بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
سخن از نبود شفافیت در کار دولت از دیرباز وجود داشته و مردم را نگران می‌کند. در یک مقطع دو، سه ماهه اتفاقاتی در حوزه‌های اقتصادی اعم از نرخ ارز، سکه و طلا رخ داده که هیچ گزارش و اظهارنظر درستی راجع به دلایل این اتفاقات و چگونگی شکل‌گیری‌اش ارائه نمی‌شود که احتمالا به وزرا یا خود رئیس‌جمهور برمی‌گردد.
تدبیر24» به‌رغم اینکه مردم از اتفاقاتی که رخ می‌دهد ابراز نگرانی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد دولت را اصلا باکی نیست و حتی به اندازه ابراز نگرانی مردمی که در کوچه و بازار بالا و پایین می‌شوند هم اظهار نظری مشاهده نمی‌شود. مردم انتظار دارند چنانچه اتفاقاتی رخ می‌دهد دلایلش را از دولتی که بر سر کار آورده‌اند، بشنوند. هرچند پیش‌بینی می‌شد که در سال 97 با مشکلات و سختی‌های زیادی روبه‌رو خواهیم شد و این سختی‌ها در همین حد هم متوقف نمی‌شود، ولی انتظار مردم بر شفاف بودن کار دولت است که توضیح دهد. وقتی توضیحی در این باره ارائه نمی‌شود، گمانه‌هایی از سوی همین مردم مطرح می‌شود که بعضا به ضعف تیم اقتصادی دولت برمی‌گردد. از طرفی خود آقای روحانی در این زمینه اظهارنظر چندانی نداشته و به نظر می‌رسد نگرانی‌های جامعه چندان برای دولت مسأله‌ساز نیست. مجموع این مشکلات اوضاع را برای مردم بغرنج می‌کند. طبیعتا اگر تصور شود آنچه اتفاق افتاده معلول یک ناهماهنگی یا کم‌توانی تیم اقتصادی است باید دست به تغییر زد و هرچه‌قدر به همین منوال ادامه داده شود، مشکل آقای روحانی ادامه پیدا خواهد کرد. لذا مردم به درستی از دولت انتظار دارند و حالا اگر با تعویض و تغییر، کار درست می‌شود یا با توضیح و شفاف‌سازی، نمی‌دانم ولی با نگاه کلی به قضیه، عدم شفاف‌سازی دولت بیشتر برای جامعه مشکل آفرین است. فراموش نکنیم که در انتخابات در برابر یک گزینه بد و بدتر قرار گرفته بودیم و طبیعتا آنچه اتفاق افتاد برای اینکه اتفاق بدتر برای کشور نیفتد. به نظرم انتخاب اینچنینی، اتفاقی نبود که الان هم که حتی نگاه می‌کنیم، خیلی نگران کننده باشد. ولی به هر صورت مسائلی در کشور در جریان است که به نظر می‌رسد مسئولان به دلایل متعددی بنا بر سکوت دارند و این برای جامعه‌ای که درحال دست و پنجه نرم کردن با اینگونه مسائل است، شایسته نیست که دولت منتخب‌شان از توضیح دادن هم حتی به شکل روشن و شفاف طفره رود. گویی ظاهرا جریانی به دنبال این است که کشور را کاملا قفل کند و مشکلاتش به حدی افزایش پیدا ‌کند که هیچگونه راه و مفری برای برون رفت از آن تصور نشود. همه آنچه اتفاق می‌افتد، منشأ بیرونی ندارد و اتفاقاتی هم در درون رخ می‌دهد که مشکلات را انباشه و بیشتر می‌کند. البته همه این مسائل به دولت برنمی‌گردد و مسأله مجلس هم مطرح است. حتی اهل سیاست هم در این میان قصور دارند. بالاخره گروه‌ها و دست‌اندرکاران اهل اقتصاد چگونگی شکل‌گیری اینگونه حرکت‌ها را در کشور توضیح دهند تا عوارض و آینده‌اش برای کشور مشخص شود. ولی به هر صورت انتقاد به جای خود باقی است و باید همین‌طور صورت بگیرد و خواست جامعه از دولت شفاف‌سازی است. آیا دلیل این اتفاقات بی‌عرضگی کارگزاران خودش است؟ یا دولت پنهان که به نظر می‌رسد عزم جزمی در جهت مشکل‌آفرینی برای دولت دارد. به هر صورت یک مقدار با این گونه شتاب‌های سنگین شرایط عادی به نظر نمی‌رسد ضمن اینکه هیچ تلاشی هم برای آماده سازی جامعه برای مواجهه با فشارها صورت نمی‌گیرد که چندان خوشایند نیست.



مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها