بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

تدبیر24»فصل افزایش حقوق و صدور احکام جدید که می رسد، همواره چند سوال برای فرهنگیان مطرح است که چرا اولین افزایش حقوق از دریافتی ماه اول کسر می شود؟ هدف از این کار چیست و چرا فقط در مورد فرهنگیان اعمال می شود؟

مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی در گفت و گو با "معلم ایرانی” در این باره اظهار کرد: همانطور که فرهنگیان می دانند، بندی به نام مقرری ماه اول در فیش حقوقی فرهنگیان وجود دارد و معنایش این است که آن اضافه حقوقی که دولت برای همه کارمندان و کارکنان خودش در نظر گرفته و بنا به قانون خدمات کشوری دست کم باید معادل تورم رسمی کشور باشد، در ماه فروردین برای فرهنگیان حذف می شود و تمام آن افزایش حقوق سالانه برای ماه اول از بین می رود. تا جایی که من دنبال کردم و از مسئولان آموزش و پرورش پرسیدم به جای مشخصی برخورد نکردیم که همچین چیزی به شکل قانون وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این قانون فقط برای فرهنگیان اعمال می شود و بسیاری از کارکنان سایر بخش های دولتی با آن ناآشنا هستند افزود: اگر قانون است چرا فقط برای فرهنگیان اجرا می شود و اگر قانون نیست چرا این تضییع حقوق را برای فرهنگیان اعمال می کنند و به اعتراضات چندین ساله آنان نسبت به این موضوع توجهی ندارند. در سال ۹۴ ما شاهد بودیم که فرهنگیان به طور گسترده نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و زمزمه هایی بود مبنی بر این که مسئولین آموزش و پرورش هم به این نتیجه رسیدند که کسر مقرری ماه اول، تضییع حقوق فرهنگیان است، اما در نهایت دیدیم بعد از آن هم اجرا شد.

عضو کانون صنفی معلمان تهران ادامه داد: مسئولین برای کسر مقرری ماه اول به ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری استناد می کنند. در این ماده آمده است: در صورت عدم کفایت وجوه صندوق بازنشستگی، دولت مکلف است، کمبود آن را در بودجه کل کشور، از محل درآمد عمومی تامین و پرداخت کند. من فکر نمی کنم هیچ حقوق دانی بتواند از این بند، کسر مقرری ماه اول فرهنگیان را برداشت کند، چون حقوق فرهنگیان جزء درآمد عمومی دولت نیست که بتوان درآن دست بُرد. به نظر من استناد به این بند کاملا غلط است.

 

 

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش ادامه داد: دولت دهم در یکی دو سال آخر با بخشنامه ای، کسر مقرری ماه اول را غیرقانونی اعلام کرد که پس از آن این بند از حقوق فرهنگیان کسر نشد. اما وقتی دولت یازدهم سر کار آمد در سال ۹۳ دوباره به ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری استناد کرده و مقرری ماه اول را کم کردند و همانطور که عرض کردم در سال ۹۴ مورد اعتراض فرهنگیان قرار گرفت که به نتیجه ای نرسید.

وی با طرح این پرسش که چرا به خاطر کسری صندوق بازنشستگی باید فقط از حقوق فرهنگیان کسر شود؟ افزود: به نظر من با توجه به اینکه محل قانونی جدی و محکمی وجود ندارد، کسری مقرری ماه اول، یک تضییع حقوق فاحش فرهنگیان است که مسئولان آموزش و پرورش باید جلوی آن را بگیرند.

بهلولی در پایان خاطر نشان کرد: در یک محاسبه ساده اگر تعداد فرهنگیان را یک میلیون نفر و افزایش حقوق امسال را به طور متوسط ۳۰۰ هزار تومان درنظر بگیرید، ۳۰۰ میلیارد تومان با استناد به یک ماده مبهم با پشتوانه بسیار ضعیف قانونی از حقوق فرهنگیان کسر می شود و هرچه قدر هم فرهنگیان چه از طریق رسانه ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها و چه به صورت برپایی تجمعات اعتراض می کنند متاسفانه نتیجه رضایت بخشی دیده نمی شود و می بینیم همچنان این تضییع حقوق صورت می گیرد.


برچسب ها: تدبیر24 ، فرهنگیان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها