بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
روحانی:
رییس جمهور با انتقاد از تاخیر صادرکنندگان دولتی و خصولتی در پرداخت ارزی که باید در اختیار سامانه نیما قرار دهند، این امر را خیانت خواند.
تدبیر24»حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح شنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفده شهریور اظهار کرد: ایثار و ایستادگی مردم تهران در هفده شهریور در حافظه تاریخی مردم ثبت شده است. اگر آن روزها ایستادگی، مقاومت، ایثار و فداکاری مردم نبود، تحقق هدف بلندمدت ایران برای دستیابی به استقلال و آزادی و جمهوریت و اسلامیت امکان‌پذیر نمی‌شد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف بلند در زندگی باید بهای آن پرداخت شود، خاطرنشان کرد: هیچ ملتی نمی‌تواند از گردنه‌های صعب، سخت و دشوار بگذرد و به اهداف بلند خود دست یابد مگر آنکه بهای آن را پرداخت کنند؛ این را تاریخ و زندگی انبیاء به ما می‌گوید و پیروزی ملت‌های بزرگ در تاریخ نیز همواره این چنین بوده است.

رئیس جمهوری با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و فراز و نشیب‌های این دوران گفت: در روزهای دفاع مقدس نیز سختی‌های بسیاری پشت سر گذاشتیم. بعد از خرداد ۶۱ و پیروزی بزرگ رزمندگان ما در آزادی خرمشهر، تا مدت‌ها در عملیات‌ها دچار مشکل شدیم تا اینکه در زمستان ۶۲ عملیات موفق و مهم خیبر را انجام دادیم که به فتح جزایر مجنون منتهی شد. بعد از این عملیات نیز مجددا دچار این مشکلات شدیم. کار تا جایی پیش رفت که امام خمینی برای جبران عملیات‌هایی که با شکست مواجه شده بودند و برای دلداری به رزمندگان می‌گفتند که نگویید عملیاتی شکست خورده؛ بلکه بگویید با عدم الفتح مواجه شده‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه نمی‌شود زمانی که یک ماه یا یک سال سختی و مشکلات پیش روی ما قرار گرفته، از اهداف خود عقب‌نشینی کنیم و امیدمان متزلزل شود، اظهار کرد: همان ماجراهایی که در اواخر سال ۶۰ با آن مواجه بودیم در نهایت منتهی به طراحی یک عملیات بسیار موفق و پیروز به نام والفجر هشت و فتح فاو شد.

وی همچنین با بیان اینکه زندگی فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و در انقلاب نیز این فراز و نشیب‌ها وجود داشته، خاطرنشان کرد: در سال ۴۱ نهضت اسلامی به پیروزی بزرگ دست یافت اما در سال ۴۲ کشتار مدرسه فیضیه رخ داد. این فراز و نشیب‌ها در نهضت اسلامی وجود داشت تا اینکه در بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر بهترین الگوها برای امروز ما هستند. این دو شهید به ویژه شهید رجایی روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند؛ در سال ۵۹ روزهایی بود که هر روز که ما به مجلس می‌رفتیم، عزیزی را از دست می‌دادیم و بر روی هر صندلی که می‌نشستیم، بعد از چند روز مشاهده می‌کردیم که روی صندلی کناری یک قاب عکس و یک دسته گل جای او را گرفته است اما مگر در این روزها ملت ما تردید و عقب‌نشینی کرده‌اند؟

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در روزها ایستادیم و با مقاومت و روحیه از سختی‌ها عبور کردیم، ادامه داد: مگر ملت ما ملتی است که با فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که نه تنها که خود نمی‌دانند چه می‌گویند و چه می‌کنند بلکه مردم آنها نیز نمی‌دانند این حاکمان چه می‌گویند؛ گروهی که نشود با جمهوری اسلامی بلکه با دوستان قدیمی و سنتی خود و همچنین با کسانی که با آنها روابط اقتصادی دارند نیز روبرو شده‌اند، از پای بایستد و امید خود را از دست دهد.

وی با انتقاد از سیاست‌های چند گانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: حکام آمریکا از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر هر روز از طرق مختلف پیغام می‌دهند بیایید مذاکره کنید؛ دو هفته نمی‌گذرد که یک پیغام جدید می‌آید.

روحانی با بیان اینکه آیا قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروسی که بیرون زده، خاطرنشان کرد: ما پیغام و نرمش آنها را در پیام ببینیم یا عمل ددمنشانه‌شان را؟ به آنها می‌گویم که اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ما فشار آورید؟ شما فکر می‌کنید که اگر چند ماه به مردم ما فشار آورید، آنها به خیابان می‌آیند و دست‌هایشان را بالا می‌گیرند و می‌گویند: «ما تسلیم آمریکا و کاخ سفید شدیم"؟ این خطا و اشتباه شماست.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر امروز جنگ، جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی است و دولت نیز در صف مقدم این جنگ ایستاده است؛ در این شرایط از همه احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها، قوا و ارکان نظام می‌خواهم توجه داشته باشند که امروز نه روز گله و رقابت و نه خدایی نکرده روز انتقام است بلکه امروز ما در میدان مبارزه هستیم؛ حال ممکن است همان طور که در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم در جایی میان ارتش و سپاه اختلاف نظر وجود داشته باشد اما در آن زمان وقتی در ستاد تصویب می‌کردیم ولو اینکه سپاه مامور انجام کاری می‌شد، ارتش کناره‌گیری نمی‌کرد، بلکه تمام امکانات خود را پشتیبانی می‌کرد. وقتی که جنگ آغاز شد، همه در کنار هم هستیم.

وی با اشاره به حضور اخیر خود در مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان گفت: بعد از حضورم در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان، یکی از  دوستان خوبم نامه‌ای برای من نوشت و در آن به من گفت که ای کاش فلان مطلب را در پاسخ به سوالات می‌گفتی اما من در پاسخ به او تنها در چند پاراگراف نوشتم که همه حرف‌هایت درست است اما این حرف‌ها برای شرایط صلح است؛ اگر دشمن به میدان نیامده بود و آمریکا نیز شمشیرش را از غلاف خارج نکرده بود، من جور دیگری سخن می‌گفتم اما امروز روز جنگ با دشمن است.

روحانی ادامه داد: گرچه ممکن است با عده‌ای اختلاف سلیقه داشته باشیم و روزی هم در انتخابات با هم رقابت کرده باشیم اما آن روزها دیگر تمام شد و امروز همه با هم هستیم؛ امروز مجلس و دولت با هم هستند و قوه قضاییه نیز در کنار این دو قوه حضور دارند. همچنین ارکان دیگر نظام نیز در کنار دولت هستند.

رئیس جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: همگان باید بیانات روز پنجشنبه مقام معظم رهبری را یک بار دیگر مرور کنند. ایشان جمله خیلی مهمی گفتند و فرمودند که در روز سخت، کسی حق ندارد پست دولت را خالی کند.

وی افزود: مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملی همه اقتضا می‌کند که امروز در کنار یکدیگر باشیم و همدیگر را یاری کنیم چراکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مبارزه کند و از طرفی دیگر حواسش به راست و چپ باشد؛ دولت که نمی‌تواند در سه جبهه بجنگد. امروز روبروی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده است و راست و چپ به عنوان دو جناح باید حامی دولت در این میدان جنگ باشند وگرنه اگر من بخواهم به راست یا چپ جواب دهم، ما به جایی نمی‌رسیم.

روحانی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم که در سال آینده برگزار می‌شود، گفت: من می‌فهمم که سال دیگر انتخابات است و من به نوعی این کاره هستم و سال‌ها در انتخابات شرکت کردم و می‌دانم شرایط انتخابات به چه معناست اما امروز همه چیز را باید کنار بگذاریم چراکه امروز روز آزمایش بزرگ ملی ماست. جناحی فکر نکند که اگر امروز علیه دولت حرفی گفت محبوب می‌شود بلکه بداند او در حال خطا و اشتباه است. بداند که با وارد کردن فشار به دولت نه تنها محبوب مردم نمی‌شود بلکه مغضوب آنها نیز خواهد شد. مردم به آنها پشت خواهند کرد. آنها به آدم غیور احترام می‌گذارند همانطور که در زمان جنگ اینگونه عمل کردند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه جناح‌ها باید به میدان مبارزه در برابر دشمن بیایند. امروز ما دشمنی جز آمریکا و رژیم صهیونیستی و از نابشان نداریم؛ نه راست دشمن ماست و نه چپ و ما نباید با هیچ کدام مقابله کنیم بلکه همه باید باهم باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی با تاکید بر اینکه بار سنگینی بر دوش دولتیان و کارمندان دولت است، اظهار کرد: امروز حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در دولت به مردم خدمت می‌کنند و من می‌دانم که این کارمندان دولت امروز در چه فشار معیشتی و اقتصادی قرار دارند چراکه حقوق آنها ثابت است اما مخارج آنها و همچنین افزایش قیمت‌ها ثابت نیست.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم مردم در سختی هستند و امروز زمان جنگ است. به همین دلیل است که امروز باید آستین‌ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت به خدمت کشور و مردم بسیج شویم. امروز مردم باید احساس کنند حالا که فشار است اگر در سال 97 به اداره‌ای مراجعه می‌کنند کارشان در مقایسه با سال 96 زودتر انجام شود و در ادارات دولتی احترامشان بیشتر است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم جلوگیری از اتلاف وقت مردم در دستگاه‌های دولتی گفت: باید میان استان‌ها رقابت‌هایی برگزار شود تا زمان خدمت‌رسانی به مردم کوتاه‌تر و دقیق تر شود. کارمندان ادارات نباید به دلیل خدمتی که به مردم خود ارائه می‌دهند، بر سر آنها منت بگذارند.

روحانی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای کامل دولت الکترونیک تا پایان دوران دولت دوازدهم، به التهابات اخیر بازار ارز اشاره و خاطر نشان کرد: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند. امروز در بازار ارز التهابات مشاهده می‌شود؛ بله گرچه قبول است که بخشی از آن به دلیل فشار آمریکا و خارجی است اما به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهابات داخلی است یعنی صادرکنندگان ما حتی صادر کنندگان دولتی و خصولتی ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهند، 48 ساعت بعد در اختیار این سامانه می‌گذارند؛ این کار خیانت به کشور است و من نیز در این زمینه به یکی از مسئولان مربوطه روز گذشته دستور دادم اگر فردی این کار را کرد اقدام نخست او را عزل و در گام بعدی او را به دادگاه معرفی کند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، افزود: امروز که حدود 6 ماه از سال می‌گذرد، باید 20 میلیارد دلار به بانک مرکزی و سامانه نیما می‌آمده اما امروز نمی‌گویم که چقدر از این میزان آمده است؛ آیا این را هم می‌خواهیم  بر گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیندازیم؟ درست است که آنها خیلی جنایتکار هستند و ضربات بسیاری بر ما وارد کردند اما ما چه کار کرده‌ایم؟

رئیس‌جمهوری در ادامه از سازمان امور اداری و استخدامی درخواست کرد که از امروز یک معیار برای تمام وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها برای زمان تحویل دادن ارز صادراتی تعیین کند و براساس آن مجموعه‌ای که یک دقیقه زودتر ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل داده تشویق شود و از سوی دیگر مجموعه‌ای که ارز خود را با تاخیر به سامانه نیما داده است مورد تبیه قرار بگیرد.

روحانی همچنین بر لزوم تلاش همه دستگاه‌های دولتی برای اجرای کامل دولت الکترونیک تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود با بیان اینکه زنان و جوانان باید در پشت میزهای مدیریتی قرار بگیرند، اظهار کرد: باید فیتیله مردم سالاری را در اذهان خود پایین بکشیم و بدانیم که زنان همانند مردان در هممه امور فهم دارند و حتی در برخی از امور نیز بهتر از مردها می‌فهمند. همچنین در کنار زنان، جوانان را نیز باید به میدان بیاوریم و باید تا پایان دولت کاری کنیم که سن مدیریت در کشور به طور متوسط هشت سال کاهش یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان امور اداری و استخدامی در راستای اجرای قانون ششم توسعه و همچنین سیاست‌های دولت دوازدهم گفت: اینکه 30 درصد از مدیریت کشور در اختیار زنان قرار بگیرد اقدامی صحیح است و ما باید عدالت را مراعات کنیم چراکه در پیشگاه خدا میان زن و مرد و روستایی و شهری تفاوتی وجود ندارد.

روحانی خاطر نشان کرد: براساس گزارشی که امروز معاون امور زنان و خانواده به من داد، تعداد مدیران پایه و میانی که در سال گذشته در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها منصوب شدند، 174 نفر بوده است. همچنین در حال حاضر 28 معاون وزیر و هم‌تراز در 15 دستگاه اجرایی و 17 مدیر عالی طی یکسال گذشته در مجموعه دولت منصوب شده‌اند. همچنین 180 مدیر میانی و 429 مدیر پایه و در مجموع 636 زن در دولت منصوب شده‌اند.

رئیس‌جمهوری گفت: به آنهایی که به دنبال تحقق قول و وعده دولت برای برداشتن گامی در زمینه حضور زنان در بدنه مدیریت کشور هستند، این آمار را نشان می‌دهم اگرچه نمی‌گویم که این اقدامات ایده‌آل است اما معتقدم گامی قابل قبول در این زمینه برداشته‌ایم.

برچسب ها: تدبیر24 ، جناحی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها