بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
از روزی که عربستان سعودی تصمیم گرفت جنگ بی‌دلیلی را در یمن آغاز کند فکرش را نمی‌کرد که روزی انصارالله یمن آنها را در باب‌المندب گیر بیندازد؛ هدف قرار گرفتن دو نفتکش عربستان در باب‌المندب می‌تواند یکی از مهمترین اخبار امروز باشد.

تدبیر24»قیمت نفت که افزایش آن برای طرف‌های غربی چندان خوشایند نیست در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته و حالا ترامپ و دوستان منطقه‌ای‌اش چالشی جدید را پیش روی خود می‌بینند. "یمنی‌ها نفت عربستان را هدف گرفتند". این عنوان خبری بود که امروز توسط اغلب رسانه‌ها منعکس شد. بعد از هدف قرار گرفتن دو نفتکش عربستانی توسط نیروهای انصارالله یمن در دریای سرخ، وزارت انرژی عربستان اعلام کرد ارسال محموعه‌های نفت خام عربستان از طریق تنگه باب‌المندب به حالت تعلیق درآمده است. یک مسئول کویتی هم امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، کشورش توقف عبور نفتکش‌ها از طریق این تنگه را بررسی می‌کند.

قیمت نفت بالا رفت

 به دنبال این اتفاق، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۰.۷ درصد رشد قیمت داشت. از سوی دیگر و براساس گزارش رویترز، عامل دیگری که به افزایش قیمتها در بازار نفت کمک کرد، انتشار آمار هفتگی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته است. طبق این آمار، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژوییه، ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۳ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

تمایل هند برای تجارت با ایران

برخلاف تصور برخی مقامات آمریکایی که بعضا عنوان می‌کنند تحریم‌های بی‌سابقه‌ای در انتظار ایران است، بعضی کارشناسان چنین عقیده‌ای ندارند. چند روز قبل یک کارشناس اقتصادی گفته بود در بدترین حالت هم، دوران تحریم‌های سابق را تجربه نخواهیم کرد. چینی‌ها چند روز قبل اعلام کردند به خرید روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران را ادامه می‌دهند و به تحریم‌های آمریکا توجهی نخواهند کرد. امروز هم عبدالرحیم کردی ـ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار از علاقه هندی‌ها به فعالیت در سه بخش صنایع انرژی‌بر، فرآوری مواد غذایی و توزیع کالا و ترانزیت از چابهار خبر داد. کردی این را هم گفت که باید تمرکز خود را به فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط که مقیاس کار بین‌المللی ندارند و یا شرکت‌های بین‌المللی که با آمریکایی‌ها مشارکت نمی‌کنند معطوف کنیم و از ظرفیت‌های بالای شرکت‌های کوچک و متوسط به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

افزایش ۱۶ درصدی صادرات ایران

صادرات ایران در سال جاری ۱۶ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات به امارات ۴۳.۵ درصد، به عراق ۱۰ درصد و به افغانستان ۲۱.۹۵ درصد رشد داشته و البته صادرات به کره جنوبی ۱۵ درصد کاهش یافته است. این آمار را محمد لاهوتی ـ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ـ اعلام کرده و گفته است باید درخصوص کاهش صادرات به کره جنوبی بیشتر دقت کنیم تا شرایط بهتری فراهم شود.

ریزش معاملات مسکن در تیر ماه

امروز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۷ را ارایه کرد که نشان می‌دهد ۱۳.۵ هزار واحد مسکونی خرید و فروش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۹.۲ و۷ درصد کاهش یافته است. اما متوسط قیمت در تهران ۶.۹۷ میلیون تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۷.۱ و ۵۴.۲ درصد افزاش یافته است. تنها در ماه مورد گزارش، قیمت مسکن شهر تهران ۴۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت رسانده است. به دنبال پرش یکباره قیمت، معاملات پس از آن‌که در اردیبهشت ماه ۱۶.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت، در خردادماه و تیرماه به ترتیب ۳.۱ و ۷ درصد کاهش یافت. همچنین در خردادماه و تیرماه، خرید وفروش ۲۲ و ۹.۲ درصد نسبت به ماه قبل تنزل کرد.

قول سازمان مدیریت برای بودجه مترو هشتگرد

هشتگرد تا همین چند سال قبل یکی از شهرهای مرغوب اطراف تهران بود اما به تدریج که ترافیک در محور کرج ـ قزوین افزایش یافت، اقبال به این شهر نیز پایین آمد. احداث خط ریلی برای رونق در این شهر به عنوان یک راهکار معرفی شد اما روند احداث قطار برقی کرج ـ هشتگرد سال‌ها به طول انجامید. گفته می‌شود این خط حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو سه سال است که برای تکمیل شدن تنها لنگ ۷۰ میلیارد تومان منابع دولتی است تا با ۸۰ میلیارد تومان منابع پیمانکار به اتمام برسد. امروز اعلام شد سازمان برنامه و بودجه قول مساعد برای مبلغ ۷۰ میلیارد تومان را داده است. حمیدرضا عدل - معاون فنی زیربنایی و تولید سازمان برنامه و بودجه - در جریان بازدید از پروژه های نیمه تمام شهر هشتگرد اعلام کرد که "برای راه اندازی پروژه متروی شهر جدید هشتگرد در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان تامین شده، ۲۰ میلیارد تومان دیگر را شرکت عمران شهرهای جدید می دهد و ۳۰ میلیارد تومان مابقی نیز از منابع مختلف تامین خواهد شد".


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها