بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است، دو مساله تحریم و قاچاق محسوب شدن ارز آزاد، موجب شده واردات کالا با مشکل مواجه شود و اگرچه برخی توانسته‌اند ارز دولتی دریافت کنند اما این روند همچنان مشکلات خود را دارد و علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام داده، معجزه‌ای اتفاق نیفتاده است.
تدبیر24»محمدباقر اثنی‌عشری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات واردات با ارز دولتی اظهار کرد: معمولا در شرایط این‌چنینی بخش خصوصی ذخیره‌سازی و سرمایه‌گذاری می‌کردند و کالا می‌آوردند. الان دو مساله هم‌زمان اتفاق افتاده، یکی بحث تحریم و انتقال پول است و یکی اینکه ارز آزاد قاچاق حساب می‌شود. درنتیجه باید با ارزهای شناخته‌شده اولیه و ثانویه کالا وارد کرد که آن هم به اندازه کافی در دسترس نیست، درنتیجه امکان اینکه ما در بازار با خلاء روبرو شویم زیاد است. همه دارند تلاش می‌کنند اما معجزه‌ای اتفاق نیفتاده است.

وی درباره شرایط حاصل‌شده برای واردات کالاهای فناوری اطلاعات گفت: در زمینه سخت‌افزار، جواب نه مثبت است نه منفی. مطابق آمارهای بانک مرکزی بخشی ارز گرفته‌اند اما به سختی و با مشکلات، اینکه پتروشیمی‌ها باید ارز خود را در سامانه نیما بفروشند و برخی صرافی‌ها مبلغ اضافه می‌گیرند و مواردی از این دست. بنابراین این طور نیست که هیچ‌کس ارز دولتی نگرفته باشد، اما این طور هم نیست که اگر کسی بخواهد واردات کند به‌راحتی بتواند ارز بگیرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: در مورد نرم‌افزار و خدمات گواهی نیز ابهامی وجود داشت زیرا دستگاه مربوطه باید تایید می‌کرد و دستگاه مربوطه یعنی وزارت ICT تصمیم گرفت این کار را سازمان فناوری اطلاعات انجام دهد. سازمان فناوری هم مسئولیتش را به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار کرد. ما نیز سامانه‌ای آماده کردیم که متقاضیان ارز برای واردات کالاهایی از جنس نرم‌افزار و خدمات IT و لایسنس، درخواست‌های خود را بدهند و نظام صنفی رایانه‌ای کار کارشناسی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، یکی از حوزه‌های متاثر از نوسانات نرخ ارز، واردات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است. با سیاست جدید دولت مقرر شد برای واردات کالا، دلار رسمی 4200 تومانی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد؛ با وجود این، در ماه‌های اخیر واردکنندگان کالاهای آی‌تی اظهار می‌کردند دلار دولتی به راحتی در دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرد و برای واردات کالا با نرخ آزاد هم با مشکل مواجهند که این موضوع بعضا افزایش قیمت و کمبود کالا را سبب شده است. با انتشار لیست واردکنندگان انتظار می‌رفت کالاهای آی‌تی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، کاهش قیمت داشته‌ باشند اما به نظر می‌رسد مشکلات واردات هنوز به جا مانده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها