بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
تدبیر24»در جریان دیدار حساس انگلیس و کلمبیا، در اواخر بازی درحالیکه بازی 30 دقیقه به درازا کشیده شده بود و سپس کار به ضربات پنالتی کشید، دوربین‌ها کین را در حالی نشان دادند که بطری نوشیدنی خود را با شدت و قدرت در دهانش خالی می‌کرد. ولی بعد، کین به جای نوشیدن مایع، آن را مثل فواره به بیرون پرتاب می‌کرد. 


دیگر بازیکنان انگلیس هم در بازی مقابل کرواسی هر وقت که فرصتی پیش می‌آید دهان‌های خود را با مایع آبکشی کرده و مایع را به بیرون تف می‌کردند. بسیاری دیگر از بازیکنان تیم‌های دیگر هم در حال انجام حرکاتی مشابه به تصویر کشیده شدند. کریستیانو رونالدو، ستاره‌ی پرتغالی، بعد از چندین بار فشار دادن بطری نوشیدنی به دهانش، مایع را به حالتی شبیه خط و نقطه به بیرون پرتاب می‌کرد، گویا قصد دارد با آب پیامی به کد مورس مخابره کند. 


هدف بعضی بازیکنها از این کار ممکن است جلوگیری از خشک شدن دهان‌شان باشد ولی برخی دیگر به نظر می‌رسد این کار را عامدانه‌تر و جدی‌تر انجام می‌دهند. فوتبالیست‌ها معمولاً علاقه‌ای به صحبت کردن درباره‌ی رازهای آمادگی جسمانی‌شان ندارند و در نتیجه کسی از محتوای بطری‌های آنها خبر ندارد. ولی برخی دانشمندان علوم تغذیه و علوم ورزشی می‌گویند این احتمال وجود دارد که آنها از تکنیکی به نام کرب رینزینگ یا آبکشی با کربوهیدرات استفاده کنند. 

 

 

بیش از یک دهه است که تحقیقات انجام شده درباره‌ی ورزش‌های استقامتی‌ای مثل دوچرخه‌سواری یا دوی استقامت نشان داده که ورزشکاران اگر دهان خود را با محلولی اشباع‌شده از کربوهیدارت شستشو دهند، بدون اینکه مایع را بنوشند، این حرکت می‌تواند انرژی ناگهانی‌ای در بدن‌شان بوجود بیاورد. 

 

دانشمندان می‌گویند با این اقدام، دریافت‌کننده‌های عصبی دهان، سیگنال‌هایی به بخش مربوط به لذت و پاداش مغز ارسال کرده و می‌گویند آماده باش، انرژی بیشتری در راه است. به این ترتیب ماهیچه‌ها می‌توانند کمی محکم‌تر و طولانی‌تر حرکت کنند و بدن دلیلی نمی‌بیند که احساس خستگی مفرط داشته باشد. 


تیم ملی انگلیس در جام جهانی از صحبت درباره‌ی تاکتیک‌های تغذیه‌ای خود سر باز می‌زند اما منبعی نزدیک به سه‌شیرها به نیویورک‌تایمز گفته که روش آبکشی با کربوهیدرات، اقدامی بوده که تیم ملی انگلیس در گذشته هم انجام می‌داده و این روش از دید انگلیسی‌ها اقدامی استاندارد و بدون مشکل قلمداد می‌شده. 


مسئول بدنسازی یکی از باشگاه‌های لیگ برتر جزیره به نیویورک‌تایمز گفته که باشگاه‌ها از تکنیک آبکشی با کربوهیدرات برای افزایش انرژی بازیکنان استفاده می‌کنند چون با این روش آنها دیگر در معده‌شان احساس سنگینی نخواهند کرد. به گفته‌ی او این تکنیک می‌تواند از گرفتن عضلات جلوگیری کند. دانشمندان می‌گویند این تکنیک به دلیل آنکه معده را دچار تنش نمی‌کند، می‌تواند کمک بزرگی برای فوتبالیست‌ها باشد چون اگر آنها مایع کربوهیدراتی را بنوشند، بدون شک با ناراحتی معده روبرو خواهند شد. 


تحقیقات نشان داده که اگر مایع کربوهیدراتی 5 تا 10 ثانیه در دهان گردانده شود می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند. البته هر چه زمان آبکشی دهان بیشتر باشد، تاثیر این روش بیشتر خواهد شد چرا که گیرنده‌های عصبی دهان زمان بیشتری با کربوهیدرات در تماس خواهند بود. 


البته تکنیک آبکشی با کربوهیدارت نمی‌تواند فوتبالیست‌ها را برای همیشه سرپا نگه دارد. سوخت کربوهیدراتی باید بلعیده شده و به معده وارد شود چرا که در حالت خستگی، عضلات بدن با فقدان ماده‌ای به نام گلیکوژن روبرو هستند، شکلی از گلوکوز که در جریان حرکات ورزشی بدن از آن برای تامین انرژی عضلات استفاده می‌کند. در غیر این صورت، فوتبالیست‌ها در نهایت با باک خالی بنزین مواجه شده و دیگر قادر به راه رفتن هم نیستند.

 

یوکن‌دروپ، استاد متابولیسم ورزشی در دانشگاه لاف‌بوروی انگلیس در گفتگو با نیویورک تایمز می‌گوید " به نظر من استفاده از این روش در جام جهانی هنوز همه‌گیر نشده هر چند این روزها به نظر می‌رسد بازیکنان بیشتر از گذشته از روش آبکشی با کربوهیدرات استفاده می‌کنند. امیدوارم استفاده‌ی فوتبالیست‌ها از این روش، از روی دانش باشد. چون با دیدن اینکه از دستاوردهای علمی در دنیای ورزش استفاده می‌شود، برای ما خوشحال‌کننده خواهد بود ". 


اکثر تحقیقات نشان می‌دهد آبکشی با کربوهیدرات برای فعالیت‌های شدید ورزشی از 30 دقیقه تا یک ساعت، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. با توجه به اینکه مسابقات فوتبال 90 دقیقه ادامه دارد و ممکن است تا 120 دقیقه به درازا بکشد، ممکن است استفاده از این تکنیک در فوتبال اشتباه باشد. این ادعایی است که لیندزی باتمز، فیزیولوژیست ورزشی‌ای که یکی از محققین طراز اول دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس است مطرح می‌کند. 


او به این نتیجه رسیده که آبکشی با کربوهیدرات می‌تواند دقت شمشیربازها را افزایش دهد. یکی از همکاران باتمز که با تیم ملی انگلیس در جام جهانی همکاری داشته می‌گوید متخصص تغذیه‌ی سه‌شیرها به بازیکنان انگلیسی درباره‌ی مزیت‌های احتمالی آبکشی با کربوهیدارت در فوتبال، اطلاعات داده است. 

 


ولی باتمز می‌گوید " آنها باید مایع کربوهیدراتی را بنوشند نه اینکه به بیرون تف کنند. به علت زمان طولانی یک مسابقه‌ی فوتبال که باعث می‌شود تاثیر آبکشی با کربوهیدارت کم باشد. به نظر من آنها باید ابتدا مایع اشباع شده از کربوهیدرات را در دهان خود چرخانده و سپس ببلعند ". 


تحقیقات درمورد بلعیدن کربوهیدارت و تاثیر آن در عملکرد فوتبالیست‌ها تازه آغاز شده و همچنان در آغاز راه است. در عین بازی گاهی چند ثانیه‌ای فرصت پیدا می‌شود که بازیکنان می‌توانند از آن برای نوشیدن مایعات استفاده کنند ولی فرصت اصلی آنها وقت بین دو نیمه است. تا کنون هیچکس میزان بهینه‌ی کربوهیدراتی که باید برای دریافت حداکثر انرژی اضافی استفاده شود را مشخص نکرده است. 


ولی یوکن‌دروپ می‌گوید در تحقیقاتی که درباره‌ی تاثیر این تکنیک در افزایش استقامت دونده‌های دوهای مسافت بالا انجام شده، تاثیر مثبت آن به وضوح اثبات شده است. ولی در مورد تاثیر نوشیدن مایعات اشباع شده از کربوهیدرات روی تکنیک‌های مخصوص به فوتبال مثل دریبل زدن، پاسکاری، شوت زدن یا ضربات سر، هنوز نمی‌توان با قاطعیت نظر داد. گفته می‌شود این مایعات با به تعویق انداختن خستگی یا با تاثیرگذاری روی روندهای مغزی فوتبالیست‌ها می‌توانند روی مهارت‌های خاص فوتبالی‌شان هم تاثیرگذار باشند. 


اما درباره‌ی این روش سوالات بسیاری وجود دارد که هنوز به آنها پاسخ داده نشده. سوالهایی مثل اینکه آیا این روش بر روی عملکرد شناختی، تصمیم‌گیری و زمان نشان دادن واکنش، تاثیر خواهد گذاشت ؟


آیا آبکشی با کربوهیدرات در 15 دقیقه‌ی پایانی بازی که خستگی به بازیکنان هجوم آورده می‌تواند به یک فوتبالیست کمک کند سریعتر به توپ برسد و کسری از ثانیه زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشد ؟ یا می‌تواند به یک فوتبالیست کمک کند شوت محکم‌تر یا دقیق‌تری روانه‌ی دروازه‌ی حریف کند ؟


آیا می‌توان از آبکشی با کربوهیدرات به عنوان یکی از عوامل موفقیت انگلیس در پشت سر گذاشتن تاریخچه‌ی شکست خود در ضربات پنالتی نام برد ؟ به خصوص در بازی با کلمبیا که انگلیسی‌ها در اوج خستگی بازیکنان دو تیم، سرحال‌تر از کلمبیایی‌ها پشت توپ ایستادند و بازی را به نفع خود خاتمه دادند ؟


ایان رولو، محقق ارشد موسسه‌ی علوم ورزشی گاتورید بریتانیا با شنیدن این پرسش، لبخند زده و می‌گوید " به نظر من تاثیرش تا این حد نیست. تا این لحظه اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد با این کارها می‌‌شود پنالتی را گل کرد ".  


ولی درحالیکه جام جهانی به پایان نزدیک می‌شود حالا یک مایع مخصوص آبکشی با کربوهیدرات از طرف شرکتی نیویورکی به نام یونیت نوتریشن به بازار آمده. محققین دانشگاه میشیگان در حال بررسی این موضوع هستند که تاثیر مثبت آبکشی با کربوهیدارت تا چه اندازه پایدار خواهد ماند ؟ آنها از تاثیر این تکنیک بر روی فعالیت مغز استفاده کرده و تکنیک آبکشی با کربوهیدرات را روی دانشجویان خود آزمایش می‌کنند. 


نتایج این تحقیقات هنوز در فاز ابتدایی قرار دارد ولی نشان می‌دهد که بهبود عملکرد ناشی از تکنیک آبکشی با کربوهیدرات حدود 15 دقیقه دوام دارد. به نظر می‌رسد این تکنیک می‌تواند با خستگی مقابله کرده و تمرکز فرد را افزایش دهد.

 

 

دیوید فرگوسن، دانشیار فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه دولتی میشیگان می‌گوید " برای بازیکنانی که در نیمه‌نهایی جام جهانی حضور دارند و بعد از چندین مسابقه‌ی پرفشار و یک ماه حضور در روسیه خسته و کوفته شده‌اند، آنهم بعد از پشت سر گذاشتن یک فصل خسته‌کننده در باشگاه‌‌هایشان، آبکشی با  کربوهیدرات آنقدر اثر و قدرت ندارد که بتواند به آنها کمک کند در مرحله‌ی نیمه‌نهایی یا فینال، سریعتر بدوند یا توپ را محکمتر شوت کنند. این روش تنها تمرکز آنها را بالا برده و از افتادن‌شان به دام خستگی مفرط جلوگیری می‌کند ". 


ترنت استلینگورف، مدیر بخش راه‌حل‌های بهبود عملکرد در موسسه‌ی ورزش کانادا می‌گوید " بازیکنی که بعد از دو ساعت بازی سخت و پرتنش به مرز خستگی مفرط رسیده برای اینکه تمرکز شناختی خود را افزایش دهد از هر روش مجازی که فکرش را بکنید استفاده خواهد کرد. آیا استفاده از این روش در فوتبال، بر اساس تحقیقات علمی انجام شده ؟ من که تا کنون چنین تحقیقاتی ندیده‌ام. ولی آیا این تکنیک برای کسی ضرر دارد ؟ نه، به هیچ وجه. اگر ورزشکاران به تاثیرگذاری این روش باور داشته باشند آیا موثر خواهد بود ؟ بله، شک نکنید که موثر خواهد بود ".


منبع : نیویورک تایمز  

مترجم : آرش جلال منش


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها