بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
اعتراض ایران و روسیه به نقض توافق ژنو
آمریکا اولین ناقض توافق ژنو لقب گرفت. گویا دموکرات های دولت اوباما زیر فشار فزاینده جمهوریخواهان خواسته اند خودی نشان دهند که بهایش نقض توافق ژنو است! خلف وعده آمریکا اعتراض روسیه را هم در بر داشت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هشدار داد این اقدامات نقض آشکار روح حاکم بر توافق ژنو است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از فردا، آمریکا اولین ناقض توافق ژنو لقب گرفت. گویا دموکرات های دولت اوباما زیر فشار فزاینده جمهوریخواهان خواسته اند خودی نشان دهند که بهایش نقض توافق ژنو است! دیروز وزارت بازرگانی آمریکا 19 شرکت و فرد حقیقی را به دلیل همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان تحریم کرد. این افراد و شرکت ها بیشتر در ترکیه، ارمنستان، یونان، تایلند و امارات متحده عربی قرار دارند. و از این پس قادر به وارد کردن اقلام مورد نیاز خود از آمریکا نخواهند بود.شرکت ماهان ایر در سال 2008 میلادی برای نخستین بار در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت. این شرکت تاکنون با وجود تحریم ها 3 فروند هواپیمای بوئینگ 747 را وارد کرده است.

این اقدام واکنش شدیدی را از سوی ایران در پی داشت،  در اولین واکنش معاون وزیر خارجه کشورمان ضمن انتقاد شدید از اقدام آمریکا در افزودن 19 فرد و شرکت به لیست تحریم‌های ایران این اقدام را خلاف روح توافقنامه ژنو دانست و گفت: عکس‌العمل مناسب اتخاذ می‌کنیم.   عبارات توافنامه ژنو و اقدامات مربوط به گام اول در این توافقنامه کاملا دقیق و روشن است و نشست ایران و 5+1 در وین در راستای رسیدن به گام های عملی برای تحقق این توافق است.

در واکنشی دیگر   تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران در وین به سر می برد و  به منظور به دست آوردن راهکارهای دست یابی به راهکار اجرایی توافق ژنو با طرف غربی مذاکره می کرد  مذاکرات  را قطع و به ایران بازگشت.
 
بر اساس توافق نامه ای که ایران با کشورهای 1+5 در ژنو داشتند، اعمال هر گونه تحریم جدید بر علیه ایران باید متوقف شود و اعمال تحریم های جدید آمریکا بر علیه شرکت های ایرانی کاملا بر خلاف این توافق نامه است.مسئولان ایرانی پیش از این نیز بارها اعلام کرده بودند که هیچ اعتمادی از سوی ملت ایران به آمریکا وجود ندارد و در صورتی که آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد ایران روند همکاریها را قطع خواهد کرد.

 مایکل مان:گفتگوهای هسته‌ای با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود

 در حالی که  منابع خبری از متوقف شدن نشست کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین و بازگشت هئیت ایرانی به تهران خبر دادند، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی توقف مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین اعلام کرد این گفتگوها پس از انجام مشورت های بیشتر در پایتخت های کشورها به زودی از سر گرفته می شود.

مان در انتهای 4 روز مذاکره تیم کارشناسی کشورمان و کارشناسان گروه 1+5 در وین  اعلام کرد لازم است کار بیشتری انجام شود و در پایتخت کشورها مشورت هایی صورت گیرد تا گفتگوهای فنی به زودی از سر گرفته شود.

مسکو: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض آشکار توافقنامه ژنو است

خلف وعده آمریکا اعتراض روسیه را هم در بر داشت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هشدار داد این اقدامات نقض آشکار روح حاکم بر توافق ژنو است.
   ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از اقدامات اخیر آمریکا در اعمال تحریم های جدید بر ضد افراد و شرکت هایی که به زعم واشنگتن در برنامه هسته ای ایران نقش داشته اند، تاکید کرد، این اقدامات نقض آشکار روح حاکم بر توافق هسته ای ژنو بوده و اجرای آن را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش وی افزود، تصمیم دولت آمریکا علیه روح حاکم بر این سند بوده است. بر اساس توافق هسته ای اخیر بین ایران و قدرت های جهانی در شهر ژنو تهران موافقت خود را با متوقف کردن بخشی از برنامه هسته ای در ازای لغو برخی تحریم ها اعلام کرده است.وی گفت، گسترش فهرست سیاه آمریکا موجب پیچیده تر شدن اجرای کامل توافق هسته ای ژنو خواهد شد که با هدف کاهش رژیم تحریم ها خواهد بود.

 احتمالا ظریف و اشتون گفتگو می‌کنند

به موازات این امر، یک مقام آگاه ارتباط بین توقف مذاکرات هیئت کارشناسی کشورمان با گروه ۱+۵ در وین را با وضع تحریم های جدید ضد ایرانی رد نکرد و از احتمال گفتگو در سطوح بالاتر برای حفظ روند مذاکرات خبر داد.

این مقام آگاه در گفتگو با  تسنیم تاکید کرد در شرایط فعلی و با توجه به نقض بخشی از توافقنامه ژنو از سوی آمریکا، لازم است مقامات بلندپایه از جمله محمد جواد ظریف و اشتون برای پیگیری این روند گفتگو داشته باشند.  

وزارت امور خارجه ایران هشدار داده بود مسئولیت عواقب اقدامات نسنجیده و نقض توافق ژنو تماماً به‌عهده دولت آمریکا است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها