بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
خبر کشف ۳ هزار عقرب در یک منزلی مسکونی در مشهد چند روزی است جنجال‌آفرین شده است، شاید حتی در همسایگی شما هم کسی در حال پرورش عقرب است،، اما چرا برخی افراد برای پرورش این بندپای خطرناک ریسک می‌کنند؟

تدبیر24»ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به خبرنگار فارس گفت: این دومین کشف عقرب روز‌های اخیر یگان حفاظت شهر مشهد بوده است و در عملیات قبلی، ۱۲ هزار عقرب کشف شد که حدود ۱۰ هزار عدد آن مرده بودند.

گفته می‌شود گران‌بهاترین مایع در جهان «سم عقرب» است و قیمت یک گرم سم خشک آن برابر با ۸۰ میلیون تومان ارزش دارد.

وهم درآمد میلیاردی از زهر عقرب +عکس

این جمله وسوسه کننده در یک سایت پرورش عقرب منتشر شده است. در مباحث تئوری این سایت عنوان شده است: با ۱۵۰ هزار عقرب حداقل می‌توان ۲۰ الی ۲۵ گرم سم خشک درسال تولید داشت که برابر با ۲ میلیارد تومان است.

*مافیای پرورش عقرب و شیادی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی

علیرضا نادری کارشناس جانوران بی‌مهره سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس این باره گفت: موج پرورش عقرب از سوی یک گروه مافیایی شکل گرفته است و در واقع یک شیادی است.

این کارشناس محیط زیست ماجرای تب پرورش و زهرگیری عقرب را این‌طور بیان کرد که شرکت‌های آموزش پرورش عقرب با وعده درآمد میلیاردی از بیکاری و فقر و سادگی افراد سوء استفاده می‌کنند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی سود زیادی به جیب می‌زنند.

نادری افزود: کلاس‌های آموزشی که با مجوز سازمان‌های غیرمرتبط با محیط زیست کشور مثل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فنی حرفه‌ای تحت عنوان کارآفرینی برگزار می‌شود با سوءاستفاده از یک خلا قانونی ماهانه سود‌های میلیونی دارند. در حالی که کارآفرینی برپایه تنوع زیستی کشور باید با مجوز سازمان محیط زیست همراه باشد، اما خلاء‌های قانونی باعث شده سودجویان با ارائه اطلاعات ناقص برخی افراد را برای پرورش عقرب تشویق کنند.

*برگزاری دوره آموزشی، فروش طرح توجیهی و عقرب، با مجوز از سوی نهاد‌های غیرمرتبط

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه کلاس‌های ۲۰-۳۰ نفره آموزش پرورش عقرب که ماهانه برگزار می‌شود با دریافت شهریه چند صد هزارتومانی هیچ اطلاعات علمی به افراد منتقل نمی‌کنند، گفت: مدرس این کلاس‌ها حتی اگر درباره پرورش عقرب اطلاعاتی هم در اختیار داشته باشد آن را به کارآموزان یاد نمی‌دهد تا در اصطلاح دست زیاد نشود.

نادری تصریح کرد: در کنار درآمد میلیاردی سودجویان از کلاس‌های آموزش پرورش عقرب و فروش طرح‌های توجیهی تکراری که در آن اشتباهات علمی فراوانی هم وجود دارد، مافیای پرورش عقرب، با قیمت‌های گزاف چند صد هزار تومانی تا چند صد میلیونی به مشتاقان پرورش عقرب مشاوره‌های اشتباه می‌دهند.

کارآموزان در نهایت برای شروع کار نیاز به عقرب دارند، سودجویان هم به جمع‌آوری عقرب از طریق افراد بی‌بضاعت اقدام کرده اند و عقرب‌ها یک تا دو هزار تومان از این افراد خریداری می‌شود و با قیمت ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

 

وهم درآمد میلیاردی از زهر عقرب +عکس

این کارشناس با اشاره به اینکه موج پرورش عقرب از سال گذشته در کشور اوج گرفته و سازمان محیط زیست با توجه به افزایش تعداد شاکیان خصوصی در این باره یک دستورالعملی برای پرورش عقرب تهیه کرده است، گفت: براساس این دستورالعمل، مجوز پرورش عقرب در محیط‌های شهری داده نمی‌شود.

وی افزود:کارشناسان و نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست نیز براساس این دستورالعمل در استان‌ها ملزم به شناسایی افرادی شده‌اندکه به پرورش غیرمجاز عقرب اقدام می‌کنند.

*تن‌ها ۳ مجوز از سوی سازمان محیط زیست برای پرورش عقرب تا به حال صادر شده است

نادری گفت: تا به امروز تنها ۳ مجوز از سوی این سازمان برای پرورش ۵ گونه عقرب صادر شده است؛ موالید این عقرب‌ها هم باید به خواستگاه‌شان در طبیعت بازگردانده شوند.

مطالعات جامعی درخصوص تعداد عقرب‌ها در ایران انجام نشده، اما مساله این است که عقرب‌ها در اکوسیستم نقش بسیار مهمی دارند، این بندپایان از حشرات تغذیه می‌کنند و با حذف آن‌ها از طبیعت آفات افزایش می‌یابد؛ بنابراین جمع آوری عقرب‌ها باعث افزایش آفات و رشد روز افزون استفاده از سموم در کشور می‌شود.

برچسب ها: تدبیر24 ، زهر عقرب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها