بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
سرانجام استیضاح وزیر آموزش‌ و‌ پرورش تقدیم هیات رییسه مجلس شد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا موضوع استیضاح به کمیسیون آموزش‌ و‌ تحقیقات ارجاع داده می‌شود و وزیر آموزش‌ و‌ پرورش یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون مربوطه حاضر شده و درباره محور‌های استیضاح توضیح دهد و در صورت قانع نشدن استیضاح‌کنندگان، استیضاح وزیر آموزش‌ و‌ پرورش قابل اعلام وصول و طرح در صحن علنی مجلس خواهد بود.

تدبیر24»تقریباً یکسال پیش، سیدمحمد بطحایی علی‌رغم همه‌ی انتقادها و مخالفت‌های کارشناسان و منتقدان حوزه آموزش‌ و‌ پرورش توانست با رایزنی و لابی‌گری، نمایندگان مجلس را با خود همسو کرده و به طرز غیرمنتظره‌ای بر صندلی وزرات تکیه زند.

اگرچه موافقان آن روزهای بطحایی بر این باور بودند که او به عنوان وزیری منتخب از بدنه آموزش‌ و پرورش با مشکلات و چالش‌های این وزارتخانه آشناست اما در جبهه مقابل، مخالفان حضور بطحایی در وزارت آموزش‌ و پرورش، انتخاب او را ادامه سیاست‌های نامطلوب دولت در این حوزه تلقی کرده و حضور او در وزارت آموزش‌ و پرورش را بازگشت به عقب می‌دانستند.

به باور آنان، بطحایی توان مقابله با حجم بالای چالش‌های پیچیده آموزش‌ و‌ پرورش را نداشته و نمی‌توانست منشا تحولاتی مثبت و سازنده باشد چراکه وزارتخانه پرمخاطب آموزش‌ و پرورش مدیریت خاص و منحصر به فرد خود را می‌طلبد و با توجه به پیشینه کاری بطحایی، او را فاقد توانمندی لازم در این حوزه می دانستند.

سید‌محمد بطحایی در یکسال گذشته عملاً در حل مشکلات مالی « وزارتخانه متبوع‌اش» ناکام ماند تا یکبار دیگر مشخص شود نگاه سطحی و مقطعی به مشکلات این حوزه و فدا کردن مصالح اکثریت فرهنگیان در راستای کسب رضایت طیف‌های مختلف سیاسی باعث فرصت‌سوزی و تکرار اشتباهات قبلی خواهد شد. به باور کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل آموزش‌ و پرورش، بطحایی نه‌ تنها در حل مشکلات اقتصادی آموزش‌ و‌ پرورش ناتوان بوده است بلکه در اجرای سیاست‌های آموزشی و تربیتی نیز کارنامه قابلی از خود ارائه نداده است.

بی‌شک مسیر اصلاح و نوسازی ساختار کهنه و فرسوده آموزش‌ و‌ پرورش بسیار دشوار است اما نمایندگان مجلس می‌توانند با واقع‌بینی، نگاه تخصصی و برنامه محور، به دور از شعار زدگی برای ترمیم ساختار بیمار آموزش‌ و‌ پرورش تلاش کنند  اگرچه خبر استیضاح وزیر آموزش‌ و‌ پرورش اکثریت جامعه فرهنگیان را خوشحال کرده و در صورت اعلام وصول و طرح در صحن علنی مجلس آن را می توان اقدامی مثبت در جهت خواسته آنان تلقی کرد اما با نگاهی واقع‌بینانه به محورهای استیضاح وزیر آموزش‌ و‌ پرورش به سادگی می‌توان فهمید که بخشی از عقب‌ماندگی‌ها و نابه‌سامانی‌هایی که امروز گریبان نظام آموزش‌ و‌ پرورش، معلمان و دانش‌آموزان را گرفته به دلیل بی‌تدبیری، ناتوانی و ضعف وزرای آموزش‌ و‌ پرورش بوده است و بخش مهم‌تر به نگاه سنتی و هزینه‌ای سیاست‌گذاران کلان و خصوصاً دولت‌مردان به مقوله آموزش‌ و‌ پرورش بر می‌گردد.

بدون تردید همه مشکلات، عقب‌ماندگی‌ها و ناکامی‌های وزارتخانه عریض‌ و‌ طویل آموزش‌ و‌ پرورش زیر سر وزیر این وزارتخانه نیست و نهادها و ارگان‌های دیگر در به وجود آمدن بخشی از مشکلات ساختاری آموزش‌ و‌ پرورش مقصرند.

به‌زعم نگارنده درحالی که بخش اعظمی از مشکلات کنونی آموزش‌ و‌ پرورش، به عدم توجه و اهتمام جدی دولت‌ها به حل مشکلات ریشه‌ای و زیرساختی این حوزه بر می‌گردد؛ آمدن و رفتن وزرای آموزش‌ و‌ پرورش باعث تغییر‌ و تحولی چشمگیر در بزرگترین دستگاه اجرایی کشور نشده و نخواهد شد.

این‌ روزها آموزش‌ و‌ پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی و تربیتی کشور در معرض مشکلات پیچیده و نابه‌سامانی‌های بسیار جدی قرار دارد. عدم توجه به آموزش‌ و‌ پرورش و اهتمام به حل مشکلات بزرگترین دستگاه اجرایی کشور موجب مستولی شدن روزمرگی بر معلمان و به تبع آن بر نظام آموزشی شده است.

شوربختانه در سال‌های اخیر به‌سبب سیاست‌ها، غفلت‌ها و بی‌تدبیری‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان، سطح زندگی و رفاه معلمان و به‌تبع آن جایگاه اجتماعی آنان نه‌تنها بهبود نیافته که از بسیاری جهات بدتر هم شده است.

سخنی با منتخبان ملت؛

رویکرد کنونی بهارستان نشینان به مقوله آموزش‌ و‌ پرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگیان، موجب تردید در اراده آنان برای حل مشکلات‌ این حوزه شده است. به نظر می‌رسد برخلاف تمامی اظهارنظر‌ها و ادعاها، دغدغه‌های فرهنگیان چندان برای نمایندگان مهم نیست و فقط در بزنگاه انتخابات برای اردوکشی سیاسی به آنها بها داده شده و بعد از گذر از این وادی با پشتیبانی همین معلمان، در وقت نیاز مصالح‌ و‌ منافع آنان قربانی تعلقات جناحی‌ و‌ سیاسی می‌شود.

در شرایط کنونی نیاز به تحول در بزرگترین دستگاه اجرایی کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اما نباید فراموش کرد که تحول در آموزش‌ و پرورش صرفاً جابه جایی وزیر نیست و نیاز به عزم ملی، حمایت مجلس‌ شورای‌ اسلامی، رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه دارد.

بی‌شک مسیر اصلاح و نوسازی ساختار کهنه و فرسوده آموزش‌ و‌ پرورش بسیار دشوار است اما نمایندگان مجلس می‌توانند با واقع‌بینی، نگاه تخصصی و برنامه محور، به دور از شعار زدگی برای ترمیم ساختار بیمار آموزش‌ و‌ پرورش تلاش کنند.

شرایط نامطلوب این‌ روزهای آموزش‌ و‌ پرورش نه به نفع دولت است و نه به صلاح آموزش‌ و پرورش. از این رو از نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگانی که در سایه حمایت معلمان به بهارستان راه یافتند انتظار می‌رود؛ احساس مسئولیت و تصمیم منطقی‌ و‌ عاقلانه را جایگزین مصلحت‌اندیشی و حفظ منافع حزبی‌ و‌ جناحی نمایند و بر اساس خواست و نظر اکثریت فرهنگیان برای ایجاد تحولی لازم و ضروری بکوشند.

برچسب ها: تدبیر24 ، استیضاح
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها