بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
بررسی اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان که چند روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، نشان می‌دهد که این قانون به هیچ وجه شامل معلمان نمی شود و فقط مدیران ارشد و معاونان وزارت آموزش و پرورش در صورتی که مشمول این قانون شوند، باید از سمت خود کناره گیری کنند.

تدبیر24»پس از دوسال کش و قوس و جدل‌های حقوقی چند روز پیش اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. با تصویب اصلاحیه بحث‌های مختلفی درباره دایره شمول این اصلاحیه مطرح شد. یکی از بحث‌های مطرح شده درباره به کارگیری معلمان و فرهنگیان بازنشسته است که در روزهای اخیر حرف و حدیث های بسیاری در بین جامعه فرهنگیان به وجود آورد. نگرانی‌هایی درباره زمان بازنشستگی یا ادامه کار بعد از آن در میان معلمان به وجود آمده است که اظهارنظرهای متناقض هم به این نگرانی‌ها دامن زده است.

اما با نگاهی مختصر به اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، می توان به روشنی دریافت که تصویب این قانون ارتباطی با معلمان ندارد و در صورت تایید شورای نگهبان، شرایط معلمان مانند گذشته خواهد بود و فقط آن دسته از معاونان وزیر آموزش و پرورش که شرایط ادامه خدمت را طبق این قانون ندارند، باید با صندلی مدیریتی خود خداحافظی کنند.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان

قانون منع به کارگیری بازنشستگان به‌کارگیری افرادی را که در اجرای قانون‌ بازنشسته و بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی و همه دستگاه‌های که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، منع کرده است. اما طبق ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری، رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهوری، استانداران و سفرا، معاونان وزرا «مقام» محسوب می‌شوند، مستثنی می‌کند و این افراد را شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نکرده است.

اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان

اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مشمولان بندهای (د) و (ه) ماده ۷۱ قانون خدمات مدیریت کشوری یعنی استانداران و سفرا به همراه معاونان وزرا و هم‌ترازان آن‌ها را پس از ابلاغ رسمی قانون برای اجرا از سوی رئیس‌جمهوری ملزم می‌کند که در صورت بازنشستگی از صندلی‌های مدیریتی خود خداحافظی کنند.

به زبانی ساده‌تر از روز اجرایی شدن این قانون که با درنظرگرفتن مهلت زمانی هریک از مسئولان و دستگاه‌ها برای انجام وظیفه قانونی خود در قبال این قانون حدود ۹۰ روز دیگر (در صورت تایید مصوبه در شورای نگهبان و ابلاغ و اجرای آن و همچنین با درنظر گرفتن مهلت ۶۰ روزه قانون) می‌شود، استانداران، فرمانداران، معاونان استانداران و فرمانداری‌ها به همراه سفرا در صورت بازنشستگی دیگر نمی‌توانند بر کرسی سابق خود تکیه کنند البته اگر شامل موارد استثناشده، جانبازان ۵۰درصد، فرزندان شهدا، ایثارگران با سابقه ۳ سال اسارت و دارندگان اجازه مقام معظم رهبری نباشند.

متن اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به وضوح نشان می دهد که این قانون ارتباط چندانی با معلمان ندارد و قانون‌های بازنشستگی درباره آنها تغییر نکرده است.

قانون جدید شامل معلمان نمی‌شود

یارمحمد حسین‌بُر، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش خبر داده که این قانون شامل معلمان نمی‌شود و فقط مدیران ارشد شاغل در واحدهای اداری باید از این قانون تبعیت کنند.
او درباره ادامه همکاری مدیران ارشد به ایسنا گفته:« مدیران ستادی برای ماندگاری در آموزش و پرورش اگر آمادگی داشته باشند باید برای تدریس به مدارس بروند. درباره معاونان وزیر آموزش و پرورش نیز باید بگویم که آنها نیز در صورتی که شامل اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان شوند، باید از سمت خود کناره گیری کنند.»

او در درباره استمرار خدمت معلمان بعد از بازنشستگی می‌گوید: «بازه زمانی بازنشستگی به ما این اجازه را می‌دهد که معلمان را حتی تا بیش از ۵ سال پس از سن بازنشستگی هم در صورت تمایل نگه داریم.»

سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز معتقد است که معلمان بازنشسته مشمول اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوند.

او به خبرگزاری خانه ملتگفته: « از معلمانی که ۳۰ سال خدمتشان به اتمام رسیده است می‌توان در مدارس استفاده و معضل کمبود معلم را رفع کرد. در واقع نیازی به بازنشسته شدن همه معلمان در پایان سال نیست و آموزش و پرورش می‌تواند به دلیل کمبود نیرو از تعدادی از آن‌ها استفاده کند.

میرزاده در تاکید صحبت‌های خود ادامه داد: «قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مورد افرادی است که به صورت تمام وقت و ۸ ساعت در روز کار می‌کنند.»

بنابراین، نگرانی‌ معلمان درباره تغییر شرایط، حاصل اخبار نادرست است و آن‌ها می‌توانند مانند گذشته فعالیت کنند و تغییری ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، فرهنگیان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها