بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
ابتداي دولت يازدهم اعلام شد كه ٧٥ هزار طرح ناتمام وجود دارد كه از ٥ درصد تا ٨٥ درصد در آنها سرمايه‌گذاري شده است.
تدبیر24»در همان مقطع ما به عنوان فعالان بخش خصوصي كشور براي راه‌اندازي اين طرح‌ها اعلام آمادگي كرديم و از دولت خواستيم تا تمامي طرح‌هاي ناتمام را به بخش خصوصي واگذار كند. همچنين به دولت پيشنهاد كرديم طرح‌هايي كه در آنها زير ٥٠ درصد سرمايه‌گذاري شده را به شرط اينكه در يك دوره زماني مشخص در بخش خصوصي به توليد برسند، به صورت رايگان واگذار كند و طرح‌هايي كه بيش از ٥٠ درصد سرمايه‌گذاري در آنها صورت گرفته با بخش خصوصي تفاهم شود تا هزينه‌هايي كه صرف اين طرح‌ها شده، بخش خصوصي تحت يك زمان مشخصي مثلا ٥ تا ١٠ ساله به دولت برگرداند. استدلال ما هم اين بود كه اگر اين طرح‌ها به توليد و اشتغال برسند، دولت سرمايه‌گذاري‌اي كه در آنها انجام داده، از محل توليد و اشتغال به دست خواهد آورد. ما همچنين معتقد بوديم كه اگر طرح‌ها همين طور بلاتكليف بمانند، هزينه طرح‌هاي نيمه تمام بيش از آن پولي خواهد شد كه دولت از فروش آنها به دست مي‌آورد. در حال حاضر نيز بعد از ٦ سال به همان نقطه رسيده‌ايم. هم‌اكنون با توجه به تحريم‌ها و مساله ارز، ديگر جذابيتي براي بخش خصوصي وجود ندارد كه به اين طرح‌هاي نيمه‌تمام ورود پيدا كند زيرا وجود برخي محدوديت‌هاي بين‌المللي شرايطي ايجاد كرده كه تامين مواد اوليه و ماشين‌آلات براي كارخانه‌ها سخت و پيچيده شده است. حال كه دولت درصدد واگذاري طرح‌هاي نيمه‌تمام به بخش خصوصي است بايد بعد از اينكه تكليف موانع و تحريم‌ها روشن شد چنين طرحي را اجرايي كند و چشم انتظار نتيجه تفاهم و مذاكرات ايران با اعضاي اروپايي برجام بود.

در مقطع كنوني فعالان بخش خصوصي منتظر روشن شدن اين قضيه هستند چرا كه مي‌دانيم نمي‌توان روي روسيه و چين حساب باز كرد و آنها براي ما كاري نخواهند كرد. ايران بهتر است شانس خود را با اروپايي‌ها امتحان كند و به فكر تفاهمنامه‌اي جديد يا طراحي فرمول جديدي براي همكاري خود پيدا كند. موضوع حائز اهميت ديگر اين است كه دولت چه تضاميني براي واگذاري طرح‌هاي نيمه تمام به بخش خصوصي مي‌دهد؟ اين طرح‌ها مسلما بايد در راستاي رونق توليد و افزايش اشتغالزايي راه‌اندازي شوند اما آيا هم‌اكنون بستر جذابي براي ورود بخش خصوصي آن هم در شرايط تحريم وجود دارد؟ معتقدم بايد در وهله اول از پيچ تحريم‌ها عبور كرد و بعد پاي بخش خصوصي را به اين طرح‌ها باز كرد.



مسعود دانشمند

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها