بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
در اينكه آب منشأ حيات گياهان، جانوران و انسان است و چرخه تنوع زيستي با منابع آب ارتباط مستقيم دارد، ترديدي نيست.
اما افزايش جمعيت و گسترش فعاليت‌هاي انساني، مصرف فزاينده و آلودگي‌ها، همچنين اقداماتي كه به تغييرات كلان در اقليم كره مسكون منتهي شده و امروز تغيير اقليم ناميده مي‌شود، معادلات و چرخه متوازن طبيعت را بر هم زده است. يعني انسان رد پاي بزرگي از مصارف و آلودگي‌ها را در كره زمين از خود به جاي مي‌گذارد و رد پاي آب در اين ميان هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر مي‌شود. بهره‌وري مصرف در بخش كشاورزي و شهري پايين بوده و ميزان آلودگي و مديريت ناكارآمد منابع آب مزيد بر علت شده است. بر اين تصور آثار و عوارض تغيير اقليم مانند خشكسالي و افزايش دماي حداقل ٨/١ درجه سانتيگراد و كاهش بارندگي پياپي حدود ٢٠ درصد را بايد اضافه كرد. تمدن ديرينه و درخشان ايران در اقليم خشك و نيمه خشك شكل گرفته و ايرانيان با روش‌هايي مانند حفر قنات...

مديريت پايدار و سازگار با اقليم منابع آب را براي قرن‌ها انجام مي‌دادند تا اينكه افزايش جمعيت و برق‌دار شدن چاه‌ها از يك‌سو و سد‌سازي و ايجاد سازه‌هاي عظيم شبكه‌هاي توزيع آب از طرف ديگر معادلات را بر هم زد.

اين تحولات البته ابعاد منطقه‌اي و فرامرزي هم دارد كه بايد به آنها تغييرات اقليم ناشي از جنگ و ناامني در خاورميانه و فروپاشي ساختارهاي مديريتي و سياسي كشورهاي منطقه را اضافه كرد. از آن جمله ساخت مجموعه سدهاي گاپ در تركيه كه ده‌ها ميليارد مكعب آب دجله و فرات را از دسترس خارج مي‌كند و روي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي سوريه و عراق اثر مستقيم داشته و به افزايش نوبت و شدت توفان‌هاي گرد و غبار منجر مي‌شود.

در اين ميان فراموش نشود كه اسراييل عامل اصلي فضاي پرتنش، درگيري‌هاي مسلحانه و مناقشات منطقه‌اي بوده و براي بقاي خود به بحران‌هاي منطقه‌اي دامن مي‌زند. در عين حال شرايط غيرعادلانه و فوق بحراني غزه روي ديگر سكه وجود رژيم صهيونيستي كه با آلودگي آب شرب آن شهر به ايجاد بيماري و نسل‌كشي فلسطينيان اقدام مي‌كند. بيش از ٩٠ درصد آب شرب غزه براساس گزارش‌هاي متقن دچار آلودگي بالاست و البته اين مساله نيز مانند كشتار ١٠٠ شهروند غزه‌اي و جراحات بيش از ١٠٠٠ نفر در ماه گذشته از ديده‌باني سازمان‌هاي نظارتي بين‌المللي مغفول مي‌ماند.

به هر حال در ايران رد پاي آب از طريق ساز و كار مديريتي شوراي عالي آب و كارگروه‌هاي فعال آن براي شرايط جديد كم آبي با برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت درجهت اصلاح روش‌هاي مديريت منابع آب دنبال مي‌شود.

در اين مسير البته توجه جدي به موضوع ارزيابي زيست محيطي و خم نشدن درمقابل فشارهاي سياسي و منطقه‌اي در اجراي ضوابط زيست محيطي و حفاظت از صنايع آب، استقرار نگرش ارزش‌گذاري واقعي آب، تامين حقابه طبيعت، بازگشت به روش‌هاي سنتي و سازگار با اقليم، همكاري با سازوكارهاي جهاني مانند توافق پاريس براي صيانت از حقوق مردم ايران در موضوع تغيير اقليم، مميزي جدي‌تر سازه‌هاي آبي و مساله انتقال آب بين حوزه‌اي، تامين اعتبارات لازم براي بهينه‌سازي مصرف آب در بخش كشاورزي، اصلاح الگوي كشت و عدم كاشت محصولات پرآب‌بر و تنظيم اين معادله با واردات، همكاري با كشورهاي منطقه براي تامين پايدار منابع آب زيست محيطي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي مرزي بايد با حساسيت و جديت مورد توجه قرار گيرد.

معاونت رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده نيز ذيل شوراي فرهنگ عمومي در كارگروه اصلاح الگوي مصرف، پويش رد پاي آب را براي ارايه روش‌هاي كار بردي مصرف بهينه آب در خانواده‌هاي شهري و روستايي
دنبال مي‌كند.



معصومه ابتکار
برچسب ها: آب ، جانوران ، انسان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها