بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
تغییرات اقلیمی در جهان مدت هاست کشورهای منطقه را دچار چالش های مختلف کرده است و بی آبی و کمبود نزولات جوی زمین های کشاورزی را به سوی بایر شدن پیش می برد اما استفاده از فناوری های جدید در حوزه کشت و سود جستن از دانش نانو زیست این امکان را ایجاد کرده است که اراضی رو به موت کشاورزی مجددا احیا شده و این ساز وکار تا 30 درصد به افزایش تولید محصولات بیانجامد.
تدبیر24»کشور ایران به عنوان کشوری دارای اقلیم خشک و نیمه خشک مدتی است با چالشی بنام آب و شوری زمین روبروست و بر همین اساس یک شرکت دانش بنیان با اتکا به آخرین دستاورده ای نانو زیست موفق شده است در اراضی بایر کشاورزی، محصولات ارگانیک پرورش دهد  و موجی جدید از امید برای کشاورزان ایجاد کند.


بر اساس این گزارش الکساندر براسلاوسکی رییس هیات مدیره شرکت فناورانه لندگرین با اشاره به این که با تکیه بر دانش نانو از این پس می توان اراضی بایر کشاورزی هر منطقه در ایران را مجددا به چرخه تولید محصول بازگرداند گفت: شرکت تایوانی گرین لنددر سال 1396 با سرمایه گذاری مشترک با ایران موفق شده است با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژیک  ونانوزیست، کشاورزی ایران در مناطق آسیب دیده از خشکسالی و تغییرات اقلیمی را مجددا برای کاشت و برداشت محصول احیا کند و بدین ترتیب این طرح در وهله نخست در خصوص محصول برنج در منطقه پنبه چوله شهرستان ساری مورد بهره برداری قرار گرفت  که در نوع خود طرحی بی نظیر است.

وی افزود:این مجموعه با تمرکز بر روی هدایت و ابداع روش های پیشرفته کشاورزی ارگانیک با استفاده از نانو و ریز زیست فناوری ها در گام نخست به واردات کودهای آلی و زیستی با برند نوالند اقدام کرد و سپس طبق توافق های به عمل آمده با شرکت لند گرین به صورت مشترک این کودها را بومی سازی کرده  و آن را به تولید رساند.

وی گفت: هدف از این طرح ایجاد یک مرکز بین المللی اجرای فناوری های نانو در حوزه کشاورزی ارگانیک با سیستم پیشرفته سایبرنیتیک برای کنترل عوامل رشد گیاهان است.

براسلاوسکی با تاکید بر این که در این اقدام ترکیبی منحصر به فرد از ریز مغذی ها و عناصر پرمصرف  شامل اسید هیومیک، اسید فولویک،اسید سوکسینیک و همچنین اسیدهای امینه و ترکیبات نانو بوجود آمده است اظهار کرد:این ترکیبات خلق شده نه تنها برای انسان ها ، حیوانات، حشرات ، آبزیان  و دام و طیور مضر نیست بلکه چرخه طبیعی تولید محصولات ارگانیک را به بهترین مدلها مهیا می سازد.

این محقق و کارشناس حوزه کشاورزی نانو همچنین گفت:ترکیب " نوالند" درخاک ایجاد رسوب نمی کند و دارای ویژگی های اداپتوژنیک  یا سازش زا است که مقاومت گیاهان را در برابر استرس افزایش می دهد.

رییس هیات مدیره گرین لند با اشاره به این که نوالند برای نهال گیاهان بذری، ریشه ای و تغذیه برگی بسیار مناسب است گفت:با این روش می توان در ایران 25 تا 30 درصد به عدد افزایش محصول افزود که استفاده از آن علاوه بر احیا زمین های بایر می تواند راهکاری مقرون به صرفه برای کشاورزان باشد.

این محقق حوزه نانو زیست کشاورزی در عین حال بیان کرد:با این اسلوب می توان گامی نو در حوزه کشاورزی ایران به سوی آینده برداشت  و در شرایطی که کشاورزی در این منطقه باچالش هایی سنگین روبروست این امکان ایجاد خواهد شد تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بی آنکه  نیازی به واردات مواد وترکیبات خاص از خارج از کشور داشته باشند با تکیه بر این دانش ، افزایش برداشت محصولات خود را محقق سازند.

وی با اشاره به این که تحقیقات در این زمینه پیش از این در کشور تایوان حدود 5 سال زمان برده است گفت: در فرآیند این پژوهش ها حتی آب مورد نیاز محصولات مختلف نیز قابلیت تهیه پیدا کرد و اینک 4 نوع آب با ترکیبات خاص مورد شناسایی قرار گرفته است و این در حالی است که انواع گازهای مورد نیاز گیاهان و طیف های نوری چرخه رشد آنها نیز در دسترس قرار گرفته است.
وی با بیان این که تجربه ثابت کرده است که استفاده از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی موجب از بین رفتن عناصر مورد نیاز گیاه در خاک می شود و عملا حاصلخیزی خاک را از بین می برد گفت:کودهای شیمیایی عموما سد راه رسیدن عناصر مغذی به  گیاهان می شوند که همین نقص می تواند در تبادل مواد و وویتامین ها تشتت و تداخل ایجاد کند و در نهایت سلامتی انسانها را به مخاطره بیا ندازد.

براسلاوسکی هم چنین تاکید کرد:غنی سازی فضای تنفسی گیاهان کشاورزی نیز در این طرح مد نظر قرار گرفته است واستفاده از این تکنولوژی در دنیا برای بار اول اجرایی شده و نمونه مشابهی ندارد و برهمین اساس شرکت تایوانی، بسته ای برای کشت محصولات کشاورزی در کرات ماه و مریخ تدارک دیده است که می تواند رطوبت، نور،اتمسفر و دمای مورد نیاز گیاهان را نیز تامین کند.

وی با اشاره به این که متاسفانه از بین رفتن اراضی کشاورزی در ایران شتاب پیدا کرده است گفت:بسیاری از کشاورزان ایرانی با ناامیدی از زمین های مرده، کار کشاورزی را رها کرده اند و این در حالی است که با استفاده از فناوری های جدید حوزه نانو می توان این زمین ها را مجددا به چرخه تولید محصول بازگرداند و جلوی بیکاری را گرفت.

وی با ذکر این که کشاورزان ایرانی در منطقه مازندران با اجرای این طرح موفق شده اند از یک زمین کوچک بایر به میزان 8 تن گندم و جو برداشت کنند گفت: پیش از این از زمین های مجاور آماده و به اصطلاح زنده در این منطقه تنها 6 تن محصول تولید شده بود و اینک از زمین بایر محصولی بیشتر برداشت شده است که نشان دهنده توفیق این طرح است.


 مهندس شهاب جوهری شیرازی مدیر عامل شرکت سرزمین سبز نانو
نیز با بیان این که لندگرین با همکاری با طرف ایرانی در نظر دارد با توجه به تنوع 11 گانه اقلیم کشور،کشاورزی با تکیه بر فناوری نانو را گسترش دهد گفت:طرح برداشت برنج در منطقه ساری بسیار موفقیت آمیز بوده است و بر این اساس قصد داریم گیاهان را در برابر بلایای طبیعی و همچنین شوری خاک مقاوم سازی کنیم تا از این رهگذر کشاورزی ایران را مجددا احیا کنیم  و در نظر داریم با استفاده از تکنولوژی ها جدید نانو و روش هوش مصنوعی بالاترین ضریب رشد را از مرحله کاشت تا برداشت محقق گردانیم و معتقدیم با این اقدام کشاورزان مجددا به کار خود امیدوار ترشده و به سوی کشاورزی ارگانیک سوق پیدا می کنند.

وی ادامه داد:عناصری چون فسفات و پتاسیم برای خاک زمین های کشاورزی بسیار حیاتی هستند و در دنیا نیز به این نکته پی برده اند که این کمبود در خاک باید بوسیله فناوری ها و دانش جدید جبران شود، اما متاسفانه رویکرد سرمایه گذاری در حوزه کودهای شیمیایی این روند را با مشکل مواجه کرده است که باید برای حل آن هرچه زودتر چاره ای اندیدشیده شود.

جوهری شیرازی با بیان این که خاک و گیاه نیز مانند انسان نیاز به پزشک و درمان دارد گفت: کشور ما برای رسیدن به حاصلخیزی خاک وافزایش رشد گیاهان ارگانیک نیازمند استفاده از فناوری های جدید است و چنانچه دانش جدید نانو به کمک آب و خاک ایران بیاید می توان تا میزان 30 درصد به تولید محصولات کشاورزی افزود.

این فعال حوزه کشاورزی نانو با تاکید بر این که مجموعه تحت مدیریتش قصد دارد با احداث کارخانه، محصولات مورد نیاز این شیوه کشاورزی را بومی سازی کند گفت: با چنین رویکردی هیچ احتیاجی به واردات دانش و یا محصولات مورد نیاز کشاورزی نانو نخواهیم داشت و چنانچه متولیان حوزه کشاورزی در دولت به اهمیت مقوله نانو زیست در کشاورزی پی ببرند می توان کشاورزی کشور را احیا کرد.

وی با بیان این که در این زمینه گام هایی نیز برداشته شده است گفت: هم اکنون با بسیاری از موسسات و مراکز علمی و دانشگاهی وارد مذاکره شده ایم و تفاهمنامه های مختلفی را به امضا رسانده ایم تا با این پیوند شرایط برای کار را در کشور مهیا کرده و امید را به کشاورزان باز گردانیم.

جوهری شیرازی در پایان اظهار کرد:مشکل خشکی و شوری خاک و آب در جنوب ایران بیش از بقیه مناطق به چشم می خورد و این در حالی است که این معضل در حال گسترش است وبه نظر می رسد کشاورزی ایران  باید برای مقابله با این بحران هرچه زودتر چاره ای بیاندیشد که البته بهره بردن از فناوری های جدید نانو می تواند  یک راهکار واهرم بسیار مناسب برای روبرویی با این چالش تلقی شود.

پایان پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها