بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
قانون انتشار و دسترسی آزاد نزدیک به چهار سال است که به اجرا درآمده است اما تاکنون از میان ۱۰۰۰ سازمانی که شامل این قانون شده‌اند، فقط حدود ۴۰۰ رسانه به این سامانه پیوسته‌اند که از این تعداد برخی هم هنوز فعال نیستند.
تدبیر24»قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۸ تصویب شد اما تا روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا هیچ اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفت و در نهایت هم با وجود اینکه این قانون در دوره حضور حسین انتظامی در معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد به اجرا درآمد، اما نتوانست تمام دستگاه‌هایی که شامل این قانون شده‌اند را با خود همراه کند.

طبق اطلاعات منتشرشده روی سایت رسمی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نزدیک به ۱۰۰۰ سازمان در شش بخش قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر مشمول این قانون شده‌اند که از این میان تنها نزدیک به ۴۰۰ سازمان به این سامانه پیوسته‌اند.

بر این اساس، قوه مجریه با ۲۹۸ فعال از ۵۶۱ زیرمجموعه، قوه مقننه با هشت فعال از ۱۰ زیرمجموعه، قوه قضاییه با یک فعال از ۱۱ زیرمجموعه، استانداری‌ها با ۳۱ فعال از ۳۱ زیرمجموعه، شهرداری‌ها با هفت فعال از ۸۸ زیرمجموعه و ۳۸ فعال از ۳۳۴ زیرمجموعه در بخش سایر به سامانه انتشار آزاد اطلاعات پیوسته‌اند.

قوه مجریه

در بخش قوه مجریه که ۵۶۱ سازمان را شامل می‌شود، ۲۹۸ سازمان به این سامانه پیوسته‌اند که در این میان برخی از این سازمان‌ها با وجود اینکه به این سامانه پیوسته‌اند اما یا هیچگونه فعالیتی ندارند یا زیرمجموعه‌هایشان عملا فعال نیستند.

به عنوان مثال بانک مرکزی که به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته است، با سه بخش «شورای پول و اعتبار»، «پژوهشکده پولی و بانکی» و «موسسه عالی بانکداری ایران» عملا هیچ فعالیتی ندارد.

همچنین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با هفت زیرمجموعه، سازمان حفاظت محیط‌زیست با ۲ زیر مجموعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۷ زیرمجموعه، سازمان اداری استخدامی با ۲ زیرمجموعه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ۱۳ زیرمجموعه، وزارت امور خارجه با ۲ زیرمجموعه و وزارت نیرو با ۹ زیرمجموعه از جمله نهادهایی هستند که به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته‌اند اما هیچ فعالیتی در این سامانه ندارند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نهاد ریاست جمهوری، معاونت اجرایی ریاست جمهور، معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند.

قوه مقننه

قوه مقننه نیز در دو بخش شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حضور دارد. این در حالی است که شورای نگهبان هنوز فعال نشده است و مجلس شورای اسلامی نیز از هشت زیرمجموعه، هفت عضو فعال دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تنها عضو غیرفعال زیرمجموعه مجلس است.

خبرگزاری خانه ملت، مرکز تحقیقات اسلامی، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، کانون بازنشستگان مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از دیگر زیرمجموعه‌های مجلس هستند که هنوز در این سامانه فعال نشده‌اند.

قوه قضاییه

قوه قضاییه نیز از میان ۱۱ سازمان زیر مجموعه‌ای که دارد،‌ تنها روزنامه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عضو فعال دارد.

دادستانی ویژه روحانیت، دادسراها و دادگاه‌ها، دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و ترتیبی کشور، سازمان پزشکی قانونی کشور، دادستانی کل، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه هستند که با وجود اینکه مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند اما هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند.

شهرداری‌ها

از میان ۸۸ زیرمجموعه شهرداری‌ها تنها هفت زیرمجموعه فعال هستند. بر این اساس شهرداری‌های تهران، رشت، مشهد، کرج، کرمانشاه، اصفهان و یزد به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته‌اند.

این در حالی است که هیچ کدام از ۴۲ زیرمجموعه شهرداری تهران فعال نیستند؛ که از این میان می‌توان به سازمان آتش‌نشانی و خدمات عمومی، سازمان بازنشستگی، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، سازمان زیباسازی، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار، سازمان مدیریت پسماند، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، شرکت برج میلاد، شرکت کنترل کیفیت هوا، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی، موسسه همشهری، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، سازمان بهشت زهرا، شرکت کنترل ترافیک، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، سازمان املاک و مستغلات و ... اشاره کرد.

همچنین شهرداری‌های اصفهان با دو زیرمجموعه و یزد با ۱۰ زیرمجموعه با وجودی که به این سامانه پیوسته‌اند، اما هنوز هیچ فعالیتی نداشته‌اند.

شهرداری‌های سایر استان‌ها هنوز به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند.

سایر سازمان‌ها

از ۳۳۴ سازمانی که در بخش سایر مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شده‌اند تنها ۳۹ سازمان فعال هستند.

بر این اساس آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت صالح‌بن موسی‌الکاظم (ع)، آستان مقدس حضرت معصومه (س)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، آستان مقدس حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم شاهچراغ (ع) هنوز به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند.

همچنین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ستاد اقامه نماز، شورای عالی امنیت ملی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، کتابخانه ملی، شورای عالی مجازی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ارتش جمهوری اسلامی ایران، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره)، اتاق اصناف ایران، جامعه المصطفی العالمیه و مجمع جهانی اهل بیت (ع) هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند.

شورای نظارت و ارزشیابی صداوسیما و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز از جمله سازمان‌هایی هستند که هنوز وارد سامانه پاسخگویی نشده‌اند.

از میان بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز می‌توان به بانک تجارتی ایران و اروپا، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد، بانک پاسارگارد، فیوچر بانک، موسسه اعتباری غیربانکی ثامن، موسسه اعتباری غیربانکی نور، بانک استاندارد چارترد، بانک تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری، بانک رفاه کارگران، بانک قوامین، بانک کارآفرین، مؤسسه اعتباری غیربانکی کوثر مرکزی و موسسه اعتباری غیربانکی کاسپین اشاره کرد که هنوز به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها