بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
«ما اصحاب رسانه از خودمان چیزی را تولید نمی‌کنیم. ما در حقیقت توزیع‌کننده آگاهی، اطلاعات و معرفتی هستیم که دیگران ـ اعم از دولتی‌ها، نخبگان و سایر دستگاه‌ها ـ تولید می‌کنند و در واقع تولید دیگران را توزیع می‌کنیم.»

تدبیر24»مهدی رحمانیان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها در قبال پرهیز از گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بی‌جا در بین مردم، جملات بالا را اظهار کرد.

مدیر مسوول روزنامه شرق در ادامه مطرح کرد: اولا خوب است که به دستگاه‌ها توصیه شود که توقعات را زیاد نکنند که ما هم این توقعات را انتقال ندهیم. ثانیا اگر شما قدری به عقب برگردید، شعارهایی را به یاد می‌آورید که اتفاقا توقع ایجاد می‌کنند؛ بنابراین من فکر می‌کنم قرار نیست توپ را در زمین همدیگر پرت کنیم.

این فعال رسانه‌ای سپس گفت: ما اصحاب رسانه باید به دولت کمک کنیم، دولت هم باید قدری به خودش کمک کند و واقع‌بینانه‌تر برخورد کند. اینکه مثلا گارد بگیرند و بگویند شما ناامیدی ایجاد نکنید و توقع ایجاد نکنید مشکلی را حل نمی‌کند.

اصحاب رسانه بی‌تقصیرند

مدیر مسؤول شرق در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره لزوم ارجاع افکار عمومی مردم به رسانه‌های داخلی و نه رسانه‌هایی که با القاء و تخریب باعث انحراف مسیر افکار عمومی می‌شوند، تصریح کرد:‌ درست است که مردم به رسانه‌های ما بی‌اعتماد شده‌اند، اما اینکه آیا رسانه‌ها مقصرند یا دیگران هم در آن نقش دارند، باید کالبدشکافی شود. ما قبول داریم که به لحاظ بی‌اعتبار شدن رسانه‌های داخلی، یک بخشی صداوسیما، خود مسؤولان و رسانه‌ها مقصرند. یک بخش دیگر هم ما رسانه‌ها مقصر هستیم که جهت‌گیری مردم از رسانه‌های داخلی به رسانه‌های خارجی سوق پیدا کرده است.

رحمانیان افزود: ما اصحاب رسانه در این قضیه تقصیر نداریم. اجازه بدهند ما هم به آن سقف متناسب پرواز کنیم. اجازه بدهند به مردم و مخاطبان‌مان حقایق را بگوییم، البته در چارچوب سیاست‌های نظام و حفظ امنیت ملی و مصالح ملی و بعد ببینیم باز هم مردم ما به رسانه‌های خارجی میل دارند یا نه. شما در حادثه دی‌ ماه ۹۶ اگر دقت کنید صداوسیما یک آمار درستی در ارتباط با کشتارها داد. حتی رسانه‌های خارجی معاند نیز به آن استناد کردند. یعنی دیگر آمارسازی و کشته‌سازی نمی‌کردند. بنابراین اگر با مخاطب صادقانه برخورد شود طبیعی است که میل به رسانه‌های دیگر پیدا نمی‌کنند.

مدیرمسؤول روزنامه شرق درباره اینکه آیا رسانه‌ها توقع مخاطب را بالا می‌برند، بیان کرد: رسانه‌ها در این زمینه نقشی ندارند. رسانه‌ها فقط زمانی که یک مقام مسوول نکته‌ای را می‌گوید انتقال می‌دهند. این مسؤولان هستند که توقع ایجاد کردند و نباید می‌کردند.

او با بیان اینکه رسانه‌ها یک واسط هستند، گفت: رسانه‌ها واسط بین مردم و مسؤولان هستند. رسالت رسانه این است که حرف مردم را به گوش مسؤولان برساند و بالعکس. در عین حال نباید امید کاذب و امید واهی ایجاد کنند. این وظیفه اصلی رسانه است صرف نظر از اینکه اصلا در چه دستگاه ایدئولوژیکی کار می‌کند. رسانه برای حفظ مخاطب باید صادق باشد؛ چرا که یک بار مصرف نیست. به نظرم رسانه‌ها اگر بخواهند منفعتی هم رفتار کنند، باید حتما به سمت برخورد صادقانه با مخاطبان خودشان بروند.

رحمانیان در پایان درباره‌ی وضعیت رسانه‌های ما نظهار کرد: با توجه به شرایطی که جامعه و رسانه‌های ما دارد، معدل عملکرد رسانه‌های ما مطلوب است. ما باید معدل‌گیری کنیم و نمی‌توانیم موردی به رسانه‌ها نگاه کنیم. حال ممکن است یک رسانه‌ای اشتباهی هم کرده باشد اما به نظرم رسانه‌های شناسنامه‌دار ما معدل‌شان قابل دفاع است. البته در رابطه با رسانه‌های مجازی که شناسنامه ندارند و هیجانی و سرعتی عمل می‌کنند نظرم چیز دیگری است.

برچسب ها: تدبیر24 ، پمپاژ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها