بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
دریاچه ای خشک در «دره مرگ» کالیفرنیا وجود دارد که به سنگ های روان و متحرک خود شهرت دارد. به طوریکه سنگ هایی با میانگین وزنی 400 کیلوگرم و بیشتر در سطح زمین بدون دخالت هیچ گونه نیروی بیرونی و مشخص حرکت کرده و در بستر بیابان روان می شوند؛...
تدبیر24»دریاچه ای خشک در «دره مرگ» کالیفرنیا وجود دارد که به سنگ های روان و متحرک خود شهرت دارد. به طوریکه سنگ هایی با میانگین وزنی 400 کیلوگرم و بیشتر در سطح زمین بدون دخالت هیچ گونه نیروی بیرونی و مشخص حرکت کرده و در بستر بیابان روان می شوند؛ و شبیه مارهایی که در وسط بیابان حرکت می کنند به نظر می رسند.

سنگ‌های این منطقه هر یک یا دو سال یکبار شروع به حرکت می‌کنند و طی سه تا چهار سال، ردها و خطوطی نسبتاً طولانی از خود به جای می‌گذارند که گاه به ده ها متر می رسند.

سنگ های متحرک پدیده عجیب زمین شناسی

در طول سالها و دهه های گذشته، دانشمندان سعی می کنند تا دلیل حرکت این سنگ ها را کشف کنند اما شاید بتوان به صراحت گفت که تلاش های آنها تاکنون شکست خورده است و نظریه های آنها نتوانسته کسی را قانع کند.

برخی از دانشمندان پدیده های طبیعی مثل جریان باد و ورقه های یخی شناور... را عامل حرکت سنگ ها می دانند و بر این باورند که ابتدا باید مقداری آب در بستر دریاچه وجود داشته باشند که سنگ‌ها به زیر آب فرو نروند.

سنگ های متحرک پدیده عجیب زمین شناسی

در کنار این عامل باید دمای شبانه آنقدر پایین بیاید که ورقه‌هایی یخی شناور تولید شود که ضخامت‌شان در عین استقامت اجازه حرکت آزادانه را بدهد چیزی در حدود ۵ میلی‌متر. روز بعد آفتاب باید یخ‌ها را به گونه‌ای ذوب کند که صفحات بزرگ یخی ساخته شود. در چنین شرایطی حتی یک باد با سرعت ۳ تا ۵ متر بر ثانیه نیز می‌تواند سنگ‌هایی را که وزن برخی از آن‌ها بالغ بر ۳۲۰ کیلوگرم است را در طول مسیرشان با سرعت ناچیز ۲ تا ۶ متر بر دقیقه روی گل نرم جابه‌جا کند و رد آن‌ها را روی  بستر دریاچه برجای بگذارد.

اما برخی دانشمندان هم نسبت به نظریه فوق تردید دارند و می گویند چرا سنگ ها در طول حرکت ناگهانی تغییر مسیر می دهند و از مسیر اصلی خود خارج می شوند؟

سنگ های متحرک پدیده عجیب زمین شناسی

سنگ های متحرک پدیده عجیب زمین شناسی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها