بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
تاکنون بسیار در مورد عملکرد دولت و تغییرات و ترمیم کابینه سخن گفته شده است، اما آنچه مسلم است دولتی که در موعد انتخابات وعده‌هایی می‌دهد یا همین که بر اساس قانون اساسی وظایف ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد خود این امر وظایف سنگینی را برعهده دولت قرار می‌دهد.
نخستین وظیفه دولت این است که در راستای قانون اساسی و قوانین فرعی که بر اساس همان قانون در مجلس به تصویب رسیده برای مردم کار کند و افرادی روی کارآیند که قدرتمند، مسئول و پاسخگو باشند. رئیس‌جمهور باید بداند چه کسانی را بر پست‌های مشخصی می‌گذارد. امام علی(ع) در این ارتباط سفارش‌های بسیار زیادی به مالک اشتر دارد که اگر بخواهیم طبق فرمایش‌های امیرالمومنین عمل کنیم اول باید افرادی را روی کار بیاوریم که عالم و آگاه باشند. در روایات داریم کسی که کاری انجام می‌دهد یا مسئولیتی را به‌عهده می‌گیرد که در آن مقام، شخصی بهتر از وی وجود دارد، باید خود را برای آتش جهنم آماده کند. نکته دیگر مساله وفای به عهد است؛ زمانی که مسئولی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد و مسئولیتی را می‌پذیرد بر اساس قسم رئیس‌جمهور و تعهد وزرا باید آنچه را که در چارچوب قانون و امکاناتش است انجام داده و مضایقه نکند. خداوند نیز از هرکس به اندازه وسعت، قدرت و امکاناتی که دارد حساب می‌کشد. پس هر کسی که مسئولیتی را می‌پذیرد در مقابل ارکان حکومت، مردم و مهم‌تر از آن در مقابل خدا مسئول است که آنچه را در توان دارد، بگذارد و به مردم خدمت کند. حال اگر برخی این توانایی را ندارند باید با اذعان به ناتوانی خود هرچه سریع‌تر از کار کناره‌گیری کنند. اینها وظایف انسانی و اسلامی است که باید انجام شود. رئیس‌جمهور نیز در دوره قبل و این دوره وعده‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در چارچوب قانون اساسی به مردم داده که باید عمل کند. البته همه مشکلات دولت را نیز می‌دانند که قدرتش از مجاری قانونی پیش نمی‌رود. از این جهت است که برخی از خارج قدرت، دخالت‌های غیرمستقیم و شانتاژ می‌کنند، اما این موجب نمی‌شود که دولت از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند. در این راستا مسلما ترمیم در کابینه لازم است، البته نه اینکه یک یا دو نفر با عجله تغییر کنند چون ممکن است مسکن بدتری باشد. این امری بدیهی است که رئیس‌جمهور باید در تغییرات افرادی را جایگزین دولتمردان فعلی کند که از نظر قدرت، دانش، توانایی، تعهد و پاسخگویی به مردم بهتر از اشخاص فعلی باشند. آقای روحانی باید این مساله را در دولت خود نهادینه کند و دولت را به سال‌های اول پیروزی انقلاب بازگرداند که دولت‌ها در مقابل مردم پاسخگو بودند و مردم نیز می‌پذیرفتند. زمانی که شهید رجایی می‌گفت خزانه گندم کشور خالی است مردم نیز ضمن همراهی دولت قناعت کرده و باور می‌کردند. در حال حاضر این باورها کم شده و از بین رفته و زمانی که گفته می‌شود با رانت مبارزه شود مشاهده می‌شود که این مساله هنوز در دولت وجود دارد. از طرف دیگر کیفیت برنامه‌ریزی در حوزه سکه و ارز نشان داد مدیریت صحیحی در این مورد صورت نگرفته و همین شد که امکانات از دست رفت و آشوب به‌پا شد و بدتر از همه امید مردم از دست رفت. ترسیدن مردم از آینده خودشان موجب بروز چنین مشکلاتی در جامعه است. از این‌رو امید می‌رود که رئیس‌جمهور به سخنان گفته شده عمل کند، چرا که دوره گفتار درمانی سر آمده و باید به مردم کمک کنیم. این مردم شایسته آن هستند که مسئولان به بهترین نحو به آنها رسیدگی کنند. مردم به اندازه کافی حرف شنیدند و می‌‌خواهند عمل ببینند. همه باید کمک کنند مجلس از دولت حمایت کند. برخی امامان جمعه‌ یک‌طرفه سخن نگویند و حمایت کنند. نقد صحیح و واضح کنند و اگر مشکلی وجود دارد درمان آن را نیز بگویند. مسلما جنجال‌آفرینی و بزرگنمایی نواقص آب به آسیاب دشمن ریختن است که شاید عده‌ای به سمت آنها بروند.



آیت الله موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها