بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۱۱۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
سيد حسن خميني، نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي روز گذشته در سخنراني خود به نكته مهمي اشاره كرد كه مي‌توان نمود و نمونه‌هاي آن را در شرايط امروز كشور ديد و بررسي كرد.
تدبیر24»سيد حسن خميني، نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي روز گذشته در سخنراني خود به نكته مهمي اشاره كرد كه مي‌توان نمود و نمونه‌هاي آن را در شرايط امروز كشور ديد و بررسي كرد.
ايشان در سخنراني خود تاكيد داشت كه «مراقب باشيم، به اسم عدالت، آزادي را به قربانگاه نبريم. » بايد هشدارها و ديدگاه‌هاي ايشان را جدي گرفت چرا كه يادگار امام به نوعي پرچم‌داري مكتب امام است، مكتبي كه باعث شد ملت ما از يوغ استبداد رژيم دست نشانده امريكا آزاد شود و طعم شيرين آزادي و استقلال را بچشد. روز گذشته سيد حسن خميني در خلال صحبت‌ها به نكاتي اشاره كرده كه بايد نخبگان آن را تجزيه و تحليل كنند. اما در رابطه با اظهارات ايشان چند نكته و مثال به نظر مي‌رسد كه لازم است بيان شود.

نكته اول اين است كه اين بيانات معطوف به شرايط حساس كنوني است. در حال حاضر ملت و كشور در فراز حساس تاريخي قرار دارد. نمونه حساسيت كم نظير اين شرايط را در ملاقات وزير خارجه امريكا با جمعي از ايرانيان خارج از كشور و حضور غيرايراني‌ها در اين نشست شاهد بوديم. پمپئو در اين ديدار به صراحت اشاره مي‌كند كه امريكا مايل به دخالت در ايران است. كشورهاي غربي از مواردي كه در افكار عمومي تاثيرگذار است همچون رانت و فساد استفاده مي‌كنند تا عمليات رواني ايجاد كرده تا مردم را به اين نتيجه برسانند كه انقلاب ايران بي‌نتيجه بوده و به مردم القا كنند سرانجام پنجه در پنجه غرب افكندن چيزي جز سرافكنده شدن نيست. اين افراد تمايل دارند ميان حاكميت و ملت دوگانگي ايجاد كنند. در چنين شرايطي بايد هم عدالت و هم آزادي در كشور جاري و ساري و دقيق و درست محقق شود تا عمليات رواني دشمن شكست بخورد.

نكته دوم اين است كه اگر مردم به نشانه اعتراض بلند مي‌شوند و به برخي ناكارآمدي‌ها كه كسي منكر آن نيست و مسوولان هم به آن اذعان دارند؛ بايد مسوولان در برخورد موضوعات اعتراضي باز هم حدود آزادي و عدالت را رعايت كنند. براي نمونه موسسات مالي كه مثل قارچ يك‌شبه رشد مي‌كنند، پول مردم را به دست مي‌گيرند بعد پس نمي‌دهند و دولت در مقابل خيزش عمومي قرار مي‌گيرد و در نهايت مجبور مي‌شود كه از خزانه، اين پول را پرداخت كند. مردمي كه عليه اين سياست‌ها بلند شده‌اند، حق دارند اما نبايد ناديده گرفت كه چه روندي باعث بروز اين مشكلات شده است. در اين مثال هم مي‌توان رابطه عدالت و آزادي در دوره حساس كنوني را ديد چه آنكه عدالت اين است كه اين افراد به حق‌شان برسند اما نبايد به بهانه برخورد با متخلفان، آزادي‌هاي سياسي و اقتصادي را ناديده گرفت تا عدالت محقق شود.

بحران آب مثالي ديگر براي تشريح اين گزاره است كه مي‌توان با عينكي ديگر عدالت و آزادي را ديد. اگر مديريت نشود، بحران‌ امنيتي و سياسي مي‌آفريند. اگر مردم به اين كمبود آب اعتراض كنند حق دارند و بايد هم اعتراض كنند اما اين اعتراضات نبايد منجر به اين شود كه اپوزيسيون خارج‌نشين قرار است عدالت يا آزادي با خود به همراه بياورد. مردم نبايد اين پالس را براي خارج از ايران بفرستند كه كسي يا كساني از بيرون بيايند و براي آنها عدالت و آزادي به ارمغان بياورند. حق مردم را بايد خود مردم بگيرند و از مسوولان دلسوز نظام مطالبه كنند.

موضوع سوم اين است كه در بيانات يادگار امام نكات پنهاني وجود دارد و آن اين است كه الان مداخله خارجي‌ها در مسائل ايران به‌شدت مشهود است. براي نمونه زماني كه نخست‌وزير اسراييل پارچ آبي را به دست گرفت و گفت ما به شما در مورد بحران آب كمك خواهيم كرد اما اين ظاهر ماجرا بود و آنها مي‌خواستند اين تصور را القا كنند كه مسوولان جمهوري اسلامي حتي در تامين آب شرب مردم با مشكل مواجه هستند. بايد بدانيم كه خارج‌نشينان به دنبال حق مردم نيستند بلكه به دنبال تغيير نظام هستند و بايد مسوولان اين موضوع را درك و سعي كنند مرز ميان آزادي و عدالت رعايت شود. البته كه ما بحران آب خرمشهر را نمي‌توانيم ناديده بگيريم كه از شرمندگي‌هاي نظام جمهوري اسلامي است و بايد همه مسوولان توجه داشته باشند كه اگر مي‌خواهند عدالتي را محقق كنند نبايد آزادي را ذبح كرد.

رابطه عدالت و آزادي در جمهوري اسلامي ايران بسيار قوي و عميق است و تنها در مثال‌هاي موجود نمي‌گنجد حتي در بحث آزادي‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي هم مثال‌هاي قابل ذكري وجود دارد. در پايان معتقدم در سه قوه به خصوص در قوه قضاييه و مقننه بايد مراكزي پيش‌بيني شود تا از حدود آزادي و عدالت پاسداري كند و هر كجا كه يكي براي ديگري قرباني شده حتما واكنش نشان دهد چرا كه با رعايت حدود آزادي و عدالت مي‌توان مردم را به آينده اميدوار كرد.




غلامعلی رجایی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها