نمی‌رود، آن هم از نماینده شهری که دختربچه بیگناه و معصوم در آن شهر قربانی تجاوز بی‌رحمانه سه مرد بالغ شده است. به اعتقاد نگارنده، خواسته این نماینده مجلس مبنی‌ بر عدم رسانه‌ای کردن چنین مواردی و تاکید وی بر ضرورت مخفی نگه داشتن چنین مواردی، به هیچ وجه بجا و مناسب نیست. صادق بودن با مردم و محرم دانستن آنها رویکردی صادقانه می‌طلبد و در این رهگذر آگاه‌سازی مردم در رابطه با مسائل اجتماعی چون تجاوز، ضروری است. تجاوز سه نفر به یک دختر 5ساله مساله بی‌اهمیتی نیست که بتوان از آن چشم پوشید. در بهترین حالت اگر بگوییم این نماینده مجلس نگران ایجاد هراس در اجتماع است، باز هم مخفی‌سازی مساله تجاوز موجه نیست. آن هم تجاوزی که به شکلی فجیع روی داده است. نا‌آگاهی جامعه در مواردی این‌چنین بسیار خطرناک است. چرا باید از آگاه‌سازی اجتناب کرد. مگر ترسی در این زمینه وجود دارد؟ اگر از آگاه‌سازی جامعه در مورد معضلاتی اجتماعی ممانعت به عمل آید، شکافی عظیم بین مردم و مسئولان ایجاد شده و این ظن به میان می‌آید که مسئولان مردم را از خود نمی‌دانند. عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه همچنین موجب عدم اطمینان به رسانه‌هایی خواهد شد که وظیفه اطلاع‌رسانی این مسائل را در کشور بر عهده دارند. پرده‌پوشی پاسخ پرسش‌های مردم را نمی‌دهد. راه‌های زیادی برای باخبر شدن مردم وجود دارد. لذا بروز ندادن از طریق رسانه‌های داخلی تنها بی‌اعتمادی مردم به این رسانه‌ها را در پی خواهد داشت و موجب عدم‌استقبال مردم از اخبار و رویدادهایی خواهد شد که از جانب رسانه‌های داخلی عنوان می‌شود. مقصود نگارنده از طرح موضوع رفتار نماینده مجلس نسبت به اقدام منطقی و مناسب رئیس اورژانس اجتماعی، سعی در نگران کردن جامعه نیست. اتفاقا موجی بر ضد این اقدام به راه افتاد که نشان از اقدام شایسته رئیس اورژانس مبنی بر اعلام این خبر دارد و نسبت به واکنش نماینده مجلس همدلی مشاهده نشده است. وظیفه اورژانس اجتماعی نه تنها مخفی کردن معضلات اجتماعی نیست بلکه رسیدگی به آنها است. بنابر این انتظار نماینده مجلس از نظر اصولی قابل دفاع نیست. سوال مهم این است که اگر مساله تجاوز به کودکی معصوم وجود دارد، چرا باید آن را مخفی کرد؟ چرا نباید با آگاه‌سازی جامعه در راستای دستیابی به راه‌حل‌های جلوگیری از این رخداد کوشش کرد؟ برخی مسائل اجتماعی موجب بروز ناهنجاری‌هایی خواهد شد که گاه در شمایل فعل و انفعالات جنسی بروز پیدا می‌کند. مساله ورامین و دختری به نام ستایش نشان می‌دهد که بخشی از جامعه دچار ناهنجاری‌های اجتماعی است. عدم پایبندی به ارزش‌ها در بخشی از جامعه دیده می‌شود. این مساله در کنار بحران‌های اجتماعی و معضلاتی که موجب بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها می‌شود، نتایج مخربی به بار خواهد آورد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چه عواملی موجب بروز ناهنجاری‌های جنسی و روی ‌دادن خشونت‌هایی می‌شود که در شمایل تجاوز رخ می‌نماید؟ در پاسخ باید گفت وقتی به موضوع رشد منطقی توجه نشود، چنین مساله‌ای در اشکال مخرب زمینه‌ساز خطاکاری خواهد بود. عواملی چون بیکاری، دشواری‌های اجتماعی و وضعیت نابسامان اقتصادی و همچنین نگرانی‌هایی که از آینده وجود دارد، تاثیر مخرب خواهد داشت. در حال حاضر 12 میلیون جوان در کشور وجود دارند که امکان ازدواج ندارند. از این جهت وظیفه مسئولان فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای ازدواج جوانان است. وقتی بیکاری در جامعه زیاد باشد بحران‌های اجتماعی فوران خواهد کرد.



امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها