بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
ویژگی مهم امروز بازار حضور پررنگ دلالان در خیابان فردوسی و به ویژه خیابان منوچهری است که باعث دخالت نیروهای انتظامی و پراکنده کردن دلالان شده است.
تدبیر24»ویژگی مهم امروز بازار حضور پررنگ دلالان در خیابان فردوسی و به ویژه خیابان منوچهری است که باعث دخالت نیروهای انتظامی و پراکنده کردن دلالان شده است.همچنین میزان دلالان خریدار بسیار بیشتر از دلالان فروشنده بود که شاید ریشه در پیش بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت در روزهای آینده دارد.

نرخ هر دلار امریکا در روز دوشنبه 8 مرداد، در محدوده 11 هزار وصد و 11 هزار و سیصدهزار تومان مورد معامله قرار می گیرد و نرخ هر یورو نیز با ارقام بالای 10 هزار یورو تا نرخ 13 هزار و پانصد هزار تومان معامله می‌شود.

با توجه به جایگاه نرخ ارز در تاثیری گذاری بر دیگر متغیرهای اقتصادی ، قیمت آن همیشه زیر ذره‌بین آحاد فعالان اقتصادی است. از همین روی یکی از مطالبات مردم در انتخابات ریاست جمهور اخیر و البته وعده رییس جمهور کنونی بر ثبات قیمت این متغیر بود.

هرچند دولت با تک نرخی کردن دلار روی قیمت 4200 تومان سعی کرد ثبات را بر بازار حاکم کند اما این سیاست از همان ابتدا از سوی کارشناسان و کنشگران اقتصادی زیر سوال قرار گرفت و با شرایط حاکم بر بازار می توان گفت که سیاست تک نرخی کردن عملا شکست خورده است.

از همین روی روند صعودی نرخ ارز یا به عبارت صحیح‌تر کاهش ارزش ریال تا امروز ادامه داشته است. شاید بدبین‌ترین کارشناس اقتصادی هم پیش‌بینی نمی‌کرد که روزی نرخ دلار در ایران از مرز ده هزار تومان عبور و پنج رقمی شود. اما باید گفت متاسفانه در چند روز اخیر این اتفاق افتاد و نرخ دلار در ادامه روند صعودی خود با عبور از مرز حتی یازده هزار تومان به نوعی بی ثباتی بازار و بی اعتمادی به سیاست‌گذاران را نشان داد.

عامل افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش ریال هرچه باشد، ریشه در داخل داشته باشد یا خارج، براساس تئوری انتظارات توضیح داده شود یا علم اقتصادی رفتاری، باعث دلهره واضطراب مردم شده است.

به طوری که نرخ هر دلار امریکا در روز دوشنبه 8 مرداد، در محدوده 11 هزار وصد و 11 هزار و سیصدهزار تومان مورد معامله قرار می گیرد و نرخ هر یورو نیز با ارقام بالای 10 هزار یورو تا نرخ 13 هزار و پانصد هزار تومان معامله می‌شود.

ویژگی مهم امروز بازار حضور پررنگ دلالان در خیابان فردوسی و به ویژه خیابان منوچهری است که باعث دخالت نیروهای انتظامی و پراکنده کردن دلالان شده است.همچنین میزان دلالان خریدار بسیار بیشتر از دلالان فروشنده بود که شاید ریشه در پیش بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت در روزهای آینده دارد.

این بی ثباتی ها علاوه بر بازار ارز در بازار سکه نیز با همان شدت قابل رویت است. به‌طوری‌که در چند روز اخیر نرخ هر قطعه سکه کامل با تصویر امام از مرز 4 میلیون تومان نیز گذشته است.بر همین اساس خرید و فروش سکه در تعداد کمی از صرافی ها صورت می گیرد و حتی بسیاری از صرافی‌ها اقدام به خاموش کردن تابلوی اعلانات خود کرده اند.

براساس اخرین مشاهده ها؛ نرخ هر قطعه سکه کامل با تصویر امام (ره) در محدوده 4 میلیون و سیصد هزار تومان تا 4 میلیون و پانصد هزار تومان معامله می شود. هر قطعه سکه نیم بهار نیز در بازه قیمتی 2میلیون تا 2 میلیون و صد و بیست هزار تومان درج شده است.

ماموران نیروی انتظامی با لباس شخصی به بازار سبزه میدان رفته و اجازه کوچکترین حرکتی به دلال های سکه نمی دهند.

دلال ها می گویند حتی نمی توانیم با یکدیگر در سبزه میدان صبحت کنیم چه رسد به اینکه قیمتی درباره سکه بدهیم.

برخی از افراد از دستگیری حدود 20 دلال ارزی در حاشیه خیابان فردوسی خبر میدهند؛ گفته می شود ماموران با لباس شخصی در خیابان فردوسی و بازار سبزه میدان درحال شناسایی دلال ها هستند  و کوچکترین تحرک دلال ها موجب دستگیری شان می شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، دلار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها