بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
مدیر عامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها مطرح کرد:
نشست خبری جمعیت طلوع بی نشان ها با حضور اکبر رجبی مشهود - مدیرعامل جمعیت طلوع بی نشان ها، ، محمدعلی کرمی - مدیر درمان این جمعیت، سمانه نائینی - مدیر روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشان ها، علی بدخشان - مدیر سرای نور و فتاح نیازی - روانشناس در محل روزنامه ایران برگزار شد.

تدبیر24»نائینی در ابتدای این نشست با اشاره به نشستی که 5 سال پیش توسط طلوع و با حضور رسانه‌ها برگزار شده بود بیان کرد: «5 سال پیش تیتری را به رسانه‌ها پیشنهاد کردیم با عنوان «زنان کارتن‌خواب، تلنگر امروز، معضل فردا» و پس از آن شاهد آمارهای بالای اعتیاد زنان در جامعه بودیم و متاسفانه چون به موقع به آن توجه نشد تلنگر آن‌روز به بحران امروز تبدیل شد. مسئله امروز اعتیاد نوجوانان است. همین مساله رویای طلوع برای تاسیس «سرای نور» را شکل داد. مدیر روابط عمومی جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در ادامه برنامه‌های این جمعیت به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را اینگونه تشریح کرد:

- چالش «نه به اعتیاد نوجوانان» در فضای مجازی با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش پیشگیرانه

- چالش «چطور معتاد شدم»، گفتگو ی بی پرده با نوجوانان مصرف کننده پیرامون نقش خانواده و جامعه در ترغیب نوجوانان به مصرف مواد در قالب ویدئوهای کوتاه

- اکران زنده بازی ایران-پرتغال در تنها مرکز اقامتی، درمانی، آموزشی پسران نوجوان با حضور تعداد قابل توجهی از مدیران ارشد شهرداری، شورای شهر و... و حضور هنرمندان به منظور معرفی جامع‌تر این مرکز

- اجرای نمایش «یک دقیقه و ۱۳ ثانیه» با محوریت کارتن‌خوابی و زنان، مادران و کودکان آسیب‌دیده از کارتن‌خوابی و اعتیاد برای بهبودیافتگان و همچنین تخصیص عواید حاصل از فروش یک اجرا در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها

- برگزاری نشست خبری «اعتیاد نوجوانان، چالش‌ها و راهکارهای پیش رو» و بازدید از تنها مرکز اقامتی آموزشی درمانی پسران نوجوان برای اهالی رسانه

اکبر رجبی مشهود مدیر عامل طلوع در معرفی مراکز جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها گفت:«سرای نور برای پسرهای نوجوان ١٢ تا ١٨ ساله، سرای مهر مختص به مادر و کودک و همچنین دختران ١٢ تا ١٨ ساله، سرای امید برای مردان کارتن خواب بهبود یافته، سرای ایمان برای جوانانی که ١٨ تا ٢٤سال هستند و سرای به سوی امید که مرکز نگهداری مردانی که دوره درمان یک ساله را حل کرده و وارد اجتماع شده اند و کار می کنند.در جمعیت طلوع بی نشان ها ١٢دختر ١٢تا ١٨ ساله و ١٥ پسر ١٢تا ١٨ ساله هستند»

محمدعلی کرمی، مدیر درمان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در ادامه با بیان این مطلب که همه افرادی که در این نشست گردهم آمده اند یک دغدغه مشترک به نام آسیب های اجتماعی دارند، گفت: «طلوع مجموعه ای‌ست با یازده سال فعالیت که کار را اصولی هدایت می کند و یکی از علت هایی که موجب شد به حاشیه رانده نشویم، هدف ما یعنی حل آسیب اجتماعی یود. مردم باید همراه شوند تا بتوان آسیب ها را حل کرد و بدون مردم نمی توان شاهد حل مشکلات بود و سوال جدی من در این‌باره این است که آیا زمان آن نرسیده که یک نهاد واحد، مستقل و کارآمد برای اعتیاد داشته باشیم؟»

علی بدخشان، مدیر سرای نور طلوع با بیان این مطلب که پروتکل درمانی جمعیت طلوع ٧ مرحله است، تشریح کرد: «مرحله اول جذب نوجوانان و سخت ترین مرحله است چون جلب اعتماد نوجوانان بسیار سخت است. مرحله دوم درمان اعتیاد، و مرحله سوم سرپناه، مرحله چهارم آموزش و مرحله پنجم اشتغال که یکی از مهمترین بخش های درمان کارتن خوابی است. مرحله ششم وصل به خانواده و مرحله هفتم اتصال به اجتماع و جامعه است.»

مدیر عامل طلوع در ادامه این نشست گفت: «بسیاری از افراد دروازه اعتیاد را مصرف سیگار عنوان می کنند، درحالی که امروز اعتیاد نوجوانان و پسران دغدغه ای است که اگر مورد توجه خانواده هاو جامعه قرار نگیرد، معلوم نیست که چه اتفاقی در آینده برای این افراد رخ می دهد.وی با بیان اینکه اکنون ١5 پسر نوجوان در سنین ١٢ تا ١٨ سال توسط این جمعیت نگهداری می شود، اظهار داشت: هدف مشترک و دغدغه ما مقابله با آسیب های اجتماعی در حوزه اعتیاد و کارتن خوابی است.مدیرعامل جمعیت طلوع بی نشان ها با تاکید بر نقش حمایت های مردمی از فعالیت های این سازمان مردم نهاد، گفت: این جمعیت بر اساس ارزش های والای انسانی و احترام به حقوق افراد آسیب دیده فعالیت می کند. اکنون ٢٨٠ نفر در سراهای مختلف و در مراحل مختلف جامعه پذیری قرار دارند و هزینه های جاری این مراکز بالغ بر ١٢6 میلیون تومان است که با کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی حمایت می شود.»

مدیر سرای نور طلوع: اعتیاد نوجوانان به مثابه یک واکنش غیر ارادی و نه یک کنش ارادی

از هر طریقی که نوجوانان کارتن‌خواب به ما وصل شوند، ما پذیرای آنها هستیم

علی بدخشان، مدیر درمان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها درباره نحوه پذیرش افراد آسیب دیده به‌خصوص نوجوانان گفت: تنها شرط پذیرش در این مراکز تمایل و رضایت خود افراد است و اینکه آنها مشکل سرپناه داشته باشند. بدخشان ضمن اشاره به تفاوت بین کودکان کار و کودکان کارتن‌خواب گفت: اعتیاد نوجوانان خیلی وقت‌ها یک کنش ارادی نیست بلکه واکنشی غیر ارادی است به فشارهایی که عموما از سمت خانه و خانواده به آنها تحمیل می‌شود. بسیاری از کودکانی که به این سراها مراجعه می کنند، در خانواده های خود از امنیت کافی برخوردار نیستند و اغلب مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند و از آنان در محیط های کاری نیز سوءاستفاده می شود.

اکبر رجبی همچنین درباره سه‌شنبه‌های مهرورزی به خبرنگاران گفت هدف از سه شنبه های مهرورزی تنها سیر کردن شکم افراد کارتن خواب گرفتار اعتیاد نبود بلکه پیام ما این است که افراد آسیب دیده هر آن اراده کنند که زندگی خود را تغییر دهند، می توانند از حمایت های این سازمان مردم نهاد بهره مند شوند.

رجبی مشهود خاطرنشان کرد: یک سازمان مردم نهاد به تنهایی نمی تواند برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به اهداف متعالی دست یابد بلکه مشارکت مردم در این مهم بسیار موثر است.

فتاح نیازی روانشناس با اشاره به اینکه شرایط خوبی درباره وضعیت اعتیاد و مخصوصا در حوزه کودکان و نوجوانان نداریم، گفت:‌ در این زمینه فقط با مسأله مواجه نیستیم بلکه مشکل داریم. تا زمانی‌که موضوعی مسأله باشد کمی خیالمان راحت است که این موضوع قابل حل است ولی وقتی تبدیل به مشکل شود حل آن به مراتب سخت‌تر می‌شود.

حرکت دولتی بر خلاف حرکت مردمی پیش‌رونده نیست

او تاکید کرد: سال‌هاست درباره اعتیاد همایش برگزار می‌شود سخنرانی می‌شود و مسئولان از برنامه‌ریزی حرف می‌زنند اما می‌بینیم که نتایج خوبی به همراه نداشته است. اعتیاد نوجوانان با نامه و بخشنامه و همایش و سمینار حل نخواهد شد. باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم و ببینیم چرا وضعیت بهتر نشده. من فکر می‌کنم عمده‌ترین دلیل این موضوع این است که کارهایی که انجام گرفته دولتی بوده و مردم کمتر در حل این معضل اجتماعی سهم داشتند و متاسفانه حرکت دولتی بر خلاف حرکت مردمی پیش‌رونده نیست. در حالیکه باید کار را به افرادی سپرد که تجربه، تخصص و دغدغه زیادی برای حل این مشکل داشته باشند.

در پایان این نشست اهالی رسانه ضمن بازدید از تنها مرکز اقامتی، درمانی، آموزشی پسران نوجوان با تعدادی از این نوجوانان به گفتگو نشستند.

برچسب ها: تدبیر24 ، نائینی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها