بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
حجت‌الاسلام آقاتهراني
١٤ خردادماه امسال آخرين ضرب‌الاجل وزارت كشور به تمامي احزاب بود كه يا با برگزاري كنگره و افزايش تعداد اعضاي شوراي مركزي و فعال كردن دفاتر استاني، در يك كلام اساسنامه‌شان را با قانون جديد تطبيق دهند يا حداقل گزارشي از آنچه تاكنون در اين راستا انجام دادند، تقديم اين كميسيون و وزارت كشور كنند. حالا اما با اتمام اين مهلت و عبور از ضرب‌الاجل تعيين‌شده، هستند احزاب و تشكل‌هايي كه اين مراحل را آغاز نكرده و بعضا حتي نشانه‌اي از انجام اين تغييرات از خود بروز نمي‌دهند. جالب اينكه در اين ميان هستند تشكل‌هايي كه اتفاقا در بسياري از مناسبات سياسي كشور فعال بوده و درحالي اينچنين نسبت به رعايت قانون بي‌تفاوتند كه هر روز به بهانه‌اي به دولت به‌خاطر آنچه عدول از قانون مي‌خوانند، حمله مي‌كنند. «جبهه پايداري» يكي از اين تشكل‌هاست كه البته باتوجه به آنكه «حزب» به‌معناي مصطلح آن در قانون نيست، طبيعتا نيازي به انجام اين اصلاحات ندارد اما باتوجه به آنكه در مقاطعي زمزمه‌هاي تبديل اين جبهه سياسي به يك حزب مطرح شد، با حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني دبيركل اين تشكيلات درباره اين مهم به گفت‌وگو نشستيم. همچنين از آقاتهراني درباره آخرين وضعيت جبهه پايداري پرسيديم كه پاسخ اين چهره سياسي اصولگرا درنوع خود جالب توجه بود. آقاتهراني گفته است كه بناي سر و صدا ندارند؛ چرا كه «خيلي‌ها قربت‌‌الي‌الله همين كه متوجه شوند، كاري مي‌كنيم بنا مي‌كنند به حمله كردن»؛ اظهارنظري جالب ازسوي دبيركل جبهه پايداري كه به‌زعم بسياري از ناظران، بيشتر اهل حمله و هجمه است، تا مقاومت و پايداري در برابر حملات ديگران!

 

با توجه به ابلاغ قانون جديد احزاب و لزوم تطبيق اساسنامه تمامي احزاب و تشكل‌هاي سياسي با اين قانون، بسياري از احزاب نسبت به برگزاري كنگره و اصلاح اساسنامه خود اقدام كرده‌اند؛ آيا جبهه پايداري برنامه‌اي در اين راستا دارد؟

واقعيت اين است كه اساسنامه و مرامنامه جبهه پايداري از مدت‌ها پيش تهيه و نگارش شده است و گردهمايي مختلفي ازجمله كنگره يا برگزاري مجامع عمومي نيز در اين مدت در دستوركار جبهه پايداري بوده است. با اين حال، بنا داريم پس از ماه مبارك رمضان نشستي داشته باشيم تا ببينيم در آينده بايد به چه سمتي برويم. به بيان ديگر جبهه پايداري درحال حاضر تا پايان ماه مبارك، تعطيل است.

با اين حساب فعاليت‌هاي سياسي و تشكيلاتي جبهه پايداري در حاضر تعطيل است؟

خير! ما هر هفته برنامه داريم و جلسات‌مان تعطيل نمي‌شود اما باتوجه به فرارسيدن ماه مبارك رمضان و اينكه عمده اعضا در مسافرت هستند، نشست‌ها و جلسات تشكيلات با آن نظم هميشگي برگزار نمي‌شود.

همان‌طور كه مستحضريد متاسفانه احزاب بسياري در كشور ما احزاب يك‌نفره و وزارت كشور در قانون جديد احزاب براي رفع اين مشكل، تمامي احزاب را ملزم كرده كه حداقل در يك سوم استان‌هاي كشور دفتر استاني فعال داشته باشند و نيز با برگزاري كنگره، ضمن اصلاح اساسنامه، تعداد اعضاي شوراي مركزي‌شان را مطابق قانون جديد افزايش دهند؛ سوالم اين است كه برنامه شما در اين راستا چيست؟

ببينيد، برگزاري زمان كنگره جبهه پايداري زماني مقرر و مشخص دارد و اين اقدام را به موقع انجام خواهيم داد و درنتيجه بنا داريم پس از اتمام ماه مبارك رمضان، دور هم جمع شده نسبت به برنامه‌ريزي دقيق براي برگزاري كنگره جبهه پايداري اقدام كنيم اما در حال حاضر نمي‌توانيم زمان و برنامه‌اي دقيق از فعاليت‌هاي آينده جبهه پايداري عنوان كنيم.

نكته حائز اهميت اين است كه آخرين ضرب‌الاجل كميسيون ماده ١٠ احزاب براي برگزاري كنگره و تطبيق اساسنامه احزاب با قانون جديد پس از يكي، دو مرحله تمديد درنهايت ١٤ خردادماه اعلام شد و قرار شد اگر تشكيلاتي تا اين موعد اقدامات لازم را انجام نداد، حداقل گزارشي از آنچه انجام داده ارايه كند. البته جبهه پايداري يك حزب نيست اما آيا فكر نمي‌كنيد درحال حاضر براي برگزاري كنگره دير است؟

دقيقا مساله اين است كه پايداري حزب به معناي اصيل و مصطلح اين واژه نيست؛ بلكه ما يك جبهه هستيم كه از چندين حزب تشكيل شده و اين احزاب زيرمجموعه جبهه هستند كه مشمول اين اصلاحات مي‌شود و آنها هم برنامه‌هاي خود را دارند و با اين همه، بايد ببينيم پس از اتمام ماه مبارك كه گردهم جمع شديم چه اقداماتي انجام شده و چه اقداماتي بايد انجام شود.

با اين حساب زمان دقيقي براي برگزاري كنگره مشخص نشده است؟

در حال حاضر نمي‌توانم زمان دقيقي اعلام كنم.

اگر اشتباه نكنم آخرين كنگره جبهه پايداري، مهرماه ٩٥ بوده است؛ آيا پس از آن كنگره يا همايشي داشته‌ايد؟!

خير! بعد از اين تاريخ، كنگره‌اي برگزار نكرديم اما جلسات متعدد و همايش‌هايي در شهرستان‌ها و تهران داشتيم و دوستان گردهم جمع مي‌شوند و درباره مسائل روز بحث و تبادل نظر مي‌كنند اما برنامه‌اي براي برگزاري كنگره و راي‌گيري جهت انتخاب شوراي مركزي نداشته‌ايم و آخرين كنگره همان حدود ٢ سال قبل بوده است.

آيا جبهه پايداري برنامه مشخصي براي انتخابات مجلس يازدهم درسال ٩٨ يا انتخابات ١٤٠٠ رياست‌جمهوري دارد؟

به هر حال ما هم مثل آدم‌هاي ديگر در انتخابات شركت مي‌كنيم و قبول داريم كه بايد در اين مسائل ورود داشته باشيم و بايد وسط ميدان بياييم. درواقع در جلسات درون‌گروهي‌مان درمورد مسائل و موضوعات روز بحث و تبادل نظر مي‌كنيم كه طبيعتا يكي از اين مباحث همين موضوع انتخابات است. قرار نيست شب انتخابات به ياد آن بيفتيم.

نكته ديگر اينكه احزاب معمولا درباره موضوعات روز موضع‌گيري مي‌كنند، اما مدتي است كه خبر خاصي از جبهه پايداري به عنوان يك تشكيلات سياسي نمي‌شنويم. علت خاصي دارد؟

اتفاقا همين چند وقت پيش درباره يكي از مسائل بيانيه داديم اما به طور كل چندان علاقه نداريم سر و صدا كنيم. كارهايي كه انجام مي‌دهيم درچند جهت پيگيري مي‌شود. اول ارتباط با شهرستان‌ها است كه سعي داريم اين ارتباط را وسعت بخشيده و ساختار و سازمان دروني جبهه را منسجم‌تر‌سازيم. اقدام مهم ديگر جبهه پايداري مسائل و اقدامات فرهنگي است كه در اين مورد نيز چندان بنا نداريم سر و صدا كنيم؛ چرا كه خيلي‌ها قربت‌الي‌الله همين كه متوجه شوند ما كاري مي‌كنيم، اقدام مي‌كنند به حمله كردن به ما. چه ضرورتي دارد كه ديگران را تحريك كنيم؟ درنتيجه كارهاي‌مان را آرام‌آرام پيش مي‌بريم و انتخابات هم يكي از وظايف ما است كه بايد نسبت به آن حساسيت داشته باشيم كه داريم.

تعدادي از اعضاي شناسنامه‌دار جبهه پايداري ازجمله نمايندگان فعلي مجلس هستند كه بعضا افرادي تاثيرگذار هستند. به عنوان مثال اتفاقاتي كه روز يكشنبه در مخالفت با تصويب CFT افتاد، با محوريت اين نمايندگان انجام شد؛ آيا اين اقدامات با هماهنگي تشكيلات انجام مي‌شود؟

سبك جبهه پايداري با باقي تشكل‌ها تفاوت دارد. شيوه ما اين‌طور نيست كه مسائلي را ديكته كنيم و اعضا موظف به اجراي آن باشند. بلكه ما معتقديم بايد اصول كلي را رعايت كنيم و اعضا نيز خود را موظف به پايبندي به اين اصول مي‌دانند و بر اين مبنا جلو مي‌روند.

 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها