بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
سفر رئیس‌جمهور به دو کشور مهم اروپایی یعنی سوئیس و اتریش که دو کشور مهم و موثر در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا هستند می‌تواند نقش مهمی در بقای برجام و حفظ منافع برجامی ایران از این معاهده داشته باشد.
مطلب دیگر در خصوص اهمیت سفر رئیس‌جمهور به اروپا این است که این سفر در حالی انجام شده که روز جمعه نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 با حضور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار و به احتمال قوی بسته اقتصادی کشورهای اروپایی در این نشست به ایران ارائه می‌شود. در واقع هدف از این نشست، جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای و محافظت از منافع اقتصادی بازیگران آن به ویژه ایران است. سفر رئیس‌جمهور به اروپا و رایزنی‌های صورت گرفته پیرامون برجام نیز می‌تواند ضمن اینکه تاکیدی باشد بر پایبندی ایران به مفاد برجام، می‌تواند گامی مثبت از سوی کشور ما در حل مسائل پیش آمده در برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق‌نامه ارزیابی شود. بر اساس آنچه که گفته می‌شود واشنگتن قصد دارد از آبان ماه سال جاری تحریم‌ها علیه کشور ما را شدت بخشیده و دیگر کشورهای جهان را مجبور به تبعیت از خود کند. یکی از اقدامات خصمانه آمریکا ممانعت مشتریان نفت ایران از ادامه خرید نفت از کشورمان است. سخنان رئیس‌جمهور در سوئیس جواب قاطعی بود به مواضع خصمانه دولت ترامپ. اما می‌توان سخن رئیس‌جمهور را اینطور نیز تحلیل کرد که با ممانعت از فروش نفت ایران در واقع برجام کارایی خود را از دست خواهد داد و همانطور که سران اروپا بارها تاکید داشتند برجام برقرار کننده ثبات در منطقه است و در صورت از بین رفتن برجام و اعمال فشار بر ایران نباید انتظار داشت که این بی‌ثباتی دامن منطقه ملتهب غرب آسیا را نگیرد. سخن رئیس‌جمهور را می‌توان به عنوان تذکری به سران اروپا در جهت حفظ منافع برجامی ایران قلمداد کرد. رئیس‌جمهور در سفر خود بارها بر این نکته تاکید کردند که ایران خواهان ثبات و آرامش در منطقه است اما اگر ثبات اقتصادی و سیاسی ایران به هر نحوی مورد تهدید قرار گیرد، آمریکا و متحدانش عامل بی‌ثباتی در منطقه خواهند بود. باید منتظر بود و دید در شرایطی که نفس‌های برجام به شماره افتاده و به تعبیر معاون وزیر امور خارجه، برجام در بخش مراقبت‌های ویژه به حیات خود ادامه می‌دهد آیا اتحادیه اروپا می‌تواند پس از 2 ماه چانه‌زنی تدبیری اتخاذ کند تا ضمن برقراری برجام، منافع برجامی ایران نیز حفظ شود. بنابراین می‌توان گفت سرنوشت برجام وابسته به پیشنهاداتی است که قرار است روز جمعه به ایران ارائه گردد و در نهایت باید دید آیا این پیشنهادات می‌تواند انگیزه‌ای برای مسئولان عالی‌رتبه کشور و دیپلمات‌های کشورمان ایجاد کند تا همچنان به مفاد برجام پایبند بوده و از آن خارج نشوند.



مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها