بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
سختگوی کمیسیون آموزش در مجلس اعتقاد دارد که هدایت‌تحصیلی در مدارس جدی گرفته نمی‌شود و به همین دلیل تبلیغات غالبا به سمت رشته تجربی روانه است.
تدبیر24»سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بالا بودن تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال 97 در رشته علوم‌ تجربی گفت :در وهله‌ اول مدارس با کمبود نیروی مشاور تحصیلی مواجه هستند زیرا اگر بحث هدایت تحصیلی به خوبی انجام شود، انباشت دانش‌آموز در رشته‌ تجربی را نخواهیم داشت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه از سال‌های گذشته برخی مدارس در کشور به رشته ریاضی و تجربی اکتفا می‌کنند؛ لذا سوال اصلی این است که چرا باید به این دو رشته اکتفا کنند؟ مگر کسانی که تیز هوش هستند باید در دو رشته ریاضی و تجربی درس بخوانند؟ 99 درصد مدارس تیزهوشان رشته انسانی ندارند و اگر مدرسه‌ای در رشته انسانی دانش آموز گرفته است به دلیل اعتراضات ما بوده است.

وی در ادامه افزود: مشکل در عدم معرفی رشته‌های مهارتی به دانش‌آموزان است، چرا مدارس تیز هوشان در رشته‌های هنری و فنی و حرفه‌ای وارد نمی‌شوند و دانش آموز نمی‌گیرند؟ بنابراین چنین می‌توان نتیجه گرفت که به دانش‌آموزان القا شده که اگر تیزهوش باشند باید به رشته ریاضی و تجربی وارد شوند و براساس همین تفکر مدارس تیزهوشان و مدارس عادی در دورشته ریاضی و تجربی فعالیت دارند.

این نماینده مجلس در دوره دهم بیان کرد: در وهله‌ دوم فاصله صفر تا صدی شأن اجتماعی شغل است؛ پزشکان در کشور دارای جایگاه ویژه و درآمد بالا هستند، بنابراین اکثر خانواده‌ها علاقه دارند تا فرزندانشان در رشته‌تجربی تحصیل کنند تا پزشک شوند و به جایگاه اجتماعی خوبی در میان مردم و درآمد مالی خوبی داشته باشند.

میرزاده گفت: مشکل در خود ماست که نمی‌توانیم به خود القا کنیم که تیزهوش می‌تواند دکترای تاریخ، دکترای ادبیات و رشته‌های دیگر بگیرد و رسانه‌ها نیز در این خصوص بسیار کم‌کار هستند و تبلیغات غالبا به سمت رشته تجربی روانه است؛ لذا باید توجه داشت  بنا به استعداد دانش‌آموز رشته مورد علاقه آن انتخاب شود و تنها به جایگاه‌ اجتماعی و درآمد بالا اکتفا کرد تا در هر زمینه و هر رشته نخبه وجود داشته باشد و منحصر به رشته ریاضی و تجربی نباشد.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان در مجلس بیان کرد: با توجه به انباشت دانش‌آموزان در رشته تجربی و نداشتن ظرفیت در دانشگاه‌ها برای این رشته، به طور جد با بیکاران زیادی در این رشته مواجه خواهیم بود و انباشت پشت کنکوری‌های این رشته نیز برای سال‌های بعد نیز ایجاد مشکل می کند؛ لذا باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

وی تأکید کرد: باید هدایت تحصیلی در مدارس جدی گرفته شود و از هدر رفتن استعدادها جلوگیری بعمل آید. رشته‌های مهارتی بهترین راه حل این مشکل است و باید دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق داده شوند و تا با مهارت آشنا شده و بتوانند برای خود اشتغال ایجاد کرده و کارآفرینی کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش وظیفه سنگینی بر دوش دارد تا هدایت‌تحصیلی در مدارس را جدی گرفته و مشکل کمبود نیروی مشاور را جبران کند و از انباشت دانش‌آموزان در رشته تجربی جلوگیری و دانش‌آموزان را برای آینده‌ای بهتر به رشته‌های مهارتی سوق دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها