بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
به نظر می‌رسد چکش‌کاری معاونت‌های آموزش و پرورش به روزهای پایانی خود نزدیک است و در این بین زمزمه ادغام معاونت پرورشی و فرهنگی با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت بیش از مابقی ادغام‌ها به گوش می‌رسد.

ماجرای کوچک‌سازی دولت از چندین ماه پیش مطرح شده است و وزارتخانه‌ها به دنبال طراحی ساختار جدید خود هستند؛ وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان گسترده‌ترین وزارتخانه کشور، از این امر مستثنی نیست.

در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش دارای 6 معاونت شامل «معاونت آموزش ابتدایی»، «معاونت آموزش متوسطه»، «معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی»، «معاونت حقوقی و امور مجلس»، «معاونت پرورشی و فرهنگی» و «معاونت تربیت بدنی و سلامت» است.

البته رؤسای سازمان‌های زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیز معاون وزیر محسوب می‌شوند؛ به عبارت دیگر رؤسای «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی»، «سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی»، «سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی»، «سازمان نهضت سوادآموزی» و «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» معاون وزیر هستند.

*** گمانه‌زنی‌های متعدد درباره ادغام معاونت‌ها

از زمانی که بحث تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، گمانه‌زنی‌های متعددی نیز از ادغام معاونت‌ها مطرح شد. به عنوان مثال شنیده می‌شد که قرار است معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه ادغام شود یا از ادغام معاونت پرورشی و فرهنگی با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، خبرهایی به گوش می‌رسید.

هر چند که مسئولان وزارت آموزش و پرورش همواره تلاش کردند از ارائه هرگونه اظهارنظری درباره نام معاونت‌ها و ادغام آنها خودداری کنند اما از گوشه و کنار همواره نام حذف یا تغییر یک معاونت شنیده می‌شود. 

***  کاهش معاونت‌های آموزش و پرورش به 5 معاونت

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نوزدهم فروردین ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «تغییرات در ساختار و معاونت‌های این وزارتخانه به شکلی صورت می‌گیرد؟»، اظهار کرد: تغییرات در ساختار، در راستای تکلیفی است که سازمان امور اداری و استخدامی برای همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش داشته است».

وی ادامه داد: «تعداد معاونت‌های آموزش و پرورش به 5 معاونت کاهش پیدا کرده و به تبع آن، تعداد اداره‌کل‌هایی که در ذیل معاونت‌ها قرار دارند، کاهش پیدا می‌کند».

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «در حقیقت در حال کار کردن روی نسخه آخر این تغییر ساختار هستیم و ان‌شاء‌الله تا 2 هفته دیگر نهایی شده و آماده ارسال به سازمان امور اداری و استخدامی می‌شود».

بطحایی در خصوص اینکه «چه معاونت‌هایی حذف و یا ادغام می‌شوند»، گفت: «هنوز معلوم نیست».

نکته جالب‌ اینکه وقتی بعد از دو هفته، خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختار پیگیر شدند؛ عنوان شد که هنوز در دست بررسی است.

چهارم اردیبهشت‌ماه بطحایی در حاشیه نشست پایانی هشتمین مجلس دانش‌آموزی در جمع خبرنگاران درباره ادغام معاونت‌ها در وزارت آموزش و پرورش گفت: «این کار در دست بررسی و مطالعه است و هنوز به نتیجه نرسیده است؛ ما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیدیم و در حال بررسی هستیم؛ البته این تکلیف به همه دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش شده است که باید تعداد معاونت‌ها به 5 معاونت کاهش پیدا کند اما اینکه کدام معاونت با هم تلفیق می‌شود هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم».

*** زمزمه ادغام معاونت‌ پرورشی و فرهنگی با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت

اما این روزها زمزمه‌ ادغام معاونت پرورشی و فرهنگی با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت بیشتر شنیده می‌شود؛ حتی شنیده‌ها حاکیست که مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش قرار است به وزارت ورزش و جوانان نقل مکان کند.

دی ماه 1390 بر اساس مصوبه دولت، معاونت تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش شکل گرفت؛ «با تصویب هیأت وزیران و به استناد تبصره (3) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ـ مصوب 1389ـ معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش به 6 معاونت افزایش یافت که بر اساس مصوبه دولت، تربیت بدنی از معاونت پرورشی منفک و به عنوان معاونت تربیت‌بدنی تشکیل می‌شود».

تا آن زمان معاونت تربیت‌بدنی در دل معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی بود اما با جدا شدن معاونت تربیت‌بدنی، دو معاونت «پرورشی و فرهنگی» و «تربیت‌بدنی و سلامت» ایجاد شد. 

به رغم آنکه در این سال‌ها معاونت پرورشی مجزا و معاونت تربیت‌بدنی نیز مجزا شدند اما در طی این سال‌ها هنوز نتوانسته‌اند در افزایش جایگاه ورزش و پرورشی در کشور، به جایگاه اصلی دست یابند و این موضوع بیش از پیش ماجرای ادغام این دو معاونت را جدی می‌کند.

باید دید وزارت آموزش و پرورش در چکش کاری معاونت‌های آموزش و پرورش، در نهایت دست بر ادغام کدام معاونت‌ها خواهد زد؛ در هر صورت این وزارتخانه باید تا قبل از مهر ماه در کنار تصویب تغییر ساختار، اقدامات اجرایی را نیز انجام داده باشد تا مهرماه بدون هیچ استرس و تنش آغاز شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها