بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
یک کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر عروسکی در استان بوشهر بسیار فقیر است، گفت:‌ نبود افراد متخصص عروسک‌ساز باعث شده گروه‌های نمایشی مجبور باشند با وجود هزینه‌های زیاد، ساخت عروسک‌های خود را به شهرهای دیگر از جمله تهران سفارش دهیم.

تدبیر24»محمد مظفری که در بوشهر فعالیت می‌کند در گفت‌وگویی با ایسنا درباره شرایط تئاتر عروسکی در این استان توضیح داد: در استان بوشهر تعدادی هنرمند هستند که به دلیل علاقه‌ای که به این هنر نمایشی دارند خودشان مشغول به فعالیت هستند و در این مسیر حرکت کرده‌اند درحالی که حمایتی از آن‌ها صورت نگرفته است. نمایش عروسکی در این استان خیلی فقیر است. نمی‌توانم بگویم متولی ندارد، اما این باور هنرمندان شده که فقط کانون پرورش فکری باید از این هنر حمایت کند در حالی که کانون هم تعاریف خاصی برای این سبک هنری دارد. بنابراین دست «بوشهر» در این حوزه هنری بسیار خالی است.

او درباره شرایط آموزش و وجود افراد متخصص برای کار در حوزه نمایش عروسکی گفت: در واقع یک تعداد محدود و انگشت‌شماری عروسک‌ساز داریم که خودشان رفته‌اند و آموزش دیده‌اند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که ما حتی مواد اولیه برای ساخت عروسک‌ها را در دسترس نداریم و از وسایلی مثل روزنامه و چیزهایی که شاید اصلا کشورهای خارجی از آن‌ها استفاده نکنند بهره می‌بریم.

وی افزود: متأسفانه آموزش در این زمینه کم است و به تبع آن فعالیت در این حوزه هم کم و به نمایش‌های شاد و موزیکال عروسک‌های تن‌پوش که برای مدارس اجرا می‌شود محدود شده است، بنابراین به صورت حرفه‌ای، گروهی در این استان تشکیل نشده که به نمایش عروسکی بپردازد.

این هنرمند بوشهری با بیان اینکه "خیلی از گروه‌های نمایشی باید برای تهیه عروسک‌هایشان به کسانی که خارج از این استان فعالیت می‌کنند، مراجعه کنند"، گفت: در این استان معمولا سفارش عروسک‌هایمان را به هنرمندانی که در تهران فعالیت می‌کنند می‌دهیم. البته خودم مدت‌هاست می‌خواهم به سراغ نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی بروم و در گروهی که در این استان داریم امکان اجرای آن را به وجود بیاوریم ولی متاسفانه به این عروسک‌ها دسترسی ندارم و سازنده آن‌ها نیز از ما بسیار دور هستند.

مظفری که به گفته خودش حدود ۲۰ سال اجرای تئاتر در فضای باز و غالبا با موضوعات آیینی را در تجربه کاری خود دارد، درباره این سبک هنری و شرایط حمایت از این هنر، بیان کرد: تئاتر عروسکی مخصوصا در فضای باز خوبی‌هایی برای جامعه دارد اما برای شخصی که تولیدکننده و سازنده آن اثر است بسیار سخت است. وقتی در دل جامعه و در پارک‌ها و ادارات و محلات نمایشی را اجرا می‌کنیم حتی کسانی که تاکنون تئاتر ندیده‌اند این امکان برایشان ایجاد می‌شود که بتوانند با این هنر آشنا شوند اما متأسفانه امکان درآمدزایی از این راه وجود ندارد و کارگردان نمی‌تواند بلیت بفروشد و گیشه در اختیارش باشد. بنابراین باید آن را به صورت رایگان اجرا کند. حالا شما تصور کنید که بخواهند نمایش عروسکی در فضای باز اجرا کنند که هزینه آن چند برابر یک نمایش معمولی است و در نهایت هم هیچ برگشت سرمایه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

تئاتر عروسکی
تئاتر عروسکی

این کارگردان که نمایشی را در بخش اجراهای فضاهای باز به جشنواره عروسکی تهران مبارک ارائه کرده است، گفت: این نمایش «گلینا» نام دارد که در واقع یک کار کاملا آیینی و سنتی است و به وسیله بازیگران و عروسک‌ها سعی کردیم آیین دعای باران را که در این استان برگزار می‌شود به نمایش بگذاریم. این نمایش ترکیبی از عروسک‌های تن‌پوش و دستکشی است اما پایه اصلی آن بر روی عروسک‌های دستکشی قرار دارد و هر بازیگر دو عروسک را هدایت می‌کند. ما به خاطر آنکه اجرای این نمایش در فضای باز صورت می‌گیرد از کلام کمتری استفاده کرده‌ایم و بیشتر از آواها، اشعار محلی و آیینی بهره برده‌ایم.

مظفری با بیان اینکه مخاطب این نمایش خانواده‌ها هستند، اضافه کرد: به دلیل اینکه این نمایش را در چند وقت اخیر در روستاهای اطراف بوشهر اجرا کردیم متوجه شدیم که هم کودکان و هم بزرگسالان به این نمایش علاقه نشان دادند. در حقیقت این تئاتر، داستانی محیط زیستی دارد و به بحث بحران آب می‌پردازد. یک سری عروسک دیگر نیز داریم که با چتر در صحنه حضور پیدا می‌کنند که در واقع به بیان قصه‌هایی درباره خشکسالی‌های اخیر می‌پردازند. بنابراین هر دو طیف بزرگسال و کودک با آن ارتباط خوبی برقرار کردند.

محمد مظفری کارگردان تئاتر
به گزارش ایسنا جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند شهریورماه امسال در تهران برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها