بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
دشمنان منطقه‌ای ایران از حضور و همراهی ایران با کشورهای منطقه بیم دارند. به عنوان نمونه اعتقاد براین است که تداخل زمان رایزنی‌های ایران و رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند یک موضوع مشترک را در کرملین مطرح کند و آن مساله حضور مستشاران نظامی ایران در خاک سوریه است.
سوریه به عنوان بخشی حساس از محور مقاومت برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و به‌رغم تلاش‌هایی که حامیان گروهی تروریستی در چند سال اخیر داشتند، ایران توانست با همکاری دولت‌های عراق و سوریه و همچنین پشتیبانی حزب‌ا... لبنان و روسیه ریشه داعش را در عراق و سوریه خشک کند و مناطق اشغال شده توسط این گروه تروریستی را بار دیگر آزاد سازد. این اقدام ایران مورد تایید اتحادیه اروپا نیز قرار داشت، زیرا اروپا نیز زخم‌خورده داعش بود و نابودی مرکز فرماندهی این سازمان تروریستی تا حد زیادی امنیت اروپا را نیز تامین می‌کرد. پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت ضربه بزرگی برای رژیم صهیونیستی و عربستان محسوب می‌شود. عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان حامیان گروه‌های تروریستی شکست سختی از محور مقاومت خورده‌اند و تلاش دارند این شکست بزرگ را به نوعی جبران کنند. اما پس از آزادسازی مناطق اشغالی سوریه، نیروهای جبهه مقاومت تا نزدیکی مرزهای رژیم اشغالی پیش رفتند که این موضوع واکنش سران این رژیم را در پی داشت. پیش از این نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها نسبت به حضور نیروهای مستشاری ایران در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی اظهار نگرانی کرده و بر همین اساس بارها این موضوع را با ولادیمیر پوتین درمیان گذاشته بود. تحولات اخیر منطقه‌ای زمینه‌ای را فراهم آورد تا شاهزاده جوان سعودی در کنار نتانیاهو و ترامپ مثلث ضد ایرانی را تشکیل داده و علیه جمهوری اسلامی دست به ائتلاف بزنند. هرچند نتانیاهو و بن‌سلمان هر دو خواهان رویارویی نظامی با ایران هستند، اما این اراده در دولتمردان آمریکا وجود ندارد تا خود را درگیر جنگی بی‌سرانجام در منطقه خاورمیانه کنند. از این رو رژیم‌صهیونیستی و متحد جوان سعودی آن یعنی شاهزاده عربستان دست به یک دوره‌گردی سیاسی زده تا کشورهای منطقه را با خود متحد سازند. افروخته شدن آتش جنگ در منطقه خاورمیانه تبعات سنگینی برای آمریکا درپی خواهد داشت که سیاستمداران آمریکایی با توجه به این پیامدها از همراهی اسرائیل و عربستان در راه‌اندازی یک جنگ جدید خودداری می‌کنند. کمترین خسارتی که جنگ خاورمیانه می‌تواند به همراه داشته باشد، گرفتاری آمریکا در یک باتلاق سیاسی است. باتلاقی که سران آمریکا را به شدت درگیر خود خواهد کرد و فرصتی برای رقبای آمریکا در جهت تضعیف ایالات متحده به وجود خواهد آورد. از طرف دیگر با برافروخته شدن جنگ در این منطقه صدور نفت تقریبا غیر ممکن خواهد شد و فرصتی برای روسیه به وجود خواهد آمد تا نفت خود را با بالاترین قیمت به جهان عرضه کند. این موارد تنها بخش بسیار کوچکی از تبعات جنگی است که رژیم صهیونیستی و سعودی آن را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر این دو رژیم به تنهایی قادر نخواهند بود در مقابل ایران ایستادگی کنند و از این رو ترجیح می‌دهند در عرصه دیپلماتیک اقدامات خود را علیه ایران پیگیری کنند. سفر آتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه نیز در همین چارچوب است. هرچند نتانیاهو تلاش می‌کند با توسل به مسکو ایران را از مرزهای خود دور کند، اما با توجه به این مساله که نیروهای مستشاری ایران به درخواست قانونی دولت سوریه دراین کشور مستقر هستند، گمان نمی‌رود به نتیجه دلخواه خود نائل شوند. مگر آنکه روسیه و سوریه پیرامون حضور و یا عدم حضور نیروهای ایرانی در خاک سوریه به توافق دست یابند.

سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها