بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
بزرگترین زلزله هفته گذشته با بزرگای ۴ در "قطور" استان آذربایجان غربی رخ داد ضمن آنکه زلزله‌های استان کرمان و کرمانشاه نیز ادامه داشت.
تدبیر24»بر اساس نقشه گسل‌های محققان بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، «گسل لویزان» در مناطق ۱، و ۳ و ۴ شهر تهران گسترش و در سمت غربی، حد فاصل منطقه یک و منطقه ۳ امتداد یافته است. 

در حریم گسل لویزان مراکز مهمی قرار دارد که به این شرح است:
۱۹ سایت دارای برج و یا در دست احداث برای برج سازی، پست برق فشار قوی ۲۳۰/۶۳/۲۰ کیلو ولتی قیطریه، برق فشار قوی خط انتقال، ۳ بیمارستان و مرکز درمانی، ۱۰ پل مهم مواصلاتی بزرگراهی، ساختمان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دانشکده آموزش علوم پزشکی، سازمان مدیریت بحران کشور (ساختمان مرکزی)، مدیریت شعب شمال تهران بانک صادرات ایران، ۱۲ باب مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی، نمایشگاه بین المللی تهران، مراکز خرید بزرگ و مراکز تجاری، مرکز جامع توانبخشی سالمندان پرهام، ۹ باب مسجد و شرکت نفت فلات قاره ایران

«گسل داوودیه» از دیگر گسل‌های مهم کلانشهر تهران است. گسل داوودیه گسلی با راستای غربی – شرقی و به طول ۶.۴ کیلومتر است و از آنجایی که "سگمنت" (ناحیه) اصلی این گسل در محله داوودیه قرار گرفته است از این رو نام "داوودیه" بر روی آن گذاشته شد.

گسل داوودیه از غرب از محدوده غربی "میدان صنعت" شهرک غرب ( حوالی مرکز خرید مهستان) شروع و در امتداد بلوار خوردین در شهرک غرب ادامه داشته و با میل به شرق بزرگراه چمران را قطع میکند. در ادامه قطعه دیگر آن از شمال خیابان "ملاصدرا" به سمت شرق گسترده شده است. سگمنت طویل این گسله فرعی، از سمت شمالی خیابان "ملاصدرا" در تقاطع خیابان شیراز شروع و پس از گذر از بزرگراه "کردستان"، "شمال میدان ونک" و "بزرگراه مدرس" به "بلوار میرداماد"( محله داوودیه) می رسد.

این گسل در ادامه با اندکی میل به جنوب از مجاورت ساختمان بانک مرکزی و محدوده "باغ کتاب"، "فرهنگستان علوم" و جنوب غربی "میدان مادر" گذر می کند. افتادگی داوودیه در همین مناطق نیز بوضوح هویدا است.

 «گسل نیاوران» نیز گسلی است اصلی با طول حدود ۱۴ کیلومتر ( با تمامی قطعاتش) که به صورت گسسته ( بدلیل شناسائی قطعات آن بصورت مجزا) از غرب در حوالی "سعادت آباد" به شرق  "شمال اقدسیه" در شمال تهران گسترده شده است.

در بخش خاوری این گسل جابجایی چپ بر روی نگاره‌های هوایی دیده می‌شود. در ترانشه شمالی جنوبی به درازای ۷۰ متر در خیابان آجودانیه نیاوران "انتهای خاوری خیابان درختک" راندگی نیاوران و زون خرد شده آن بخوبی دیده می‌شود. در گستره ای به پهنای ۷۰ متر یک زون بشدت ورقه شده فشاری با جهت راندگی شمال به جنوب گسترش دارد. بلندهای سعادت آباد و شمیران و دزاشیب توسط گسل نیاوران روی فرونشست اوین تجریش رانده شده است.

اماکن واقع بر حریم گسل نیاوران شامل مراکز ذیل است: 

آتش نشانی، ایستگاه شماره ۶ حریق - نجات ۴ (شهید ابراهیمی)
۱۲ پهنه با ساختمان های بالاتر از ۱۰ طبقه( تعدادی از آنها در حال ساخت بودند در زمان مشاهدات میدانی)
دو خط انتقال برق فشار قوی 
۷ بیمارستان و مرکز درمانی 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
دانشکده روابط بین الملل  وزارت امور خارجه
پژوهشکده علوم و غدد درون ریز و متابولیسم
موسسه علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
موسسه علمی کاربردی صنعت جهانگردی
اداره امور شعب شمال تهران بانک ملی ایران
سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی
شهرداری منطقه یک (شمیران)
شهرداری منطقه ۱ ناحیه ۴
اداره کل زندانهای استان تهران
زندان اوین
مخزن آب شماره ۳۸ تهران
۹ دستگاه ساختمان مدرسه
۵ دستگاه ساختمان مسجد
مراکز خرید عمده مانند پالادیم و ...
کاخ موزه نیاوران
موزه سینما (باغ فردوس)
مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی
کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه

با توجه به گستردگی گسل‌های فعال و همچنین تراکم زیاد جمعیت محققان همواره به افزایش تاب آوری کلانشهر تهران در برابر بلایای طبیعی تاکید دارند.

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نیز نشان می‌دهد علاوه بر آنکه بوئین زهرا در استان قزوین با زلزله ۲.۶ ریشتری لرزید، زلزله‌های مهمی در استان‌های کرمان و کرمانشاه به ثبت رسید. "قطور" استان آذربایجان غربی نیز بزرگترین زلزله هفته قبل را با بزرگای ۴ را تجربه کرد.

جزئیات زلزله هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ تیر

در نودژه استان کرمان زلزله ۲.۹، سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۷،  چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در هجدک استان کرمان زلزله ۳.۴ریشتری رخ داد که عمق آن در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۴۹ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری شهداد این استان به ثبت رسید. در این منطقه دو زلزله ۲.۶،

در گیان همدان بعد از یک زلزله ۲.۶ ریشتری زلزله ۳.۲ ریشتر به ثبت رسید که عمق آن در ۶ کیلومتری و کانون آن در ۱۸ کیلومتری گیان استان همدان، ۱۸ کیلومتری الشتر استان لرستان و ۲۰ کیلومتری نهاوند بوده است.

تیتکانلو استان خراسان شمالی زلزله ۳.۵ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۱۲ کیلومتری تیتکانلو، ۱۹ کیلومتری فاروج و ۱۹ کیلومتری قوچان این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۷ تیر

اندوهجرد استان کرمان زلزله ۲.۵، اردبیل استان اردبیل زلزله ۲.۶، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۳.۴ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۷ کیلومتری تازه آباد، ۳۰ کیلومتری جوانرود و ۳۴ کیلومتری گهواره این استان رخ داد. در این منطقه همچنین زلزله ۲.۶، ۲.۵،

در سرپل ذهاب این استان همچنین زلزله ۳.۲ ریشتری گزارش شد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۶ کیلومتری سرپل ذهاب، ۳۲ کیلومتری قصر شیرین و ۳۵ کیلومتری تازه آباد استان کرمانشاه بوده است. زلزله ۲.۶، ۲.۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

نوبران استان مرکزی با زلزله‌ای با بزرگای ۳.۵ لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۵ کیلومتری نوبران، ۱۳ کیلومتری غرق آباد و ۳۶ کیلومتری رازقان استان مرکزی به ثبت رسیده است. در این منطقه همچنین زلزله‌ ۲.۹ ریشتر رخ داد.

ملایر استان همدان با زلزله ۳.۱ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۷ کیلومتری ملایر و ۱۸ کیلومتری جوکار استان همدان و ۲۹ کیلومتری خنداب استان مرکزی بوده است.

دوشنبه ۱۸ تیر

هجدک استان کرمان نیز زلزله ۳ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری بوده است. زلزله ۳ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این استان است که در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.

کوهبنان استان کرمان نیز زلزله ۳.۳ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۶۱ کیلومتری کوهبنان و ۶۴ کیلومتری راور استان کرمان و ۶۳ کیلومتری بهاباد استان یزد گزارش شده است.

بوئین زهرا استان قزوین با زلزله ۲.۶ ریشتری لرزید که موقعیت رومرکزی آن در ۲۵ کیلومتری بوئین زهرا و ۲۶ کیلومتری دانسفهان استان قزوین و ۳۱ کیلومتری رازقان استان مرکزی بوده است.

در دهدز استان خوزستان زلزله ۲.۸ و گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ رخ داد.

سه‌شنبه ۱۹ تیر

در سرخنکلاته استان گلستان زلزله ۲.۸، گزیک استان خراسان جنوبی زلزله‌های ۲.۸ و ۲.۶ به وقوع پیوست و هجدک استان کرمان با زلزله ۳.۲ ریشتری لرزید که عمق آن در ۷ کیلومتری بوده است.

چهارشنبه ۲۰ تیر

درز استان فارس با زلزله ۳.۸ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۳۶ کیلومتری درز، ۳۸ کیلومتری دوبرجی و ۴۲ کیلومتری مزایجان این استان به ثبت رسید.همچنین منطقه رستاق این استان نیز با زلزله ۳.۱ ریشتری لرزید که عمق آن در ۱۴ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری رستاق، ۳۶ کیلومتری دوبرجی و ۳۶ کیلومتری جنت شهر این استان بوده است.

طی این روز همچنین در صالح آباد استان ایلام زلزله ۲.۹، سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷، شهداد استان کرمان زلزله ۲.۵، اسلام آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵،سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷، شهداد کرمان زلزله ۲.۵، اسلام آباد غرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۵،سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷، شهداد کرمان زلزله ۲.۵، اسلام آباد غرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، پرندک استان مرکزی زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در منطقه حمیدیه استان خوزستان زلزله ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۱۲ کیلومتری حمیدیه، ۱۹ کیلومتری سوسنگرد و ۳۳ کیلومتری هویزه این استان بوده است.

انبار الوم استان گلستان نیز زلزله ۳.۷ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۱۶ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۲۰ کیلومتری انبار الوم، ۲۹ کیلومتری آق قلا و ۲۹ کیلومتری اینچه برون استان گلستان بوده است.

شهر خرم آباد استان لرستان با زلزله ۳.۹ ریشتری لرزید. عمق این زلزله در ۴ کیلومتری و کانون آن در ۷ کیلومتری خرم آباد، ۳۱ کیلومتری چغلوندی و ۳۲ کیلومتری ویسیان این استان بوده است. این منطقه همچنین یک بار نیز با زلزله ۳.۹ ریشتری لرزید.

پنج‌شنبه ۲۱ تیر

 در میمند استان فارس بعد از دو زلزله ۲.۸ و ۲.۹، زلزله‌ای با بزرگای ۳.۸ را تجربه کرد که عمق آن در ۱۵ کیلومتری و کانون آن در ۱۱ کیلومتری میمند، ۱۴ کیلومتری فیروز آباد و ۳۰ کیلومتری کوار این استان رخ داد.

اسلام آباد غرب استان کرمانشاه با زلزله ۳ ریشتری لرزید که عمق آن در ۱۱ کیلومتری گزارش شد.

تازه آباد این استان نیز زلزله ۳.۴ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۱۱ کیلومتری بوده است. سرپل ذهاب این استان نیز زلزله ۳.۲ ریشتر به ثبت رسید که عمق این زمین لرزه در ۶ کیلومتری است.

در زرند استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ رخ داد که عمق این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری بوده است. در این منطقه همچنین زلزله ۲.۵ ریشتر رخ داد و در حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۹ و سپیددشت استان لرستان زلزله ۲.۸ ریشتر رخ داد.

در سرگز استان هرمزگان نیز زلزله ۳.۱ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین لرزه در ۲۴ کیلومتری سرگز، ۲۷ کیلومتری تخت و ۳۶ کیلومتری قلعه قاضی این استان بوده است.

جمعه ۲۲ تیر

در کلاته خیج استان سمنان زلزله ۳.۳ ریشتر به ثبت رسید که عمق این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۷ کیلومتری کلاته خیج استان سمنان و ۲۸ کیلومتری رامیان و ۳۰ کیلومتری علی‌آباد استان گلستان گزارش شد.

در ساعت ۲ و ۲۹ دقیقه بامداد روز ۲۲ تیر زلزله‌ای با بزرگای ۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری در قطور استان آذربایجان غربی به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در ۵ کیلومتری قطور، ۳۶ کیلومتری تازه‌شهر و ۳۹ کیلومتری سلماس استان آذربایجان غربی بوده است.

سومار استان کرمانشاه نیز زلزله ۳.۲ ریشتر را تجربه کرد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۰ کیلومتری سومار و ۳۹ کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و ۴۳ کیلومتری زرنه استان ایلام بوده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها