بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۱۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
رئیس‌جمهور:
رئیس جمهور، تاریخ روابط تجاری و دوستانه ایران و اتریش را ۱۶۰ ساله و پر افتخار دانست و با بیان اینکه اعتماد متقابل بزرگترین پشتوانه مناسبات اقتصادی ایران و اتریش است، تصریح کرد: امروز قدرتهایی می‌خواهند انسانها را از حقوق و منافع ملی خود محروم کنند؛ بر عهده ماست که در برابر بی قانونی و یکجانبه گرایی بایستیم.
 حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت وین در همایش فعالان اقتصادی و تجار ایران و اتریش، اظهارداشت: تحریم‌های آمریکا، ایجاد مشکل برای زندگی مردم ایران و جرم بین المللی است.

روحانی سفر رسمی به "کشور دوست؛ اتریش" در یکصد و شصتمین سالگرد روابط سیاسی دو کشور را فرصت مغتنمی دانست و گفت: امروز در برهه‌ای هستیم که اراده‌های مستحکم دو دولت و دو ملت علیه قدرت‌هایی که می‌خواهند جامعه انسانی را از حقوق حقه خودشان محروم کنند، قرار گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایطی هستیم که دو کشور و دو ملت تصمیم دارند توافق هسته‌ای و برجام که مذاکرات اصلی آن در کشور سوئیس و اتریش صورت گرفت را پابرجا نگه دارند، افزود: امروز با چند مسأله مواجه هستیم؛ مسأله اول یکجانبه‌گرایی و آنهایی هستند که معتقدند دیگر کشورها و سرمایه‌گذاران و تجار، باید به قانون آنها احترام بگذارند و این به آن معناست که به قانون کشور و اراده خودشان احترام نگذاشته و منافع ملی خود را کنار بگذارند و به فکر منافع ملی کشور دیگری باشند.

دکتر روحانی افزود: امروز که قدرت‌هایی می‌خواهند انسان‌ها را از حقوق و منافع ملی خود محروم کنند؛ بر عهده ماست که در برابر بی قانونی و یکجانبه گرایی بایستیم و در برابر فشارها تسلیم نشویم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اساس تجارت و روابط اقتصادی بر مبنای برد–برد بوده و روابط دو کشور باید منافع مشترک را تامین کند، اظهار داشت: ما خواستار آن هستیم که بازرگان اتریشی که کالا و سرمایه خود را به ایران می‌فرستاد، با سود مناسب بتواند این روابط را ادامه دهد و بالعکس تاجر ایرانی که به کشور اتریش کالایی صادر می‌کند یا سرمایه‌ای را می‌آورد نیز همین گونه فعالیت کند؛ در حقیقت بنای ما بر این است که روابط تجاری و سرمایه‌گذاری را بر مبنای منافع مشترک تشکیل دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ظاهر روابط اقتصادی و تجاری یک روابطی است بر مبنای سود، منفعت و مقررات اقتصادی، اما در واقع روابط تجاری و اقتصادی، یک روابط انسانی و نوع‌دوستانه است، گفت: اساس تجارت و سرمایه‌گذاری خدمت به رفاه مردم و در دسترس قرار دادن کالا در اختیار مردم با شرایطی سهل‌تر است و آنکه با روابط اقتصادی مبارزه می‌کند؛ با خواست، رفاه و زندگی ملتها مقابله می کند.

رئیس جمهور تحریم آمریکا علیه ایران را تحریم علیه ملت ایران، ایجاد مشکل برای زندگی و رفاه مردم و سهولت دسترسی مردم به کالای مورد نظرشان برشمرد و تصریح کرد: این اقدام دولت آمریکا اگر در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی نباشد یک نوع جرم، ظلم و تجاوز به حقوق ملت‌هاست.

روحانی با بیان اینکه امروز گروه یا دولتی می‌خواهند حقوقی را که ملت‌ها باید در چارچوب مقررات بین‌المللی داشته باشند، تضییع کنند، گفت: برجام را با ۶ کشور و از جمله آمریکا منعقد کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه نظارت و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وظیفه حمایت از آن را دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: در این میان کشوری برخلاف مقررات، قواعد و تعهد خود می‌خواهد اقدامی را انجام دهد که این اقدام نه تنها به ضرر مردم ایران و اتریش بلکه به ضرر همه آنهایی است که می‌خواهند تبادل، تجارت و خدمات متقابل نسبت به همدیگر انجام دهند.

روحانی اظهار داشت: وظیفه انسانی همه ما مقابله با عهد شکنی یک دولت و مقابله او با خواست جامعه جهانی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دوران فشار و تحریم آمریکا بر ملت ایران گذرا و ناپایدار خواهد بود و ما مانند ده‌ها توطئه دیگر از آن عبور خواهیم کرد، گفت: آنچه در تاریخ باقی می‌ماند نوع تعامل و روابط ملت‌ها با یکدیگر است؛ دولت آمریکا و هیأت حاکمه آمریکا برای همیشه نیستند، اما رابطه ملت های ایران و اتریش برای همیشه خواهند بود و تاریخ دو کشور همواره نسبت به اقداماتی که امروز انجام می‌دهیم، قضاوت خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه بر مبنای وظایف انسانی و قانونی و منافع متقابل با هم همکاری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اساس این اعتماد متقابل و احترام به یکدیگر و قوانین و مقررات است و ما این سرمایه بزرگ را داریم یعنی بین ملت ایران و ملت اتریش این سرمایه معنوی بزرگ است.

رئیس جمهور اعتماد متقابل را بزرگترین پشتوانه مناسبات اقتصادی ایران و اتریش دانست و افزود: روابط تجار و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران و اتریش همواره با رضایت و خیال راحت همراه بوده است.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران برای اتحادیه اروپا و کشورهایی که رابطه دوستانه دارند، احترام قائل است، ادامه داد: امروز در ایران ظرفیت‌های خاص و ویژه ای در بخش های مختلف انرژی، معادن، نیروی انسانی ماهر، ژئوپلتیک و جایگاه جغرافیایی وجود دارد و در قلب خاورمیانه در مجاورت بازاری 400 میلیونی از همسایگان خود بوده و به آب‌های آزاد متصل و کشوری دارای تمدن دیرینه و تاریخ کهن بوده و ملتی بزرگ دارای فرهنگ بلند است که همواره به علم و دانش و تمدن جهانی کمک کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتریش نیز کشوری دارای صنعت، فناوری، سرمایه و ویژگی‌هایی است که می‌تواند به ملت و کشور ایران خدمات خوبی ارائه کند، افزود: در این شرایط مسیر درست تعامل و تلاش برای بهره گیری از فرصتها برای توسعه روابط است.

روحانی با اشاره به روابط خوب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران و اتریش، خاطرنشان کرد: مردم دو کشور نسبت به هم اعتماد متقابل دارند و امروز زیر ساخت های لازم برای استفاده از مزیت های متقابل برای فعالیت‌های اقتصادی مهیاست که باید از آنها استفاده و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفر من به اتریش در این مقطع حساس به این معناست که اراده دو دولت ادامه روابط فرای برجام است، گفت: اراده ما ادامه همکاری‌هاست هرچند پیش روی ما پیچیدگی‌هایی وجود داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ممکن است گاهی راه مستقیم مشکلاتی داشته باشد و ما گاهی راه با پیچ و خم را به دلایلی انتخاب ‌کنیم، گفت: امروز، روز انتخاب مسیری است که کمترین هزینه را بپردازیم و بهتر بتوانیم از ادامه همکاری‌هایمان حفاظت کنیم و نگذاریم پیوند ملت ها را قطع کنند؛ منافع دو ملت و دو کشور هدف اصلی ما بوده و تردید ندارم در این مسیر موفق خواهیم بود.

رئیس جمهور از میهمان‌نوازی و استقبال گرم مردم، دولت و  بازرگانان و فعالان اقتصادی اتریش تشکر و سپاسگزاری کرد.

پیش از سخنان روحانی، رئیس جمهور اتریش نیز در سخنانی با اشاره به سابقه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور گفت: اعتماد و احترام متقابل که همواره بین دو ملت ایران و اتریش وجود داشته و دارد، مکمل تعاملات اقتصادی و تجاری گسترده بین دو کشور است.

وزیر اقتصاد اتریش نیز در این جلسه با اشاره به سابقه طولانی تعاملات و مبادلات اقتصادی و تجاری بین تهران و وین، اظهار داشت: رشد 60 درصدی مبادلات تجاری دو کشور در زمان سپری شده از اجرای برجام نشان می دهد که همکاری های دو کشور در مسیر صحیحی قرار دارد.

وی تصریح کرد: البته تداوم روابط اقتصادی دو کشور با چالش هایی مواجهه است که باید با همکاری هم بر روی این چالشها پل ساخته و از آنها عبور کنیم. اتریش در کنار دیگر کشورهای اروپایی تلاش خواهد کرد برجام را حفظ کند و مطمئنم که با همکاری هم می توانیم راهی برای تحقق این هدف بیابیم.

رئیس اتاق بازرگانی کشورمان نیز در سخنانی گفت: بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و اتریش با همکاری هم می توانند به بهترین شرکای تجاری یکدیگر تبدیل شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها