بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با رشد مصرف در منطقه آسیا اقیانوسیه به خصوص چین، تا سال ۲۰۲۳ تقاضای جهانی برای گاز سالانه ۱.۶ درصد رشد می‌کند و به ۴.۱ تریلیون متر معکب می‌رسد.
تدبیر24»آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش گاز سالانه خود اعلام کرد با ادامه روند رشد تقاضای جهانی، ۳۷۶ میلیارد مترمکعب طی شش سال گذشته به میزان مصرف اضافه شده است.  

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین عامل اصلی رشد بازار گاز جهانی در سال‌های آینده است. بازار این کشور در سال گذاشته که برنامه تغییر مصرف از زغال سنگ به گاز در بخش‌های صنعتی و مصرفی کلید خورد، ۱۵ درصد رشد کرد و انتظار می‌رود بازار این کشور در پنج سال آینده به طور میانگین نرخ رشد سالانه ۸ درصد را ثبت کند.

بر اساس این گزارش، چین با سیاستهای دولتی که از کاهش آلودگی هوا حمایت می‌کند و ادامه رشد اقتصادی قوی، در افزایش مصرف گاز جهانی در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، سهم ۳۷ درصدی خواهد داشت.

به دلیل اینکه تولید گاز چین پاسخگوی رشد تقاضا نیست، این کشور تا سال ۲۰۱۹ بزرگترین واردکننده گاز جهان خواهد شد و ۱۷۱ میلیارد متر مکعب در سال تا سال ۲۰۲۳ واردات خواهد داشت.

انتظار می‌رود سایر اقتصادهای بزرگ آسیایی مانند هند، بنگلادش و پاکستان نیز شاهد رشد پایدار تقاضا در مدت پیش‌بینی شده باشند.

در مقابل مصرف در بازارهای اشباع شده منطقه آسیا اقیانوسیه طی این مدت کاهش خواهد یافت و رشد اندک در استرالیا و کره جنوبی تحت الشعاع افت تقاضای چین قرار می‌گیرد.

بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بخش صنعت از تولید نیرو پیش افتاده و محرک اصلی رشد تقاضای جهانی برای گاز خواهد بود. تقاضا برای گاز صنعتی در مناطق تولیدکننده مانند آمریکای شمالی و خاورمیانه رشد کرده و از توسعه بخشهای پتروشیمی این مناطق حمایت می‌کند.

رشد عرضه، بازار LNG

در بخش عرضه نیز انتظار می‌رود میزان عرضه جهانی منطبق با تقاضا باشد و تا سال ۲۰۲۳ به ۴.۱ تریلیون متر مکعب برسد.

آمریکا با توجه به دورنمای تولید این کشور و افزایش تولید گاز مرتبط به نفت، در رشد عرضه و صادرات، پیشرو خواهد بود.

عمده افزایش تولید گاز از مناطق تولیدکننده بزرگ دیگر مانند خاورمیانه، چین و مصر در کوتاه مدت به بازارهای داخلی اختصاص خواهد یافت.

بازار جهانی در بخش LNG پس از یک دوره عرضه گسترده، ممکن است تا سال ۲۰۲۳ محدودیت عرضه پیدا کند.

پروژه‌های جدید حدود ۱۴۰ میلیارد متر مکعب در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ اضافه خواهند کرد و مجموع ظرفیت جهانی تقریبا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

بیش از نیمی از توسعه مذکور – بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب – در آمریکا روی خواهد داد و استرالیا و روسیه با به ترتیب ۳۰ و ۱۵ میلیارد متر مکعب، مشارکت قابل توجهی خواهند داشت.

اما عدم وجود پروژه‌های جدید پس از سال ۲۰۲۰ ممکن است به محدود شدن عرضه به بازار منجر شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها