بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
هیچ تردیدی در ضرورت گفت‌وگو میان دولت و نخبگان وجود ندارد و در واقع این وظیفه همه دولت‌هاست که با نخبگان جامعه حتی آن دسته از نخبگان که دیدگاهی انتقادی دارند به طور مستمر در حال تعامل باشند.
تدبیر24»روز یکشنبه یکی از مقامات دولت به تعامل دولت با نخبگان کشور تاکید زیادی کرد. هیچ تردیدی در ضرورت گفت‌وگو میان دولت و نخبگان وجود ندارد و در واقع این وظیفه همه دولت‌هاست که با نخبگان جامعه حتی آن دسته از نخبگان که دیدگاهی انتقادی دارند به طور مستمر در حال تعامل باشند. اگر دولت‌ها به این رویه اهمیت داده و با همه جریان‌های سیاسی و نخبگان کشور ارتباط نزدیکی داشته باشند، به طور یقین کمتر با چالش‌های گوناگون مواجه می‌شوند. با چنین رویکردی دولت‌ها توانسته‌اند بر همه دیدگاه‌ها اشراف داشته و از نظرات جامعه نسبت به سیاست‌های خود آگاه شوند. نخبگان کشور به عنوان بخشی از درون جامعه به خوبی بر اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور آگاه بوده و با تامل و درایت می‌توانند برای هر مشکلی راهکاری ارائه داده و دولت‌ها را در پیشبرد امور جاری کشور یاری دهند. اما اگر دولت‌ها از نخبگان و جریان‌های سیاسی کشور فاصله بگیرند و در سیاست‌های اتخاذی خود جایی برای اظهار نظر نخبگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور باقی نگذارند، در زمان بروز بحران نمی‌توانند افکار عمومی جامعه را با خود همراه کنند، چراکه نخبگان جامعه نقشی در اجرای سیاست‌ها نداشته‌اند. رئیس دفتر ریاست جمهوری به این مطلب اشاره داشته‌اند که ارتباط میان نخبگان و جریان‌های سیاسی با دولت برقرار است، اما برخلاف این اظهارات تاکنون اخباری مبنی بر نشست‌های دولت با نخبگان و جریان‌های سیاسی منتشر نشده است. شاید منظور رئیس دفتر دولت ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان و دعوت از چهره‌های هنری و اجتماعی باشد، اما این نمی‌تواند مصداق ارتباط موثر دولت با نخبگان و جریان‌های تاثیرگذار سیاسی کشور تلقی شود. در حالی که یک ارتباط مستمر، سازماندهی شده و موثر میان دولت و نخبگان جامعه می‌تواند در عبور دولت از مشکلات راهگشا باشد. به طور حتم اگر چنین ارتباطی وجود داشت خبرهای آن در رسانه‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد و می‌توانست بازتاب خوبی در جامعه داشته باشد. بر همین اساس اگر دولت‌ها خواهان برقراری ارتباط با بدنه جامعه هستند و می‌خواهند از ظرفیت‌ نخبگان کشور و جریان‌های سیاسی در راستای حل مشکلات استفاده کنند می‌بایست در همه سطوح این ارتباط را برقرار کنند. دولت در تمام سطوح، یعنی در بخش فرمانداران، بخشداران، استانداران و حتی وزارتخانه‌ها بایدخود را موظف بدانند تا به طور مستمر با نخبگان و صاحب‌نظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جلساتی داشته باشند و از این بخش مهم جامعه نظرخواهی کنند. این نظرخواهی به معنی اجرای نظرات نخبگان نیست بلکه آگاهی از آن چیزی است که در دل جامعه می‌گذرد. در سطوح عالی نیز رئیس‌جمهور می‌تواند با یک برنامه‌ریزی دقیق ساعاتی را به برگزاری جلسات با نخبگان جامعه اختصاص دهد و نظرات آنان را بشنود. به عنوان نمونه اگر دولت جلسات و ارتباط مستمری با نخبگان اقتصادی داشت به طور حتم کشور با مشکلی به نام مشکل ارزی در طول چند ماه اخیر مواجه نمی‌شد. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف دولت باید با جریان‌های سیاسی تاثیرگذار و یا نخبگان جامعه در همه زمینه‌ها تعامل داشته باشد تا با چالش‌هایی همچون بحران آب، محیط زیست، افزایش قیمت سکه و دلار و همچنین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه نشود و در صورت بروز هر مشکلی با همفکری کارشناسان و خبرگان آن حوزه به راحتی بر مشکل پیش‌ آمده غلبه کند.




ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها