بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
اگر شما عادت دارید مرغ‌های چاق و چله بخرید جالب است که بدانید خانواده‌های ایرانی با خرید مرغ چاق سالانه چیزی حدود ٣ هزار میلیارد تومان از پولشان را به سطل زباله می‌ریزند و به جای خرید پروتیین، چربی می‌خرند.
تدبیر24»شاید شایعاتی درباره مرغ هورمونی شنیده‌اید یا مانند بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی به گوشت گرم بیشتر از منجمد علاقه دارید و ... پس حتما این مطلب را بخوانید. برومند چهارآیین، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران درباره بازار مرغ توضیحات جالبی دارد که بهتر است مصرف‌کنندگان این کالا بدانند.

ایرانی‌ها به مرغ چاق و چله علاقه فراوان دارند، اما بهتر است بدانید که با مرغ چاق هر سال حدود ٣ هزار میلیارد تومان از سرمایه خانواده‌های ایرانی به سطل زباله ریخته می‌شود. چگونه؟! مرغ چاق چربی و ضایعات بیشتری دارد، در نتیجه بخشی از پولی که برای خرید مرغ چاق می‌دهید در واقع برای خریدن چربی و ضایعات است نه پروتیین. جالب است بدانید که مرغ چاق ضریب هضم و جذب پایین‌تری دارد و در نتیجه حتی پروتیین و مواد مفید این دسته از مرغ‌ها کمتر جذب می‌شود. به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته حاضر به خریداری مرغ ایران نیستند. آنها تنها مرغ‌هایی با سایز استاندارد یعنی مرغ‌هایی که یک کیلو و ٢٠٠ گرم تا یک کیلو و ٦٠٠ گرم وزن دارند، خریداری می‌کنند. با این توضیح می‌خواهم به شما بگویم برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان و مهمتر از آن سلامتی‌تان مرغ کم وزن بخرید.

مرغ در ایران هیچ وقت به جز دو مقطع کوتاه گران نبوده است. قیمت تمام شده مرغ در حال حاضر ٦ هزار و ٢٠٠ تومان است و امروز در میدان بهمن تهران با نرخ ٨ هزار و ٢٥٠ تومان عرضه می‌شود. اگر هزینه حمل و نقل مرغ، کشتار و توزیع آن را از این قیمت‌ها کسر کنید متوجه می‌شوید سود مرغداران تنها ٨ تا ١٠درصد است و این رقم سود نرخ بالایی نیست. ضمن اینکه مرغداران از سال‌های گذشته زیان انباشته می‌دهند و در حال حاضر بسیاری از مرغداری‌ها تعطیل شده‌اند. بنابراین مرغ در ایران واقعا گران نیست.

در حال حاضر برزیل و آمریکا از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ در جهان هستند. بزریل سالانه ١١میلیون تن و آمریکا ١٦میلیون تن مرغ تولید می‌کنند. ایران حدود ٢میلیون تن مرغ تولید می‌کند. قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های برزیل ٣دلار است. در برزیل و آمریکا مرغ صادراتی ارزان‌تر است، زیرا دولت‌ها به مرغداران مشوق صادراتی می‌دهند. بنابراین قیمت مرغ در ایران ارزان است و همین مساله موجب شده است که خانواده‌های ایرانی پروتیین مورد نیازشان را از مرغ تامین کنند، در حالی که سرانه مصرف گوشت حدود ٨ تا ١٠کیلوگرم است سرانه مصرف مرغ در ایران حدود ٢٥ کیلوگرم است.

شاید پرسیده شود که دلار ٤٢٠٠ تومانی خوراک مرغ آیا باعث ارزان‌تر شدن هزینه‌ها شده است؟ خیر. واقعیت این است که نهاده‌های دام و طیور یا همان خوراک مرغ همچنان با قیمت گران به دست مرغداران می‌رسد و تفاوت خاصی در هزینه تولید آنها ایجاد نکرده است.

استفاده از هورمون برای پرورش مرغ یک دروغ بزرگ است. هورمون به صورت تزریقی استفاده می‌شود زیرا به صورت خوراکی قابل جذب نیست مثل انسولین که یک نوع هورمون است و امکان استفاده خوراکی وجود ندارد. به جز این هورمون ماده‌ای گران قیمت است. تصور کنید یک مرغدار که چیزی حدود ٢٥ تا ٣٠هزار جوجه را پرورش می‌دهد بخواهد هورمون گرانقیمت را به تک تک این جوجه‌ها تزریق کند، واضح است که با این روش هزینه تولید سر به فلک می‌کشد و اگر مرغدار هم بخواهد اصلا برای او به صرفه نیست که این هزینه گزاف را به جان بخرد. بنابراین استفاده از هورمون در مرغداری‌ها تنها یک دروغ غیرعلمی است. 
با خواندن بند قبل احتمالا می‌پرسید چگونه می‌شود که یک جوجه در عرض ٤٥ روز یک کیلو و ٧٠٠ گرم بشود؟ علت پیشرفت دانش اصلاح نژاد است. این دانش در کشورهای اروپایی موجب شده است که جوجه‌های صنعتی در این کشورها رشد سریع‌تری داشته باشند. این دانش در کشاورزی هم با عنوان اصلاح نباتات وجود دارد وگرنه امکان تامین نیاز غذایی جمعیت بزرگ جهان وجود نداشت.

شیوع آنفلوآنزای پرندگان که معمولا هرسال اتفاق می‌افتد، مشکلی برای مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کند. ویروس آنفلوآنزای پرندگان در صورتی قابل انتقال به انسان است که پرنده دچار آنفلوآنزای حاد باشد و به صورت مداوم با انسان در تماس باشد. در غیر این صورت پرنده کشتار و فریز یا طبخ شده نمی‌تواند مشکلی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند.


مصرف‌کنندگان ایرانی گوشت گرم را به منجمد ترجیح می‌دهند. این در صورتی است که مصرف‌کنندگان بازار جهان به خرید مرغ و گوشت منجمد تمایل دارند و البته این رویکرد درستی است زیرا مرغ منجمد نسبت به گوشت گرم سالم‌تر است و امکان ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها