بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
یکی از آثار زیانبار خروج آمریکا از برجام پایین آمدن ارزش پول ملی ایران بود که منجر به افزایش قیمت‌ها و نوسانات شدید ارزی شد.
تدبیر24»شاهد هستیم که پس از خروج آمریکا از برجام و قطع همکاری برخی شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی با ایران و توقف بسیاری از مراودات مالی و همچنین انجام نشدن تعهدات مالی و پولی توسط طرف‌های خارجی در بخش اقتصادی دچار مشکلاتی شدیم. در چنین شرایطی ضروری است که در داخل کشور روی اختلافات تاکید نشود و با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف در سطوح گوناگون حاکمیتی و ملی، انسجام و وحدت خود را در برابر فشارها و دشمنی‌ها به جهان نشان دهیم. یکی از آثار زیانبار خروج آمریکا از برجام پایین آمدن ارزش پول ملی ایران بود که منجر به افزایش قیمت‌ها و نوسانات شدید ارزی شد، از طرفی باعث به وجود آمدن حس بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به شرایط اقتصادی شد. همین امر مردم را به سمت بازار سکه و ارز سوق داد که در نهایت به التهابات اقتصادی کشور دامن زد. در چنین شرایطی برای عبور از بحران اقتصادی که به تعبیری یک نوع «جنگ اقتصادی» است و این جنگ به بحث خرید و فروش نفت ایران هم کشیده خواهد شد، کما اینکه آمریکا به خریداران نفت ما تا چهارم نوامبر فرصت داده است که از ایران نفت خریداری کنند، به طور قاطع در ادامه ما با کاهش درآمدهای نفتی رو‌به‌رو خواهیم بود. بنابراین برای چاره اندیشه این شرایط ضروری است که سران قوا و به‌ویژه دست‌اندرکاران اقتصادی دولت در نشست‌های روسای سه قوه حضور داشته ‌باشند تا بتوانند با همگرایی برای مشکلات کشور چاره اندیشی کنند. منتها باید خروجی این جلسات رسیدن منافع مردم باشد. نباید مشکلات را زیر فرش پنهان کرد! اگر در سیاست‌های کلان کشور قرار است تغییراتی رخ دهد باید با شفافیت به مردم گفته شود و این تغییرات هرچه زودتر انجام پذیرد. اگر ما تنها به این اکتفا کنیم که اروپایی‌ها در برابر آمریکا مقاومت کنند و حافظ منافع ما باشند در صورت موفق نشدن طرف‌های اروپایی در این امر، ما چه راهکاری داریم؟ اگر این عدم تعهد اروپایی‌ها به برجام روی دهد و باعث ایجاد هزینه‌های کلانی بر کشور شود ما چه باید کنیم؟ بنابراین باید گفت تنها تشکیل جلسات و نشست‌ها حلال مشکلات نخواهد بود. اما اگر این جلسات باعث شود مشکلات و مسائل اقتصادی از سرچشمه حل شود یا به عبارتی تحریم‌ها متوقف شود و کاری صورت داد که آمریکایی‌ها به سر خط تعهدات قانونی و بین‌المللی(برجام) بازگردند و یا جلسات سران قوا باعث کاهش فشارهای اقتصادی و معیشتی مردم شوند به طور قطع این گونه نشست‌ها و جلسات ثمرات زیادی را برای مردم خواهد داشت. این جلسات باید بتوانند آرامش را به مردم و فضای عمومی جامعه بازگردانند و مردم باور کنند که مسئولان عالی‌رتبه کشور درصدد بهبود اوضاع هستند. طبعا این مهم، باعث بازگشت اطمینان خاطر به بازار و سطح جامعه خواهد شد. باید مشکلات مربوط به سیاست داخلی، جناحی و گروهی هم با تدبیر مقامات رده بالای کشور رفع شوند که باعث ایجاد «وحدت ملی» و همگرایی و مودت در کشور خواهد شد.



اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها