بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
وزیر آموزش و پرورش گفت: با وزیر کشور صحبت‌هایی داشته‌ام که محل‌هایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محل‌ها حضور پیدا کنند.

تدبیر24»سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور، اظهار کرد: من هم مانند شما معلم بوده‌ام و به جای اینکه مرا وزیر خطاب کنید، معلم خطاب کنید و مانند شما با مشکلات و مسائلی که معلمان در کلاس‌های درس و مدارس درگیر هستند در زمانی که سر کلاس بوده‌ام، برخورد کرده‌ام و همه این مشکلات را می‌فهمم.

وی با توجه به تعداد نیروهای آموزش و پرورش و بالا بودن سطح تحصیلات آنها، وجود تشکل‌های صنفی و تخصصی را یک فرصت ارزشمند برای دستگاه آموزش و پرورش دانست و افزود: باید از ظرفیت تشکل‌ها برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد.

بطحایی با توجه به فرهنگ حاکم بر کشور که معمولاً تشکل‌ها را یک تهدید می‌داند، تصریح کرد: در آموزش و پرورش چنین تصوری نداریم و از اولین روزهای حضورم به عنوان وزیر به دنبال ورود موثر تشکل‌ها در امور آموزش و پرورش بوده‌ام.

وی به مشکلات مطرح شده توسط کانون‌ها اشاره کرد و گفت: در مورد مجوزهای لازم کانون‌های صنفی معلمان  هر کمکی که بتوانم انجام می‌دهم تا این مجوزها صادر شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کانون‌های صنفی معلمان می‌توانند بازوی قوی برای وزارت آموزش و پرورش در توسعه عدالت آموزشی باشد و ما در مسائلی چون حذف آزمون‌ها، رقابت‌های فردی در دوره آموزش عمومی و تأکید بر ضرورت کسب مهارت‌های عمومی و گفت‌وگو و مدارا به ظرفیت تشکل‌ها نیازمند هستیم و تشکل‌ها با گسترش این گفتمان می‌توانند به ما و کشور کمک کنند.

وی افزود: بارها گفته‌ام معلمی که مشکلات معیشتی داشته باشد نمی تواند اهداف تربیتی و آموزشی را به خوبی پیاده کند و ما چهل سال است که برای حل مشکلات معیشتی و تبدیل کردن آموزش و پرورش به اولویت  اصلی جامعه از یک مسیر رفته‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم به آنچه که هدف مان بوده است، برسیم و در این مورد باید در راهکارهای تکراری تجدید نظر کرد و تغییر مسیر داد.

* حضور انتخابی ۳ نفر از مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش در آینده نزدیک 

بطحایی با اشاره به اینکه ایمان دارم مشارکت معلمان لازمه حل مشکلات آموزش و پرورش است، اظهار کرد:  اولین قدم‌ها برای افزایش مشارکت را در انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، ضرورت توجه به مدرسه و مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس برداشته‌ایم و این موارد زمینه‌هایی است که مشارکت معلمان را در تصمیم‌گیری‌ها افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در آینده سه نفر از مدیران مدارس در  شورای عالی آموزش و پرورش را به صورت انتخابی تعیین خواهیم کرد و درصدد هستیم تا در هر جایی که می توانیم با ورود معلمان به کارها و فعالیت‌ها،  مشارکت آنها را  در امور آموزش و پرورش افزایش دهیم.

* تعیین محل‌هایی برای حضور اعتراض آمیز فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وزیر کشور صحبت‌هایی داشته‌ام که محل‌هایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محل‌ها حضور پیدا کنند و تهدیدهایی که در این موارد وجود دارد کم شود و در استان‌ها هم به مدیران کل تأکید خواهم کرد تا با هماهنگی با استانداران چنین محل‌هایی را مشخص کنند.

نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان در این جلسه به مواردی از جمله تشکل‌ها و تشکل یابی، ضرورت پیگیری امور معلمان بازداشت شده، نقد مدیریت آموزش و پرورش، مسائل حقوقی و رفاهی و مسائل کمی و کیفی آموزش و پرورش به طرح موضوع پرداختند:

- چنین جلساتی به صورت مکرر برگزار شود تا پس از طرح موضوعات و مشکلات، راه‌حل ها ارائه شود.

- آسیب زا بودن کاهش بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در طول ۵۰ سال گذشته

- مسؤولان آموزش و پرورش را محور توسعه و پیشرفت کشور می‌دانند اما از طرفی برای رسیدن به این هدف گامی بر نمی‌دارند،.

- کانون‌های صنفی برای دفاع از حقوق فرهنگیان تشکیل و مجوزهای لازم را بین سال‌های ۷۷ تا ۸۷ از وزارت کشور گرفتند و این کانون‌ها دارای شناسنامه و اساسنامه و مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند، تمامی کانون‌های صنفی مجوز فعالیت دارند و انتخابات مجمع عمومی جدید را کانون‌ها انجام داده‌اند اما پروانه فعالیت‌هایشان توسط وزارت کشور تمدید نشده است.

- برخی مسائل به دست وزیر آموزش و پرورش حل می‌شود و به دنبال حل مسائل خارق العاده نیستیم و از شما می‌خواهیم تا دولتمردان را به این نتیجه برسانید که تا وقتی معیشت معلم حل نشود، مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود و از شما می‌خواهیم تا با تمرکز زیاد به حل مشکلات معیشتی معلمان توجه کنید و نمی توان بدون حل مشکلات معیشتی معلمان،  سند تحول بنیادین و سایر موارد تحولی را اجرا کرد.

- آموزش و پرورش را از مدیران سیاسی و سیاست زده بزدایید که وجود این مدیران سبب ایجاد نقصان در مدیریت آموزشی شده است.

- برای روز جهانی معلم در ۱۳مهر اجازه دهید تا این مراسم ها در ادارات برگزار شود و حراست‌ها و ادارات برخورد نکنند.

- از بانوان فقط به صورت ویترینی و تزیینی استفاده نشود.

- تلاش کنید تا سرانه آموزشی ما به سطح کشورهای منطقه برسد.

- معلم ها هیچ مزایایی ندارند و این حقوق ها کفاف زندگی آنها را نمی دهد و افزایش حقوق‌های ناچیز سال جاری و پس از آن حذف سختی کار، مشکلات معیشتی معلمان را با دشواری مواجه کرده است.

- از بیمه تکمیلی به صورت گسترده معلمان ناراضی هستند و چهار ماه است که هزینه‌هایش را نداده است.

- تعداد نمایندگان معلمان که برای صندوق ذخیره انتخاب شدند خیلی کم هستند و حداقل از هر استان یک نماینده باشد تا امنیت این صندوق بیشتر شود.

- همه کارمندان دولت حقوق‌های مشابهی داشته باشند و اینکه کارمندان در سازمان پولدارتر می‌توانند تا ۷برابر معلمان حقوق دریافت کنند، تبعیض آمیز است.

- معاونت حقوقی در پیگیری مسائل حقوقی معلمان از جمله معلمان زندانی و تشکل‌ها پرکارتر شود.

- پولی شدن آموزش و مافیای جانبی آن شرایط تحصیل را برای خانواده ها سخت کرده است و مدارس به بهانه‌های مختلف از خانواده‌ها پول می‌گیرند و شأن مدرسه را پایین می‌آورند و شرایط تحصیل کودکان را برای خانواده ها سخت می‌کنند.

- بومی‌گزینی دانشگاه‌ها باعث شده تا استان‌هایی که دانشگاه‌های کمتری دارند با وجود رتبه‌های خوب دانش آموزانشان، قبولی کمتری در دانشگاه‌ها داشته باشند.

- سرانه فضای آموزشی در برخی شهرها خیلی پایین است است و نیاز است تا به این شهرها توجه بیشتری شود.

- دخالت نمایندگان مجلس در مناطق باعث مختل شدن مدیریت های آموزشی و رابطه‌ای شدن کارها می شود.

- در گزینش معلمان به همه چیز توجه می شود به جز مهارت های تخصصی.

در این نشست نمایندگانی از کانون های صنفی معلمان تهران، اصفهان، کردستان، همدان، خراسان شمالی، زنجان، لرستان، گیلان، آذربایجان شرقی و خوزستان حضور داشتند و پس از نشست با وزیر آموزش و پرورش با عادل عبدی مشاور وزیر وارد جلسه شدند.

عادل عبدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌ها با اشاره به قانون جدید احزاب اظهار کرد: در این قانون فعالیت های صنفی دیده نشده است و مشکلاتی برای صدور مجوز و تمدید پروانه‌های کانون‌های صنفی از جمله کانون‌های صنفی معلمان  به وجود آورده است.

ئی ادامه داد: به همین دلیل در دو ماه گذشته نمایندگان مجلس طرحی دادند تا کانون‌های صنفی مجدداً به ماده ۱۰ قانون احزاب برگردند و من هم در این مورد به کمیسیون تخصصی مجلس دعوت شدم و توضیحات لازم که چه مشکلاتی برای کانون‌های صنفی ایجاد شده است، را دادم که این طرح در کمیسیون مجلس تصویب شد و  به صحن مجلس فرستاده شده است و امیدواریم با تصویب این قانون مشکل صدور  مجوزها و تمدید پروانه‌های کانون‌های صنفی معلمان حل شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها