بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
مرتضی مبلغ

یکی از آفت‌های جهان امروز که ریشه در دل تاریخ دارد، رفتارهای فاقد مبنای خردمندانه و عقلانی است. رفتارهایی که همواره خسارات زیادی برای جوامع مختلف درپی داشته و در ظواهر گوناگون پدیدار می‌شوند. مهم نیست که این افراطی‌گری خاص کدام جناح و گروه و دسته باشد مهم این است که جریان‌های افراطی در هر سمت و سویی که باشند، تنها محصول خروجی آنان خسارت به جامعه و کشور است. یکی از این جریان‌های افراطی که باعث آسیب‌های جدی کشور در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی شده است جریان موسوم به دلواپسان است که به خود اجازه می‌دهند چارچوب‌های اخلاق‌مداری را درنوردیده و با هر روشی اهداف خود را دنبال کنند. پیرامون این موضوع و اقدامات اخیر جریان دلواپسان «آرمان» با مرتضی مبلغ فعال سیاسی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

در ماه‌های اخیر شاهد رفتارها و اقدامات گسترده‌ای از جریان دلواپس بوده‌ایم. از آتش زدن برجام نمادین در مجلس تا توهین به مسئولان در روز قدس و اخیرا هم تهدید پیامکی نمایندگان مجلس. ارزیابی شما از اقدامات دلواپسان چیست؟

از ظواهر و شعارها باید بگذریم، چراکه آن چیزی که از این حرکات مهم‌تر است، اهداف پشت پرده این حرکات است که باعث نگرانی می‌شود. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم توسط مسئولان نظام و دلسوزان حقیقی کشور بارها مورد بررسی قرار گرفته و ایرادات آن برطرف شده است و دستگاه‌های مربوطه از جمله دولت، شورای عالی امنیت ملی و دیگر ارگان‌های مسئول آن را بررسی و ضرورت پیوستن ایران به این کنوانسیون را تائید کرده‌اند. اما رفتارهای دلواپسان این شائبه را ایجاد می‌کند که مانع‌تراشی‌های صورت گرفته توسط این جریان در پی حفظ منافع افرادی است که سود سرشاری از مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی به دست می‌آورند و از این رو اجازه نمی‌دهند تا مشکلات ایران در عرصه بین‌الملل برطرف شود. برخی از این جریان‌ها با سوء استفاده از عدم شفافیت سیستم بانکی کشور به سودهای کلانی می‌رسند و از این رو تلاش می‌کنند با مانع‌تراشی از مسدود شدن کانال‌های مالی پنهان خود جلوگیری کنند. در واقع عوامل پنهان پشت پرده با راه‌اندازی چنین جنجال‌هایی تنها به حفظ منافع خود می‌اندیشد و در این راه از هر روشی استفاده بهره می‌برد.

به نظر شما دلواپسان و یارانشان با ایجاد جنجال و هیاهو چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

در واقع نمی‌توان هیچ دلیل معقولی برای این اقدامات پیدا کرد به غیر از آنکه همه این رفتارهای عجیب و غریب در جهت حفظ منافع نامشروع افراد خاصی صورت می‌گیرد. اگر به روند اقدامات این جریان‌ها نگاه کنید به خوبی متوجه می‌شوید که هرگاه مسائلی مربوط به سیستم بانکداری و مسائل مربوط به مبادلات ارزی در مجلس مطرح می‌شود عده‌ای دست به حرکات عجیب و جنجال آفرین می‌زنند و فضا را متشنج می‌کنند. در سال گذشته همه دیدیم که موسسات مالی و اعتباری چه بلایی سر مردم آوردند و اموال مردم را چپاول کردند و همچنان نیز مسئولان این موسسات در حاشیه امن قرار دارند در حالی که دولت مجبور شد مبلغی حدود 10 هزار میلیارد تومان از بیت‌المال را به عنوان خسارت این موسسات به مردم پرداخت کند و در مقابل هرگاه دولت قصد دارد دست این افراد را رو کند و با شفاف‌سازی جلوی غارت بیت‌المال را بگیرد، این جریان‌های مشکوک علیه دولت دست به‌کار می‌شوند و برخی از افراد نیز از روی ساده لوحی با این جریان همصدا می‌شوند بدون آنکه بدانند بازیچه چه اهدافی شده‌اند.

پیوستن یا عدم پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم چه سود یا زیانی برای دلواپسان می‌تواند داشته باشد؟

این شائبه در این مورد هم وجود دارد که برخی نادانسته و بدون اطلاع از جریانات پشت پرده بازیچه اهداف کسانی شده‌اند که سعی دارند با غبارآلود کردن فضای سیاسی و اقتصادی کشور به مقاصد خود نائل شوند. در واقع عدم پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موجب می‌شود عده‌ای از این فضای غیر شفاف مبادلات بین‌المللی سودهای سرشاری به دست آورند و از این رو تلاش می‌کنند از الحاق ایران به این میثاق بین‌المللی ممانعت به عمل آورند. به طور قطع عدم پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و دیگر معاهدات بین‌المللی تبعاتی را برای کشور به همراه خواهد داشت که کوچک‌ترین آن تبلیغات منفی علیه ایران توسط دشمنان است. در صورتی که ایران همگام با جامعه بین‌الملل حرکت نکند به طور حتم با مشکلات مضاعفی درگیر خواهد شد که منجر به اعمال محدودیت برای ایران خواهد بود و این محدودیت‌ها سود زیادی برای کاسبان تحریم دربر خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که کاسبان تحریم و تبهکاران اقتصادی برای منافع خود با هرگونه رفع محدودیت برای کشور مخالف باشند و با آن مقابله کنند و تلاش کنند بار دیگر وضعیت کشور همچون زمان دولت دهم و اعمال تحریم‌های سخت ظالمانه علیه ایران شود.

به نظر شما اتفاقات اخیر همچون توهین به رئیس سازمان انرژی اتمی، تجمع و شعار دادن علیه رئیس مجلس یا برهم زدن نظم مجلس می‌تواند اقداماتی سازماندهی شده با هدف مشخص باشد؟

متاسفانه این بار اول نیست که این جریان دلواپس دست به چنین رفتارهایی می‌زنند. در واقع یکی از عواملی که در سال‌های اخیر کشور را مورد تهدید قرار داده است همین یکه‌تازی‌ها و میدان‌داری‌های جریانات دلواپس است که امنیت ملی ما را در داخل و در عرصه بین‌المللی به مخاطره انداخته‌اند. بارها به این نکته اشاره شده است که به رغم خسارات زیادی که این جریان برای کشور به همراه داشته‌اند اما همواره در حاشیه امن قرار دارند و مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند. دلواپسان در همه عرصه‌ها از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی تا سیاست خارجی همیشه با رفتارهای هنجارشکنانه و گاه مشکوک خود برای کشور مشکل‌آفرینی کرده‌اند و پاسخگوی اعمال خود نیز نبوده‌اند در حالی که اگر یک جریان دیگر غیر از دلواپسان تنها یکی از اقدامات آنان را انجام می‌داد به سرعت با آن برخورد می‌شد. اما در خصوص دلواپسان و دیگر جریان‌های افراطی به دلیل حمایت برخی چهره‌های شناخته شده این برخورد صورت نمی‌گیرد در حالی که لازم است سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی به این مساله ورود کنند و دست‌های پنهان پشت پرده این اقدامات را معرفی کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها