بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
رییس‌جمهور برای پاسخگویی به سوالات پنجگانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه در صحن علنی این نهاد قانونگذاری حاضر شد.

تدبیر24»سوال ۸۲ نماینده از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی است.

سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری، دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده و در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رییس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رییس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

امکان سوال از رییس جمهور عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام را نشان می‌دهد

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر، بیان کرد: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رییس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.

سوال کنندگان از رییس‌جمهور

رییس‌جمهور کسانی که به کشور خسارت وارد کرده‌اند را معرفی کند

محمد دهقان نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که رییس جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.

آقای رییس‌جمهور رکود تورمی در دولت شما به اوج رسید

محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای رییس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد. وی گفت: در اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده که رییس جمهور مسوول اقدامات هیات وزیران است. جناب آقای رییس‌جمهور در ابتدای شروع دولت، شما تصویر موفقی از  مدیریت آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید هر چند که رکود مسئله نیست که در دولت شما ایجاد شده باشد اما در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تشدید شد و به اوج رسید و به رکود تورمی مبدل شد.

آقای رییس جمهور اختلاف سیاسی داریم اما ما در کنار شما ایستاده‌ایم

همچنین سیدحسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرد که ۲ تا ۵ فرزند با سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رییس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، ۳ یا ۵ میلیون نفر؟

چطور با داعش مبارزه می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

یکی دیگر از متقاضیان سوال از رئیس جمهورگفت، چطور می‌توانیم با داعش مبارزه کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به درستی انجام وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده وهستم و معتقدم حضور رئیس جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین نظام به مردم است.

بیش از نیمی از احکام قانون بهبود محیط کسب و کار اجرا نشده است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان درمجلس نیز از عدم اجرای احکام قانون بهبود محیط کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید انتقاد کرد. وی اظهار کرد: چرا رییس جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است. متاسفانه شرایط کشور به سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیمات دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.

دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت

در ادامه جلسه سوال از رییس جمهور، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد. وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.

در ابتدای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان، رییس جمهور که در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، گفت: امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی می‌بینم و هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است.   حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانیگفت: امیدوارم سخنان امروز من در چارچوب آیه شریفه «و قل لعبادی یقولوا التی هی احسن» (همه باید به بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات نسبت به هم به کار ببریم) باشد. همچنین امیدوارم که بتوانم نقاط مورد نظر مقام معظم رهبری را که در توصیه‌هایی که نسبت به جلسه امروز به من فرمودند، دقیقا مراعات کنیم.

در پایان نشست سوال از رییس جمهور با رای نمایندگان، مجلس با انجام رای‌گیری علنی و با ورقه مخالفت کرد.

برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها